Horecakwaliteit

28 maart 2016 Wouter Verkerk

Ik kan me herinneren, vaag hoor want het is best lang geleden, dat slagers hun vlees aanprezen met de kwalificatie: ‘Horecakwaliteit!’ Het deed vermoeden dat de beste stukjes vlees normaal gesproken worden gereserveerd voor restaurants, ‘maar vandaag heeft u geluk mevrouw, u kunt het vanavond thuis in uw pan hebben liggen!’

Inmiddels zijn we 25 jaar verder en is de wereld helemaal anders. Vorige week zag ik op de menu-kaart bij de vleesgerechten de kwalificatie: ‘Van De Vries, onze ambachtelijke slager.’

Vroeger kwamen mensen naar de horeca voor de uitmuntende kwaliteit van de producten en hadden ze heel soms de kans die producten ook thuis te gebruiken, mits ze wisten hoe die dan te bereiden. Tegenwoordig mikken restaurants op gasten die ervan verzekerd willen zijn dat de producten hun herkomst vinden bij dezelfde vertrouwde leveranciers die zij van thuis kennen. Restaurants zijn soms ook wel een klein beetje gedwongen man en paard te noemen, we hebben de nodige schandalen gekend in de afgelopen decennia.

Wat zegt dit nou eigenlijk? Dat de horeca er niet in is geslaagd haar ‘kwaliteitsreputatie’ en voorsprong op ‘thuis’ te behouden? Dat mensen thuis over steeds meer producten kunnen beschikken? Dat de kennis van consumenten op het gebied van eten en drinken is toegenomen? Dat bewust eten en drinken een niet-omkeerbare ontwikkeling is?

Het zegt van alles een beetje, maar ik realiseer me eens te meer dat mensen niet meer naar de horeca toekomen voor de producten die daar verkrijgbaar zijn. Mensen kunnen tegenwoordig thuis ook bier tappen, ge-wel-di-ge cappuccino’s maken en met één muisklik fantastisch wagyuvlees bestellen.

Mensen komen naar de meeste horecazaken voor gemak, zorg, liefde, hulp, een verhaal. Niet altijd allemaal tegelijk. Niet allemaal op dezelfde manier. En natuurlijk ook voor lekker eten en drinken. Maar wel in die volgorde. Vroeger wilde we sterke mannen in de bediening die veel borden konden dragen. Vandaag hebben we behoefte aan halve psychologen die een geweldig verhaal kunnen vertellen. Vroeger ging het vooral om het product op tafel, vandaag vooral over alles daar omheen.

Altijd op de hoogte blijven?