Barbecueseizoen 2021?!

Janine van der Geest

In ieder nummer van Vleesmagazine schrijven twee columnisten over één onderwerp, vanuit hun eigen expertise en ervaring. Gertjan Kiers en Janine van der Geest buigen zich dit keer over het thema barbecueën.

Ieder jaar in deze periode zijn de keuzes met betrekking tot het nieuwe barbecueseizoen al gemaakt. Wat ging er goed het afgelopen jaar, wat was voor verbetering vatbaar en wat zijn of worden de trends dit jaar? Afwegingen en keuzes die we in principe voor april gemaakt willen hebben. Dit omdat alles – normaal gesproken – begin mei weer begint te draaien.

Dit jaar betrap ik mij er echter op dat we alles wat voor ons uitgeschoven hebben, mede door de onzekerheid over hoe de situatie rondom corona zich zal ontwikkelen. Een groot verschil met andere jaren is ook dat er nauwelijks informatie of boekingsaanvragen zijn. Een soort windstilte lijkt het wel. De vraag: is wat volgt er? Het oude normaal, met ruimte voor thuisfeestjes, bedrijfsbarbecues en verenigingsfeestjes, of een nieuw normaal, met blijvende beperkende voorwaarden? En hoe groot wordt de concurrentie van nieuwe aanbieders, zoals horecaleveranciers, horecabedrijven en cateringbedrijven? Voor welke marges zijn zij bereid te leveren en met welke service? Kunnen wij onze condities met betrekking tot minimum aantal gasten, bezorgen, bediening etc. ongewijzigd laten of moeten we aanpassen? Wanneer aanpassing nodig is: blijft ons bestaande pakket nog wel renderend?

Waarschijnlijk wordt het barbecueseizoen van 2021 vergelijkbaar met het boekingsseizoen van de reisbranche in 2021. Veel onzekerheid, consumenten die op het laatste moment boeken en voor de aanbieders snel schakelen in een marktsituatie die per week kan veranderen.

Dit overwegende was voor ons het barbecueseizoen van 2020 nog niet zo slecht. Meer winkelverkoop, minder buiten de deur en relatieve rust in de bedrijfsvoering. Misschien is dit de nieuwe trend, ons nieuwe normaal: weer terug naar de basis, wij verzorgen lekkere en eerlijke vleesproducten en horeca-activiteiten worden weer gedeeltelijk van ons overgenomen. Klinkt ook niet gek toch?

Een mooie zomer toegewenst.

Lees ook
‘Je klanten willen goede informatie’

‘Je klanten willen goede informatie’

Wat voor bedrijf je ook runt, zonder digitale hard- en software red je het (bijna) niet meer. Misschien helpt een beetje omdenken: niet automatiseren omdat het moet, maar omdat het je een scala aan (nieuwe) mogelijkheden kan opleveren. Met vandaag Paul te Velthuis van Bizerba.

NextDeli werkt samen met Jord Althuizen

NextDeli werkt samen met Jord Althuizen

Next Deli werkt samen met Smokey Goodness van Jord Althuizen. Hierdoor zijn onder andere de boeken, de rubs en sauzen van Smokey Goodness verkrijgbaar via het e-commerce platform voor versspeciaalzaken.

De wereld wordt geautomatiseerd

De wereld wordt geautomatiseerd

Slagers over… AUTOMATISERING In ieder nummer van Vleesmagazine schrijven twee columnisten over één onderwerp, vanuit hun eigen expertise en ervaring. Josja Haagsma en Franny van Linschoten buigen zich dit keer over het thema automatisering. De afgelopen honderd jaar is er enorm veel veranderd binnen het slagersvak. We blijven...