Blije medewerker

3 januari 2017

Weet u waar ik een grote hekel aan heb? Snibbige winkeldames! Heel af en toe kom ik er eentje tegen. Ze zijn herkenbaar aan een strak gezicht, vaak een omlaag hangende mondhoek en een boze blik. Even blijf ik vertwijfeld staan. Zal ik wegrennen of het product dat ik van plan ben te kopen toch afrekenen.

Tot nog toe heb ik altijd voor dat laatste gekozen; al lijkt het me wel eens leuk om het eerste te doen! En misschien zou dat beter zijn. Want van snibbige winkeldames word ik niet blij. Het tegenovergestelde is het geval als ik vriendelijk wordt bediend. Een aardige opmerking zorgt ervoor dat je als klant met een goed gevoel de winkel verlaat. Dus is het logisch dat u als ondernemer het liefst de winkeldame van het type twee in uw slagerij heeft staan. Natuurlijk kunt u hier rekening mee houden bij de werving en selectie, maar vooral de sfeer in het bedrijf en het personeelsbeleid zijn hierop van grote invloed. De medewerkers moeten het naar hun zin hebben. Alleen dan kunnen ze het juiste gevoel overbrengen aan de klanten. Dat is het uitgangspunt van de FISH!-filosofie, die afkomstig is van Pike Place in Seattle. Een doodgewone vismarkt, waar het voorheen eigenlijk niet zo leuk werken was: saaie en lange werkdagen, de stank van vis en de kou van de koeling. Op een dag doorbraken de medewerkers de sleur. Ze begonnen te spelen met hun producten, met de klanten en met elkaar. Door hun eigen houding te veranderen, wisten ze een geheel nieuwe werkomgeving te creëren, waarbij de vissen soms letterlijk om de oren van de klanten vliegen. Deze FISH!-filosofie is wereldwijd bekend geworden. Pike Place werd door de vrolijke medewerkers een doorlopende voorstelling voor het publiek en trekt busladingen vol toeristen. Iedere klant gaat er met een glimlach weg. En zo hoort het! Wellicht kunt u ook (een deel) van deze filosofie gebruiken voor uw bedrijfsvoering. Op internet zijn allerlei filmpjes te vinden. Ik wil niet zeggen dat de karbonades letterlijk door de zaak gegooid moeten worden, maar wellicht zijn er mogelijkheden om de omgang met de klant wat speelser te maken. Uw personeel speelt hierbij de sleutelrol. U kunt als slager immers van alles verzinnen om nieuwe klanten te werven, maar zonder goede medewerkers begin je niets!

Altijd op de hoogte blijven?