Barbecueseizoen 2021?!

Janine van der Geest

In ieder nummer van Vleesmagazine schrijven twee columnisten over één onderwerp, vanuit hun eigen expertise en ervaring. Gertjan Kiers en Janine van der Geest buigen zich dit keer over het thema barbecueën.

Ieder jaar in deze periode zijn de keuzes met betrekking tot het nieuwe barbecueseizoen al gemaakt. Wat ging er goed het afgelopen jaar, wat was voor verbetering vatbaar en wat zijn of worden de trends dit jaar? Afwegingen en keuzes die we in principe voor april gemaakt willen hebben. Dit omdat alles – normaal gesproken – begin mei weer begint te draaien.

Dit jaar betrap ik mij er echter op dat we alles wat voor ons uitgeschoven hebben, mede door de onzekerheid over hoe de situatie rondom corona zich zal ontwikkelen. Een groot verschil met andere jaren is ook dat er nauwelijks informatie of boekingsaanvragen zijn. Een soort windstilte lijkt het wel. De vraag: is wat volgt er? Het oude normaal, met ruimte voor thuisfeestjes, bedrijfsbarbecues en verenigingsfeestjes, of een nieuw normaal, met blijvende beperkende voorwaarden? En hoe groot wordt de concurrentie van nieuwe aanbieders, zoals horecaleveranciers, horecabedrijven en cateringbedrijven? Voor welke marges zijn zij bereid te leveren en met welke service? Kunnen wij onze condities met betrekking tot minimum aantal gasten, bezorgen, bediening etc. ongewijzigd laten of moeten we aanpassen? Wanneer aanpassing nodig is: blijft ons bestaande pakket nog wel renderend?

Waarschijnlijk wordt het barbecueseizoen van 2021 vergelijkbaar met het boekingsseizoen van de reisbranche in 2021. Veel onzekerheid, consumenten die op het laatste moment boeken en voor de aanbieders snel schakelen in een marktsituatie die per week kan veranderen.

Dit overwegende was voor ons het barbecueseizoen van 2020 nog niet zo slecht. Meer winkelverkoop, minder buiten de deur en relatieve rust in de bedrijfsvoering. Misschien is dit de nieuwe trend, ons nieuwe normaal: weer terug naar de basis, wij verzorgen lekkere en eerlijke vleesproducten en horeca-activiteiten worden weer gedeeltelijk van ons overgenomen. Klinkt ook niet gek toch?

Een mooie zomer toegewenst.

Lees ook
‘Vragen van klanten kan ik nu zelf beantwoorden’

‘Vragen van klanten kan ik nu zelf beantwoorden’

De werktijden in de horeca zag Inge Groenland (23) na een paar jaar niet meer zitten. Maar de contacten met klanten vond ze wél heel leuk. Ze ging op zoek naar een nieuwe baan die daarbij paste en liep tegen een vacature bij Slagerij John de Roode aan. Inmiddels werkt Inge daar twee jaar en is ze bezig met haar tweede slagersopleiding bij SVO vakopleiding...

‘De kracht van een vershof  is het gemak voor de klant’

‘De kracht van een vershof  is het gemak voor de klant’

De ondernemers families Bressers en van Hoof geloven heilig in de kracht van een vershof. Alle versproducten onder één dak, dat biedt volop gemak voor de klant. Daarom zijn ze er één gestart in Middelbeers – Vershof de Beerzen.

‘Het lijkt hier soms net een klein theater’

‘Het lijkt hier soms net een klein theater’

In een slagerij draait het in eerste instantie om de kwaliteit van de verkoopwaren en een goede service. Maar onderschat ook de rol van de winkelinrichting niet. Vandaag nemen we een kijkje bij Uw Slager Vleeschhouwerij van Cees van den Berg in Zetten. De slagerij van Cees van de Berg is klein, piepklein. “Wij noemen het een werkplaats...