Anders denken, altijd winst

9 mei 2017 Janine van der Geest

Voor de tweede keer had ik op 16 maart de eer om de wedstrijd om de Gouden Slagersring mee te mogen jureren. Een enerverende uitdaging.

In deze wedstrijd, georganiseerd door Vleesmagazine, de Broederschap van de Gouden Slagersring, SVO en de KNS, draait het om het meest innoverende product. Aan de inzendingen is als voorwaarde verbonden dat het product uit minimaal 40 procent vlees bestaat en duidelijk minder natrium bevat. De producten worden beoordeeld op innovatieve waarde, economische waarde en sensorische productkwaliteiten.

Dit levert zeer uiteenlopende inzendingen op, wat het beoordelen niet eenvoudig maakt. Tijdens het keuren ervaar ik als vakdeskundige het ‘prikkelende’ gevoel dat ik er zelf iets mee kan doen. Uiteindelijk zijn dát de tekenen waarop we zitten te wachten. Een vernieuwend product waar we onze medewerkers enthousiast voor kunnen maken om ook in de eigen zaak te scoren.

Uiteindelijk kwam Nathan Burggraaf als winnaar uit de bus met zijn sukadebraad. Een mooie, smakelijke combinatie van gebraden sukade in een jus van aspic. Uniek door de diverse toepassingen: gesneden als vleeswaar, blokjes als borrelhap en een dikke plak verwarmd als vlees met jus voor de maaltijd. Sukade, een traditioneel vleesdeel, op een nieuwe manier gepresenteerd. Hopelijk wordt dit product ook commercieel een succes in onze winkels, maar zelfs wanneer dit niet het geval is, heeft dit winnende product waarde voor onze branche.

Het is immers het resultaat van anders denken. En met betrekking tot inspirerend: de producten in de top-5 zijn zeker het proberen waard. Een uitdaging om de ideeën naar eigen hand te zetten, de medewerkers te prikkelen en een eigen variant te bedenken. Anders denken is anders naar bestaande producten, processen en toepassingen kijken, en jezelf afvragen of dat de enige manier of toepassing is. Deze beleving van ons vak levert pareltjes van nieuwe producten op.

Dus wanneer je de uitdaging aanneemt om een vernieuwend product te bedenken en dat in te zenden voor de wedstrijd om de Gouden Slagersring, win je altijd!

Altijd op de hoogte blijven?