Natuurlijk kennen we allemaal de p’s nog uit onze schooltijd; personeel, prijs, product, promotie en presentatie. Ik heb al eens vaker in deze column over de p’s gesproken en dat is niet zo verwonderlijk, want het zijn immers onmisbare instrumenten in onze bedrijfsvoering. Op de VIP beurs in Nijkerk kwamen er weer leuke en leerzame p’s voorbij; mooie producten, prachtig gepresenteerd en innovatieve ideeën voor promotie. De beursopzet was vernieuwend en voor slagers viel er zeker inspiratie op te doen.

Jaren geleden, toen ik net voor mezelf begonnen was, stond er maandelijks een column in één van de vakbladen: ‘Als ik uw witte jas aan had’. Die column las ik altijd met plezier! Deze keer begin ik ook met die aanhef en vraag ik wat extra aandacht voor de p van personeel.

Personeelskosten vormen een stevige post op onze verlies- en winstrekening. Bij de meeste slagers zal dat zo rond de 20 procent liggen, maar er zijn ongetwijfeld ook collega’s met meer dan 25 procent personeelskosten. Misschien goed om eens te kijken of op dat gebied ook innovaties mogelijk zijn. Dan doel ik er niet op om zomaar uw prijzen te verhogen of om aan de inkoopkant uw leverancier verder uit te kleden. Ik denk meer aan het optimaal benutten van capaciteiten; inzet en motivatie.

Kijk eens kritisch naar de inzet van uw personeel. Ga in gesprek met uw werknemers, plan een uitvoerige werkbespreking of een avond uit. Verzin iets leuks! Probeer uw medewerkers te stimuleren en te motiveren en haal op die manier meer rendement uit uw mensen; benut de capaciteiten die ze hebben optimaal. SVO organiseert cursussen en verschillende grossier organiseren workshops of demonstraties. Of ga eens met z’n allen barbecuen. Laat uw medewerkers merken dat u hun inzet waardeert, geef eens iets cadeau, toon belangstelling en interesse. Dan zult u merken dat u er ineens een p bij krijgt, namelijk een heel waardevolle, haast onbetaalbare p: die van passie!

Altijd op de hoogte blijven?