Een staafzak in de brievenbus

Klein_Albert Vinkenborg (1)

Deze week lag er een verpakking van de banketbakker in de bus, met de tekst: ‘Laat snel deze staafzak vullen met onze overheerlijke roomboter amandelstaaf’, nu voor € 4,20’.

Is het nog vernieuwend en effectief in het verleiden van mensen om je winkel te bezoeken anno 2017? Het is aan de individuele ondernemer om te beslissen waar aan hij zijn reclamebudget besteed en deze banketbakker gelooft nog in de staafzakkenactie. Ikzelf twijfel eraan en vroeg wat mensen in de straat en bekenden hoe zij dachten over deze reclame.

Wat opviel was dat bijna niemand de staafzak had gezien. Dit kan komen doordat zij niet in het verspreidingsgebied van de bakker vallen of omdat zij een nee-nee-sticker op de brievenbus hebben. Verder viel op dat reclame vaak meteen in de container voor oud papier gaat. Jammer dus.

Hoe anders zou het zijn als deze banketbakker in bedrijfskleding ’s avonds zou aanbellen en zich zou voorstellen als hun versspecialist voor de komende feestdagen? ‘Zit u aan de koffie mevrouw? Dat treft. Met hoeveel bent u thuis? Met z’n drieën. Mooi, hier hebt u drie heerlijke stukjes roomboter amandelstaaf* voor u om te proeven bij de koffie. Wij hebben trouwens een winkel vol lekkers met de feestdagen. Kom eens langs’.

Vervolgens is het de uitgelezen kans om een folder achter te laten: ‘Lukt het niet om naar onze winkel te komen? Wij hebben ook een webshop. Natuurlijk bezorgen wij het gratis en ovenvers bij u thuis. Om uw smaakpapillen alvast te prikkelen, laat ik deze folder achter. Hierin staat ook de link naar onze webshop en er zit een coupon met kortingscode in voor een bestelling in december. Fijne avond en wij wensen u en uw gezin heerlijke feestdagen’.

Hoe moeilijk kan het zijn je te onderscheiden in december? Ik schets de algemene ledenvergadering van de tennisvereniging op 22 november jongstleden: ‘Leden bedankt voor jullie komst vanavond. Voordat jullie naar huis gaan nog twee dingen: ten eerste mogen jullie allemaal een consumptie halen bij de bar op kosten van het bestuur en als tweede vraag ik nog even jullie aandacht voor Jannie van slagerij Piet uit de Hoofdstraat’.

Jannie: ‘Beste leden, wij van slagerij Piet hebben weer een mooie decemberfolder gemaakt. Kijken is iets anders dan proeven en daarom hebben wij vanavond voor bij de afsluitende borrel van de ledenvergadering een vleesplank samengesteld met onze decemberspecialiteiten. We laten jullie er zo van proeven en hebben bovendien voor iedereen een gedrukt exemplaar van onze decemberfolder met daarin een kortingscoupon. Fijne feestdagen, proost en we zien jullie graag in onze winkel in december’.

Succes met ondernemen!

Lees ook
Worst carnaval ever! Bakkerij Van Keulen haakt in

Worst carnaval ever! Bakkerij Van Keulen haakt in

Wordt het de Worst carnaval ever in 2021!? Als het aan Bakkerij Van Keulen in de Bommelerwaard ligt niet. De inventieve bakkers hebben een worstenbroodjesbox bedacht, de bestelling lopen storm.De bakkerijketen lanceerde vrijdag 2 januari een worstenbroodjesbox onder de slogan: Worstcarnavalever. De eerste dag werden er al honderd pakketten besteld....

Eendracht maakt macht

Eendracht maakt macht

Dat slagers creatief zijn, wist ik al van de vele vakwedstrijden die worden gehouden. ‘Hoe komen ze erop?’, denk ik dan, als er weer eens een prachtig nieuw product wordt gepresenteerd.Dat elk probleem ook kansen biedt, zie ik steeds meer om ons heen. Met dank aan de coronacrisis heb ik heel mooie initiatieven zien ontwikkelen. Snel anticiperen en onze...

Hoe regelen we de kerstverkoop?

Hoe regelen we de kerstverkoop?

Minister president Mark Rutte kondigt morgen, dinsdag 13 oktober, mogelijk weer nieuwe coronamaatregelen aan, om - zoals hij zegt - de tweede coronagolf te breken. De herfst is nog niet eens echt aangebroken, maar de verwachte opleving van covid-19 zet op volle kracht door.Het heeft er dan ook alle schijn van dat we dit jaar als samenleving in ieder...