After-december-dip

28 februari 2023 Carla van Eijk

In mijn laatste column schreef ik dat ik zo kon genieten van de decembermaand, de voorbereidingen en de keuze van strategie. Binnen een mum van tijd was de decembermaand voorbij en zaten we met de familie vermoeid, maar voldaan aan ons eigen kerstdiner.

Nu het nieuwe jaar al in volle gang is, kan ik altijd met moeite wennen aan de rustige tijd na de drukke decembermaand. Ik noem het de ‘after-december-dip’. Inmiddels ben ik gewend aan de winkeldrukte, de gezonde stress en de drang om nog beter dan vorig jaar te presteren op verschillende gebieden. Eigenlijk wil ik door in die energieke decembermaand. Helaas, de winkeldrukte neemt af, de klantenaantallen dalen en ‘normale’ tijden breken weer aan.

Uit onderzoek van de ‘Wijzer in geldzaken’ komt naar voren dat men in 2023 ‘meer wil sparen en minder geld uit gaat geven’. Dit zijn in Nederland de meest genoemde goede financiële voornemens. Veel Nederlanders willen in 2023 gaan besparen op energie, winkelen en/of dagelijkse boodschappen. Ook op uit eten gaan en vakanties zijn meer Nederlanders van plan te gaan bezuinigen in het komende jaar. Hoe lager het inkomen, des te vaker wordt er bespaard op de dagelijkse boodschappen, blijkt uit ditzelfde onderzoek.

We bepalen onze strategie voor 2023, stellen onze doelen bij en nemen de huidige marktontwikkelingen mee in ons plan. Het wordt dit jaar uitdagend. De prijzen zullen stijgen, men is zich hier bewust van en kijkt kritischer naar de uitgaven. Wanneer men besluit minder uit eten te gaan, zien we dit als een kans voor ons slagers. Thuis lekker uit eten: daar hebben we ervaring mee uit de coronatijd. Dit zijn momenten waarop we in kunnen spelen en het kunnen winnen van de supermarkt.
We blijven bij onze kwaliteit, hoe verleidelijk het ook is om voordeliger in te kopen. Kwaliteit, prijs, gemak en duurzaamheid zijn belangrijke pijlers. Het is een uitdaging om ervoor te zorgen dat de klant omrijdt voor de slager, de online bereikbaarheid speelt een nog belangrijkere rol.

Ik ben benieuwd hoe collega-slagers het aanpakken. Hoe ga jij om met de huidige marktontwikkelingen? Pas jij je doelen aan?

Altijd op de hoogte blijven?