De kunst afkijken

Wouter van de Veen

Het slagersambacht is een kunst. Daar zijn wij als slagers het allen over eens. Een vroege betekenis van het woord ‘kunst’ is ambacht. Als bijvoorbeeld een mandenmaker slechts de bedoeling heeft een mand te maken die goederen kan bevatten, gaat het om kunde. Hij is dan wellicht een bekwaam ambachtsman. Maar als hij die mand een zo fraai mogelijke, unieke vorm tracht te geven, met de bedoeling een sierlijk object te vervaardigen, dat gaat het om kunst. Het creëren van opzichzelfstaande werken (dus geen massaproductie) is lang een voorwaarde geweest om iets kunst te noemen.

Wij vinden ons ambacht prachtig. Ons kunstige ambacht wordt steeds meer gewaardeerd door de consument. Ons ambacht heeft zoveel facetten en mogelijkheden. De kunst van het slachten, de kunst van het worstmaken, de kunst van het uitbenen, de kunst van het snijden, de kunst van het presenteren én de kunst van het verkopen. Dit resulteert in eeuwenoude producten zoals de speklap, een oud product als de slavink (volgend jaar is-ie 70!) en de kunstige nieuwe carpaccio mistro. Ze liggen allemaal naast elkaar in onze vitrines.

Er zijn veel kunstschilders. Grote namen en kleine, maar prachtige kunstwerken sieren ons land. Het publiek ziet deze kunstwerken ieder op zijn eigen manier. Smaken verschillen hierin, en zo geldt dit ook voor slagers. Grote namen in de slagersbranche maken het slagersambacht aantrekkelijk voor de consument, maar ook kleine slagerskunstenaars hebben aandachtig publiek.

Maar ik ga tot de kern van mijn boodschap. Want het spreekwoord ‘de kunst afkijken’ is waar ik het over wil hebben. De kunst van het slagersambacht afkijken bij onze ambachte­lijke collega-slagers. Plagiaat plegen is uiteraard verboden, maar hoe houden wij het slagers­ambacht kunstig? Hoe blijven wij die opzichzelf­staande kunstwerken creëren? Elke keer als ik de deur van een collega-slager binnenstap leer ik weer dingen die ik kan toepassen in onze eigen zaak. Hoe de vitrine erbij ligt, welke machines de collega gebruikt of hoe een salade smaakt. Hoe zijn droogkamer eruitziet of welke verpakkingen hij gebruikt. Met deze kunst afkijken tillen wij, in positieve zin, met elkaar het slagers­niveau omhoog! Dat is pas ‘uit de kunst’! Welke slagerij bezoek jij deze maand?

Dossiers
Lees ook
Nice to Meat is de favoriete slager van Ramon Beuk

Nice to Meat is de favoriete slager van Ramon Beuk

Voor topkok Ramon Beuk is vlees geen dagelijkse kost, maar als hij het eet wil hij kwaliteit. Daarom is hij al jaren vaste klant bij slager en groothandel Nice to Meat. Directeur Mikel Pouw constateert dat steeds meer mensen kiezen voor kwaliteit én voor luxe vleessoorten. “Vroeger aten mensen in de zomermaanden spareribs en burgers, nu eten ze wagyu.”

Van biologische slagerij naar vooruitstrevende eetwinkel

Van biologische slagerij naar vooruitstrevende eetwinkel

Hun roots mogen dan in de slagerij liggen, inmiddels verkopen ze bij Eetwinkel ONS veel meer dan alleen vlees. Met de verhuizing naar een ander pand startte het Hilversumse bedrijf afgelopen zomer een nieuw avontuur mét nieuw concept, gericht op snel en makkelijk winkelen.

‘Mooi om klanten enthousiast te maken over steeds een ander stuk vlees’

‘Mooi om klanten enthousiast te maken over steeds een ander stuk vlees’

Hoewel hij zijn studie Farmacie keurig afmaakte, wist Rozj Khorshid (29) al dat zijn carrière een andere richting uit zou gaan. Hij wilde werken met eten en drinken en ging aan de slag bij een slagerij vanwege zijn passie voor vlees. Zijn droom: zijn eigen ambachtelijke slagerij met bijzondere producten.