De klant van morgen

_I2A0334

Wie is onze klant van morgen? Een vraag die mij dagelijks bezighoudt, concurrentie ligt op de loer en grote supermarkten knallen met ‘gezonde vleesconcepten’ van de buis. Ik word er soms onrustig van en wij slagers moeten er mee aan de slag!

Uniek, onderscheidend, service, klantgerichtheid, wie kent deze strategische woorden niet of heeft ze ook in zijn missie staan? De vraag is, wat doe je er mee? Ik was laatst op de ‘Nacht van de Ondernemer’. Elke ondernemer had een inspiratiebehoefte bij zich, ik had de volgende vraag bij mij: ‘Waar heeft de klant van morgen behoefte aan?’ Met behulp van deze vraag zou ik mij laten inspireren die avond. Ik werd ingedeeld bij een spreker van Tesla auto’s, en als ik ergens helemaal niks mee heb, is het wel met auto’s…

  • Maar wat een verhaal! Wow! Ik zat op het puntje van mijn stoel!
  • Ik zal mijn enthousiasme proberen over te brengen; Tesla heeft geen klanten, zij hebben ambassadeurs. De Tesla rijder betaalt €1.000 aan voor een auto waarvan ze nog niet eens weten hoe die eruit komt te zien... De klanten ervaren het product en willen het hebben. Tesla hanteert geen traditionele marketing, maar pure mond-tot-mondreclame. Vol bewondering heb ik geluisterd naar de inspirerende spreker, die klanten wil ik ook!

Hier moet ik mee aan de slag. Dit moet toch een inkopper zijn voor ons slagers, we hebben een veel lager aankoopbedrag dan een Tesla auto en maatschappelijk zijn we ook goed bezig, toch? Maar hoe worden mijn klanten ambassadeurs? Ik ga er het komende jaar mee aan de slag, ultieme klantfocus, waarom doen we iets?, onze strategie uitstippelen. We moeten constant nieuwe businessmodellen blijven bedenken of onze huidige modellen aan blijven passen. Omarm nieuwe technologie en nieuwe trends, anders doen anderen het wel voor je en ben je te laat. We moeten echt onderscheiden, eerlijke producten met een gezondheidseffect. Het is nooit te laat om te leren en te verbeteren.

Ik ga de uitdaging aan, nee niet om een Tesla te kopen, maar om van onze klanten ambassadeurs te maken, jij toch ook?

Dossiers
Lees ook
Actuele trends in de foodbranche volgens SBB

Actuele trends in de foodbranche volgens SBB

Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) heeft een trendrapport uitgebracht voor de sector Voedsel, Groen en Gastvrij. SBB signaleert onder andere bewust consu(mind)eren met plantaardige vleesvervangers en E-business voor bakkerijen en slagerijen.

Maaltijdbezorging blijft explosief toenemen

Maaltijdbezorging blijft explosief toenemen

Net als in 2020, hebben we ook in de eerste helft van 2021 massaal eten besteld, blijkt uit een rapport van ABN AMRO. Gezonder worden de maaltijden overigens niet. Daarnaast noemt de bank nadelige gevolgen voor de maaltijdbezorgers.

Hoe zorg je ervoor dat nieuwe klanten ook ná corona blijven terugkomen?

Hoe zorg je ervoor dat nieuwe klanten ook ná corona blijven terugkomen?

Veel slagers doen goede zaken tijdens de coronacrisis, dankzij de komst van nieuwe klanten. Hoe zorg je ervoor dat die klanten ook na corona terugkomen? Ga met hen in gesprek, zegt Jessica Hoevenaars van Slagerij Dennis van de Ven in Schijndel. Hoevenaars weet waar ze over praat: vorig jaar werd zij benoemd tot branche erkende meesterverkoper.