Een advertentie zetten is niet meer genoeg

Klein_Albert Vinkenborg (1)

Een advertentie zetten is niet meer genoeg. Facebook, Youtube, WhatsApp, Instagram, Tumblr, Twitter, Pinterest en ga zo maar door lijken te bepalen waar de aandacht naar toe gaat. Heeft u zin, tijd en geld om aan al die media aandacht te besteden? Ik denk het niet. Er is wellicht uit onverwachte hoek hulp te verwachten. Tegen lage kosten kunt u automatisch contact hebben met u klanten via hun smart phone. Ja, u leest het goed.

Tegen lage kosten en nog mooier: u kunt dit uitbesteden. Wat er kan? Digitale klantenkaarten, kortingsbonnen, klantregistratie, nieuwsbrieven versturen, verwijzen naar uw winkel, aanbiedingen doen en nog veel meer.

Hoe dit kan? Op dit moment zijn diverse bedrijven druk met het ontwikkelen van toepassingen voor Ibeacon-technologie en wallet-toepassingen voor de Iphone en Android-telefoon. U heeft de wallet ook al in uw telefoon zitten en hij is herkenbaar aan dit logo (voor Android en Iphone)  google-wallet-logo

Ibeacon-technologie zal u misschien niets zeggen en daarom zal ik u uitleggen waar het over gaat. Uw handsfree telefoon in uw auto maakt met een bluetooth-verbinding contact met uw telefoon. Hierdoor weet uw autotelefoon dat u in de auto zit en dat de bediening van de telefoon handsfree moet gaan. Bluetooth is anders dan Wifi en werkt slechts over korte afstand (vooralsnog <100 meter), maar de ontwikkelingen gaan snel.

Ibeacon-techniek

Ibeacon techniek is niets anders dan het zenden van een signaal via een bluetooth-verbinding naar bijvoorbeeld uw telefoon. Als dit signaal  door uw telefoon wordt opgevangen, kan deze ervoor zorgen dat uw telefoon gaat werken. In uw wallet - zeg maar de bankkluis van uw telefoon - kunnen digitale kaarten zitten die tot leven komen wanneer ze getriggerd worden door een signaal van een Ibeacon.

Hierdoor kunt u bijvoorbeeld een bericht krijgen op uw lock screen van uw telefoon. En nu wordt het interessant want als u dat leest, wilt u wel kijken welk bericht u heeft ontvangen……

Dan gaat de wereld open van ‘Mobile Marketing Automation’. Zeg maar het verleiden van uw klanten via hun mobiele telefoon.

Science fiction

Is dit science fiction? NEE. De wereld om ons heen verandert sneller dan we denken en het is al lang geen vraag meer of we nog in staat zijn al deze ontwikkelingen op de voet te volgen. Zo ook met het betalen met je telefoon. Dit jaar zullen nog meer mensen een smart phone hebben met de functionaliteit om 'mobiel betalen' toe te voegen.

Gaat u wachten met het faciliteren van deze mensen in hun wijze van betalen totdat uw omzetcijfers uw over de streep trekken of ziet u het zover niet komen? Vergis u niet. De kracht van nieuwe ontwikkelingen hebben veel ondernemers met een faillissement moeten bekopen. Wilt u voorbeelden? Uber met zijn taxi dienstverlening, Netflix, Thuisbezorgd.nl, Zalando en u weet vast zelf meer voorbeelden.

Fresh box-bezorging

Mijn eigen buren. Nette mensen, 70+ maar wel wekelijks de auto van Albert (AH) voor de deur. En ja hoor. De auto van Fresh box is ook niet weg te denken uit het straatbeeld in onze wijk. Nee, gewoon stil blijven zitten en niets doen? Of niet! Nee, natuurlijk niet.

Tijd voor actie in bakkersland zou ik zeggen. Wie start er met een ontbijt-box in zijn plaats? Al is het maar in de vakantie (komen mensen later uit bed). Welke ambachtelijke ondernemer introduceert als eerste een digitale strippenkaart op de telefoon van zijn klanten? Bij welke ondernemer heb je altijd direct Wifi op je telefoon wanneer je in de winkel staat.

Bent u de eerste? In Bakkerswereld leest u wat er bij uw collega’s aan de hand is in hun bedrijf. Zou het niet aardig zijn wanneer u eens van zich doet spreken door anderen met een ludiek iets?

Ik denk dan niet aan de lekkerste bol of de grootste koek maar aan iets waar je mee bij RTL4 aan tafel kunt zitten. Is dat moeilijk? De bakkerswereld zou het vast leuk vinden wanneer er iemand is die met een ludieke actie dankzij deze blog bij Humberto Tan kan aanschuiven.

Het spreekt voor zich dat ik graag mee ga, want niet alleen Jumbo/AH/LIDL/COOP/ALDI verdienen zendtijd. Ook ambachtelijk Nederland heeft recht op een podium om zijn specialiteiten voor het voetlicht te brengen. Met een advertentie voor de Pasen gaan we het niet redden anno 2016. Ik daag u uit!

Lees ook
Hoe zorg je ervoor dat nieuwe klanten ook ná corona blijven terugkomen?

Hoe zorg je ervoor dat nieuwe klanten ook ná corona blijven terugkomen?

Veel slagers doen goede zaken tijdens de coronacrisis, dankzij de komst van nieuwe klanten. Hoe zorg je ervoor dat die klanten ook na corona terugkomen? Ga met hen in gesprek, zegt Jessica Hoevenaars van Slagerij Dennis van de Ven in Schijndel. Hoevenaars weet waar ze over praat: vorig jaar werd zij benoemd tot branche erkende meesterverkoper.

Tips van Gisèle Rebel voor online verkoop

Tips van Gisèle Rebel voor online verkoop

Veel foodondernemers zijn actief op Facebook en Instagram om hun producten aan te prijzen. Ze vergeten daarbij hun verhaal te vertellen; teksten schrijven voor social media vinden ze lastig. Voormalig slagersvrouw Gisèle Rebel helpt ondernemers in de food- en horecabranche om meer (online) omzet te maken via Facebook, Instagram, nieuwsbrieven en hun...

KNS geeft tips over het spreiden van de Kerstdrukte

KNS geeft tips over het spreiden van de Kerstdrukte

Kerst in coronatijd vraagt meer van de slagers en hun team. Voorbereiding en communicatie zijn, nog meer dan voorgaande jaren, de sleutel. Het spreiden van de drukte en zorgen voor een snelle doorlooptijd is erg belangrijk. Hoe pak je dit aan? De Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS) geeft een aantal tips en suggesties.Om de drukte te spreiden zodat...