Dagje slagerijen bekijken

2 november 2021 Josja Haagsma

Slagers over... INTERIEUR

In ieder nummer van Vleesmagazine schrijven twee columnisten over één onderwerp, vanuit hun eigen expertise en ervaring. Josja Haagsma en Christiaan Verkuijl buigen zich dit keer over het thema interieur.

Zo nu en dan gaan we op bezoek bij verschillende slagerijen ergens in Nederland. Meestal maken we er een goed gevuld dagje weg van en gaan we nog ergens eten voor we weer naar het hoge Noorden terugreizen.
Dit keer ga ik met Julian Horst een aantal slagerijen in de regio Rotterdam bezoeken. Het wordt een rondje met uiteenlopende slagerijen. Juist in de Randstad is het verschil tussen slagerijen veel groter dan bij ons in Friesland.

Wanneer we de eerste slagerij in Rotterdam binnenlopen kijken we gelijk onze ogen uit. Op het raam hangen allemaal aanplakbiljetten met de aanbiedingen van dat moment. De toonbank ligt vol met gegrilde kippenbouten, babi pangang, verschillende soorten orgaanvlees en een grote berg netjes opgestapelde stukken buikspek. Ik waan me bijna een beetje in het buitenland. Ondertussen snijdt de slager een grote T-Bone af op de zaagmachine die midden in de slagerij staat.

Daarna gaan we door naar de volgende slagerij. Het contrast tussen deze twee slagerijen is zó groot! Niet alleen qua producten die ze verkopen, maar ook qua presentatie en uitstraling van de slagerij. Hier hebben ze meer luxe producten en die laten ze zien. Er liggen bijvoorbeeld perfect gevouwen kalfspasteitjes in de toonbank en er hangen mooie, dure hammen in de winkel.

We eindigen onze dag bij een hele strakke en stijlvolle slagerij. De producten die deze slager in de toonbank heeft liggen, daar krijg je meteen honger van. De uitstraling die zijn bedrijf op sociale media heeft, klopt precies met het gevoel dat je krijgt wanneer je de winkel binnenkomt. Het bedrijf heeft een rustige en transparante uitstraling. Dat zorgt ervoor dat je je helemaal focust op de mooi opgemaakte producten.

Tijdens zo’n dagje slagerijen bekijken kun je veel nieuwe ideeën en inspiratie opdoen. Al zou je uit zo’n dag maar één goed idee halen dat je door kunt voeren in je eigen bedrijf, dan is het al een geslaagde dag.

Altijd op de hoogte blijven?