De kunst afkijken

Wouter van de Veen

Het slagersambacht is een kunst. Daar zijn wij als slagers het allen over eens. Een vroege betekenis van het woord ‘kunst’ is ambacht. Als bijvoorbeeld een mandenmaker slechts de bedoeling heeft een mand te maken die goederen kan bevatten, gaat het om kunde. Hij is dan wellicht een bekwaam ambachtsman. Maar als hij die mand een zo fraai mogelijke, unieke vorm tracht te geven, met de bedoeling een sierlijk object te vervaardigen, dat gaat het om kunst. Het creëren van opzichzelfstaande werken (dus geen massaproductie) is lang een voorwaarde geweest om iets kunst te noemen.

Wij vinden ons ambacht prachtig. Ons kunstige ambacht wordt steeds meer gewaardeerd door de consument. Ons ambacht heeft zoveel facetten en mogelijkheden. De kunst van het slachten, de kunst van het worstmaken, de kunst van het uitbenen, de kunst van het snijden, de kunst van het presenteren én de kunst van het verkopen. Dit resulteert in eeuwenoude producten zoals de speklap, een oud product als de slavink (volgend jaar is-ie 70!) en de kunstige nieuwe carpaccio mistro. Ze liggen allemaal naast elkaar in onze vitrines.

Er zijn veel kunstschilders. Grote namen en kleine, maar prachtige kunstwerken sieren ons land. Het publiek ziet deze kunstwerken ieder op zijn eigen manier. Smaken verschillen hierin, en zo geldt dit ook voor slagers. Grote namen in de slagersbranche maken het slagersambacht aantrekkelijk voor de consument, maar ook kleine slagerskunstenaars hebben aandachtig publiek.

Maar ik ga tot de kern van mijn boodschap. Want het spreekwoord ‘de kunst afkijken’ is waar ik het over wil hebben. De kunst van het slagersambacht afkijken bij onze ambachte­lijke collega-slagers. Plagiaat plegen is uiteraard verboden, maar hoe houden wij het slagers­ambacht kunstig? Hoe blijven wij die opzichzelf­staande kunstwerken creëren? Elke keer als ik de deur van een collega-slager binnenstap leer ik weer dingen die ik kan toepassen in onze eigen zaak. Hoe de vitrine erbij ligt, welke machines de collega gebruikt of hoe een salade smaakt. Hoe zijn droogkamer eruitziet of welke verpakkingen hij gebruikt. Met deze kunst afkijken tillen wij, in positieve zin, met elkaar het slagers­niveau omhoog! Dat is pas ‘uit de kunst’! Welke slagerij bezoek jij deze maand?

Dossiers
Lees ook
Doe mee aan de Verspillingsvrije Week

Doe mee aan de Verspillingsvrije Week

Volgende week, op 7 september, start de Verspillingsvrije Week. Ook slagers kunnen hier aan meedoen. Brancheorganisatie Koninklijke Nederlandse Slagers zet alvast het promotiemateriaal klaar en geeft tips.

‘We delen kennis met nieuwe markten’

‘We delen kennis met nieuwe markten’

Hoe beter je je apparatuur inzet, hoe meer het oplevert. Dat geldt voor snelheid, precisie, hygiëne en al die andere zaken rond vleesverwerking. Het is een kwestie van communicatie tussen de verschillende technische onderdelen en vooral een kwestie van openstaan voor wensen, kansen en (nieuwe) mogelijkheden. Vandaag het eerste deel met Antoine de Bie...

Gouden handen

Gouden handen

De handen van de slager zijn al zo lang als het ambacht bestaat gegeseld door de kou, vermoeid door het mes en stram en stijf. Slagershanden zijn als een eeuwenoud cliché. Hoewel deze gouden handen in tegenwoordige tijden worden geholpen, en soms zelfs vervangen, door glimmende, roestvrije apparaten.