Het slagersambacht is een kunst. Daar zijn wij als slagers het allen over eens. Een vroege betekenis van het woord ‘kunst’ is ambacht. Als bijvoorbeeld een mandenmaker slechts de bedoeling heeft een mand te maken die goederen kan bevatten, gaat het om kunde. Hij is dan wellicht een bekwaam ambachtsman. Maar als hij die mand een zo fraai mogelijke, unieke vorm tracht te geven, met de bedoeling een sierlijk object te vervaardigen, dat gaat het om kunst. Het creëren van opzichzelfstaande werken (dus geen massaproductie) is lang een voorwaarde geweest om iets kunst te noemen.
Wij vinden ons ambacht prachtig. Ons kunstige ambacht wordt steeds meer gewaardeerd door de consument. Ons ambacht heeft zoveel facetten en mogelijkheden. De kunst van het slachten, de kunst van het worstmaken, de kunst van het uitbenen, de kunst van het snijden, de kunst van het presenteren én de kunst van het verkopen. Dit resulteert in eeuwenoude producten zoals de speklap, een oud product als de slavink (volgend jaar is-ie 70!) en de kunstige nieuwe carpaccio mistro. Ze liggen allemaal naast elkaar in onze vitrines.
Er zijn veel kunstschilders. Grote namen en kleine, maar prachtige kunstwerken sieren ons land. Het publiek ziet deze kunstwerken ieder op zijn eigen manier. Smaken verschillen hierin, en zo geldt dit ook voor slagers. Grote namen in de slagersbranche maken het slagersambacht aantrekkelijk voor de consument, maar ook kleine slagerskunstenaars hebben aandachtig publiek.
Maar ik ga tot de kern van mijn boodschap. Want het spreekwoord ‘de kunst afkijken’ is waar ik het over wil hebben. De kunst van het slagersambacht afkijken bij onze ambachtelijke collega-slagers. Plagiaat plegen is uiteraard verboden, maar hoe houden wij het slagersambacht kunstig? Hoe blijven wij die opzichzelfstaande kunstwerken creëren? Elke keer als ik de deur van een collega-slager binnenstap leer ik weer dingen die ik kan toepassen in onze eigen zaak. Hoe de vitrine erbij ligt, welke machines de collega gebruikt of hoe een salade smaakt. Hoe zijn droogkamer eruitziet of welke verpakkingen hij gebruikt. Met deze kunst afkijken tillen wij, in positieve zin, met elkaar het slagersniveau omhoog! Dat is pas ‘uit de kunst’! Welke slagerij bezoek jij deze maand?