We zien de afgelopen tijd een populaire trend bij ons in de winkel: het eten van orgaanvlees. Niet alleen bij de 50-plusconsument, ook bij de 30-plusser. Deze dertiger wil vaak gezond en fit leven, sport regelmatig en ziet de voordelen van het eten van orgaanvlees. Als een klant in onze winkel een plakje verse runderlever bestelt, word ik daar blij van.
We gaan in gesprek met deze klanten; waarom eten ze orgaanvlees en wat voegt het toe aan het eetpatroon? Deze bewuste consument eet lever, hart en andere organen voor de vitamines, mineralen en het hoge eiwitgehalte. Dit is niet alleen belangrijk voor sporters. Inmiddels hebben we een groep klanten die bij ons winkelt voor orgaanvlees. We hebben deze productgroep uitgebreid met gemalen hart en lever om te roerbakken. Ik kan je vertellen dat deze superfood een echte aanrader is!
Veranderingen in onze behoeften zorgen voor trends. Door onze huidige kennis en digitalisering wijzigen trends sneller dan voorheen. Trends uit het buitenland waaien snel over naar Nederland door social media en influencers. Voor slagers zijn er, naast voedingstrends, nog een aantal trends om aan te pakken, zoals bijvoorbeeld duurzaamheid, herkomst, gemak, gezonde levensstijl en de online markt. Onze klanten kiezen voor de slager, omdat ze willen weten wat de herkomst is, of onze dieren een goed leven hebben gehad en of het vlees duurzaam is geproduceerd. De consument kiest steeds vaker voor gemak. Tijd is immers geld. Wanneer men kiest voor een gezonde levensstijl, weet de consument de weg naar de slager en de lokale vers-specialist te vinden. In producten als orgaanvlees, zoals hart en lever, kunnen wij slagers bij uitstek uitblinken.
Zelf omarmen wij deze trends. Ik ben natuurlijk gek op berichten van influencers waarin het eten van lever wordt aangeprezen. Je kan niet alle trends opvolgen. Wij hebben bewust gekozen om de trends uit te rollen die het beste bij onze strategie passen. Met onze webshop proberen we in te spelen op het gemak en de consument te bedienen vanuit huis. Een webshop opzetten is een aparte business naast de winkel, met een ander verdienmodel. Je kan je doelgroep ermee verbreden. Met onze webshop en social media proberen wij in te spelen op de gezonde levensstijl van een steeds bewuster wordende consument. Ook de runderlever staat dus inmiddels in onze webshop.
Ik ben benieuwd bij welke slagers orgaanvlees (terug) in de toonbank te vinden is. Ik hoop dat
het je inspireert om ermee aan de slag te gaan!