Vraag een aantal slagers wat zij vinden van de feestdagen en je krijgt waarschijnlijk veel verschillende antwoorden. De één wordt er gelukkig van om alles tot in de puntjes voor te bereiden en bij de ander werkt deze periode vooral op de zenuwen. Eén ding staat in ieder geval vast: het is een lucratieve periode. Uit onderzoek blijkt namelijk dat een gemiddeld Nederlands gezin ruim 300 euro uitgeeft aan de feestdagen in december. Een groot deel van dat bedrag gaat naar vlees en andere etenswaren. Dat vraagt om een goede voorbereiding.
Wij maken elk jaar een plan van aanpak voor de decembermaand, waarin we ook onze (marketing)strategie, planning en productanalyse verwerken. Dit jaar wordt het een uitdaging, met de heersende personeelstekorten en de hoge inkoopprijzen, om nog maar niet te spreken over de hoge energiekosten. Kunnen we het plan van aanpak van eerdere jaren nog wel gebruiken? Wat kunnen we verwachten dit jaar?
We volgen de strategie van vorig jaar, die we bijschaven met de nodige nieuwe kennis. We maken elk jaar een ranking van de populaire producten, gebaseerd op de verkoopcijfers gedurende het jaar, maar ook op de verkoop van de decembermaand van het voorgaande jaar. We focussen ons op deze producten. Dit zijn de producten die een prominente plek krijgen in onze toonbank en in de webshop. Dit kunnen producten zijn die uniek zijn, onderscheidend, een goede marge hebben en producten die niet arbeidsintensief zijn.
We verdiepen ons in vakliteratuur van foodmagazines en leveranciers: wat zijn de trends? We maken recepten gericht op de feestdagen met de producten die we graag verkopen, om de klant het zo makkelijk mogelijk te maken, mee te denken en wellicht wat stress voor het kerstdiner uit handen te nemen. We bekijken de folder van collega’s, en onze supermarkt-concurrenten.
Als slagers kunnen wij het winnen op de kwaliteit en service die wij onze klanten bieden, het hele jaar door en speciaal in de decembermaand. In de periode voorafgaand aan de feestmaand versturen wij gerichte nieuwsbrieven en posten we op social media de populaire producten. We houden extra in de gaten op welke zoekwoorden er gezocht wordt in onze webshop, zo kunnen we de klant goed blijven bedienen.
Wij kunnen genieten van deze drukke tijd en zijn ook altijd weer blij als we met een voldaan gevoel terug kunnen kijken naar deze periode. Welke strategie kies jij? Hoe bereid jij je voor? Ik ben benieuwd of je iets onze strategie hebt. Tips zijn uiteraard welkom. Succes de komende maand!
Dit is een artikel uit Vleesmagazine 8. Meer van deze artikelen lezen? Sluit dan een abonnement af op Vleesmagazine en ontvang acht keer per jaar het vakblad.
|