De slagerij van de toekomst: fysiek of juist online?

We naderen het laatste seizoen van dit jaar, een kwartaal waar ons slagershart altijd sneller van gaat kloppen, met de decembermaand als hoogtepunt. Veel slagers en andere retailers werken met een webshop, waar in de decembermaand veel gebruik van gemaakt zal worden.

Begin dit jaar werd er veel gesproken over het ‘verdwijnen van de fysieke winkel uit ons straatbeeld’. Uit onderzoek van de Rabobank blijkt dat de afgelopen vijf jaar bijna 6 procent van het winkelaanbod is verdwenen. ‘Door de verschuiving naar online geven consumenten minder geld uit in fysieke winkels’, meldt het onderzoek.

'Wij proberen zowel fysiek als online zichtbaar te zijn, te zorgen voor beleving en een goede vindbaarheid'

Slager Carla van Eijk

Of we het hier nu wel of niet mee eens willen zijn, we moeten er wel iets mee! Hoe spelen wij slagers hierop in? Hoe houden we de klant in onze winkel? Hoe zorgen we ervoor dat de bbq-liefhebber zijn vlees bij ons koopt en niet online? Wij hebben veel kennis en expertise in huis, maar stralen we dit ook uit? Zetten we dit op de juiste manier in? Het zijn vragen die we ons herhaaldelijk moeten blijven stellen.

Online bereidingsadvies

Wij proberen zowel fysiek als online zichtbaar te zijn, te zorgen voor beleving en een goede vindbaarheid. Is online een bereidingsadvies geven de toekomst? Het is natuurlijk veel leuker om een bereidingsadvies in de winkel te kunnen geven, een klant te vertellen over de herkomst van het product met zelfs een rondleiding als gevolg.

Wij hebben een aantal jaren geleden onze website uitgebouwd met bestelmogelijkheid. Of je nu wel of niet een webshop hebt, het is goed om er over na te denken. Uit onderzoek blijkt dat klanten zich online oriënteren, om vervolgens fysiek in de winkel een aankoop te doen. Dat is ook wat er gebeurt: onze klanten oriënteren zich, printen zelfs de bestelling uit en komen het bij ons in de winkel bestellen. Dat is echter de 55+-generatie, maar wat doet de nieuwe generatie?

Klanten vasthouden

In maart van dit jaar kregen we te maken met de coronacrisis en wisten de consumenten massaal de ambachtelijke winkels te vinden. Wij hopen deze klanten vast te houden en onze onlinestrategie uit te bouwen. Ik ben benieuwd hoe collega slagers omgaan met online.

 
Lees ook
Plezier + resultaat (€) = voldoening (P+R=V)

Plezier + resultaat (€) = voldoening (P+R=V)

Ondernemer word je niet met als eerste doel om veel geld te verdienen. Belangrijker is het om je hart te volgen en te doen wat je leuk vindt. Dat is onder de gegeven omstandigheden met corona vrij lastig. Wij zijn ervan overtuigd dat plezier in wat je doet en resultaat (€) leiden tot voldoening.In de laatste editie van Vleesmagazine van 2020 deelden...

René en Robert Dalhuisen: ‘Fijn om als slagersbroers te overleggen’

René en Robert Dalhuisen: ‘Fijn om als slagersbroers te overleggen’

De broers René en Robert Dalhuisen hebben het slagersvak met de paplepel ingegoten gekregen. Zowel hun opa als hun vader was slager. Ze runnen beiden hun eigen slagerij. René doet dat in Deventer en Robert in Breukelen. Hun winkels zijn heel verschillend, maar toch zijn er overeenkomsten. En het allerbelangrijkste? Met elkaar praten over positieve en...

Actief verengingsleven is uitgangspunt van Vereniging van Keurslagers

Actief verengingsleven is uitgangspunt van Vereniging van Keurslagers

De Vereniging van Keurslagers bestaat 15 juli 2021 precies 75 jaar. Hoewel het slagersvak door de jaren heen drastisch is veranderd, is de basis van de Keurslagers nagenoeg hetzelfde gebleven, aldus directeur Joep Klaver en voorzitter Roelof Mulder. Gezamenlijk optrekken richting consument binnen een actief verenigingsleven is nog steeds het uitgangspunt....