De wereld wordt geautomatiseerd

Josja Haagsma (foto Pascal Goudkuil)

Slagers over… AUTOMATISERING

In ieder nummer van Vleesmagazine schrijven twee columnisten over één onderwerp, vanuit hun eigen expertise en ervaring. Josja Haagsma en Franny van Linschoten buigen zich dit keer over het thema automatisering.

De afgelopen honderd jaar is er enorm veel veranderd binnen het slagersvak. We blijven ons constant ontwikkelen en aanpassen naar de verandering van de tijd. De slagerijen worden steeds groter en meer geautomatiseerd. Worstjes ploppen bijna vanzelf uit de stopbus, hamburgers rollen uit de machine en tussendoor kijken we even op onze mobiel hoe het met de omzet van die dag gaat.

Voorheen lagen er alleen grote stukken vlees in de toonbank, een aantal verschillende worsten en de bijzonderste, nieuwe uitvinding was de slavink. Maar tijden veranderen nou eenmaal. Onze toonbanken worden groter en we maken steeds meer verschillende producten. Het is niet alleen zo dat wij dat graag willen, maar de klanten verwachten het ook van ons.

In de meeste slagerijen wordt de maaltijdenhoek ook steeds groter. We hebben programma’s op de ovens die zich helemaal zelf redden. We kunnen nu met een paar drukken op de knop gerechten bereiden in de oven op een perfecte manier. De nieuwste computersystemen helpen ons overzicht te houden en nieuwe werknemers hebben het met de moderne kassasystemen een stuk makkelijker dan voorheen, toen alle codes nog uit het hoofd geleerd moesten worden.

Maar gelukkig zijn er ook dingen die we nog gewoon heerlijk met onze eigen handen blijven doen. Ik vind het bijvoorbeeld heerlijk om gebraden gehakt zelf in de perfecte vorm te boetseren, een mooie paté en croûte te maken of een schitterende tapasplank met eigengemaakte vleeswaren bij iemand op tafel te zetten. Toch kunnen we niet anders dan meegaan met onze tijd. Zolang we de kennis en de kwaliteit van het product vooropstellen is daar naar mijn idee niks mis mee.

Foto: Pascal Goudkuil

Lees ook
Eindelijk weer samen eten

Eindelijk weer samen eten

De feestdagen nodigen altijd al uit tot creativiteit in de keuken. Nu we na anderhalf jaar coronacrisis eindelijk weer familie en vrienden kunnen uitnodigen is de vraag naar bijzondere producten groter dan ooit tevoren. Deze slagers, poeliers en bedrijven in wild en gevogelte zijn er klaar voor. Daarbij kiezen ze allemaal voor kwaliteit en duurzaamheid.

Vol vertrouwen de toekomst in

Vol vertrouwen de toekomst in

Er komt een tijd dat de consument incognito, met een bivakmuts op, door de supermarkt sluipt en stiekem vlees in het winkelwagentje doet. Goed weggemoffeld en gecamoufleerd liggen dan twee speklapjes en een pond gehakt verscholen onder prei, koffie en toiletpapier.

Boerensnijpaté met blokrand

Boerensnijpaté met blokrand

Bij de benaming van paté wordt vaak alleen gedacht aan een zacht smeerbaar product met daarin een groot deel lever (30-40%). Vanuit de Franse charcuterie werden deze productkenmerken vooral ook toegeschreven aan terrines en galantines.