BLOG | Gisteren reed ik met mijn moeder naar mijn ouderlijk huis om daar te gaan lunchen. Ik stelde voor om te stoppen bij de slager in de buurt voor wat vleeswaren. Drie jaar geleden realiseerde de jonge eigenaar van de slagerij zijn droom met het openen van zijn winkel. In de buurt werd hij met open armen ontvangen.
“Die is gesloten. Ze konden geen personeel vinden”, zei mijn moeder. Helaas is het een bekend fenomeen. In de slagersbranche, in de bredere vleessector en op de gehele arbeidsmarkt. Toen ik zeventien jaar geleden mijn studie (communicatie/tekstschrijven) afrondde lag personeel als ik voor het oprapen. Door de vergrijzing, de groeiende economie (meer vacatures dan werkenden) en de vele deeltijdwerkers hebben jongeren die nu de arbeidsmarkt betreden een aanzienlijk betere uitgangspositie. Veel werkgevers moeten dus aan de bak om medewerkers te werven. En om ze te behouden. “Anders blijf je werven”, zegt directeur Claudia Lette van Stichting Ontwikkelingsfonds Levensmiddelenindustrie (SOL) in het artikel 'Hoe lossen we het personeelstekort op?': “Kijk niet alleen naar de omgeving maar ook naar het eigen bedrijf. (...) Alles hangt samen met goed werkgeverschap.” Dat begint bij opleiden, zegt Lette: “Vooral bij gespecialiseerde beroepen is een tekort aan opgeleide werknemers. De levensmiddelenindustrie moet grote stappen maken op het gebied van opleiden.”
In het klaarstomen van toekomstige foodexperts is een belangrijke rol weggelegd voor vakschool SVO. Onlangs ontdekten twintig studenten van de vakopleiding food de eindeloze mogelijkheden en uitdagingen van het slagersvak, tijdens een drie uur durende masterclass van Peter van de Geest (zie het artikel ‘De slager wordt steeds meer een traiteur’). De branche erkende meesterslager legde de lat hoog voor de studenten: “Maak het lekkerste broodje, het mooiste roerbakgerecht of de fijnste maaltijdsoep. Het moet een uniek product zijn waardoor je klanten later naar jouw zaak komen. Ik hoop dat ik straks naar huis ga en denk: wat een leuk idee, daar heb ik zelf nog nooit aan gedacht.”
Wat is het fijn om vervolgens het verhaal van SVO-student Luuk Vissers te lezen, die sinds zijn vijftiende één doel voor ogen heeft: een heel goede slager worden. Dat vergt een brede voorbereiding, weet Luuk. Naast het maken van de mooiste vleesproducten leert hij "alles over voorraadbeheer en inkoop, marketing, hoe je de kostprijs van producten berekent én personeelsmanagement.”