Aan tafel bij de klant!

I2A0334

Wie is de klant van morgen? In mijn vorige column schreef ik, dat ik de uitdaging aan zou gaan om de klant van morgen te onderzoeken, om fans te creëren, om achter de behoefte van de klant van morgen te komen.

Twee maanden geleden werden wij benaderd door ING Bank om mee te doen aan een traject om ons businessmodel in kaart te brengen en ons klaar te stomen voor de toekomst. Een heel uitdagend traject waar we gecoacht worden door het bedrijf Business Models Inc. en in een nauwe samenwerking met de ING Bank kijken naar ons businessmodel en onze visie. Dit traject werd gefilmd door RTL Z en uitgezonden in het programma Z in Zaken met drie andere ondernemers uit andere branches.

Nu dachten wij dat alleen grote bedrijven een businessmodel nodig hadden, maar wij zijn er achter gekomen dat het voor ons als mkb’ers ook erg zinvol is. In de avonduren hebben we met de verschillende disciplines ons businessmodel en visie in kaart gebracht. Met vreemde ogen werd er naar ons bedrijf gekeken en werd aan ons de vraag gesteld, waar we willen staan in 2020 en wat we daarvoor nodig hebben.

De experts reikten ons verschillende opties aan, zodat we aan het denken werden gezet. We werden uit onze comfortzone getrokken en moesten nadenken over opties als ‘Wat als je geen vlees meer kan verkopen’, ‘Wat als de winkel dicht gaat en je je producten alleen nog maar online kunt verkopen’. Vooral de eerste optie deed veel stof opwaaien. We houden van vlees en no way dat we stoppen met vlees verkopen!

Toch leerden de opties ons om out-of-the-box te denken. Hoe oud is onze klant eigenlijk? Waar heeft de klant behoefte aan? We stelden een simpele enquête op, die ons erg veel heeft gebracht. Naar aanleiding van de enquête hebben we de vraag gesteld: ‘Bij welke gezinnen mogen we aan tafel aanschuiven om een biefstukje te bakken en mee te eten?’ Een oproep op social media leverde ons 150 gezinnen op die mee wilden werken aan ons experiment.

Inmiddels schuiven we wekelijks aan bij gezinnen en prikken we een vorkje mee, om te achterhalen wat de trend is, het koopgedrag, en de ‘rush hour’ met kinderen te ervaren. Zo kunnen we bekijken hoe we als slager in de toekomst daar op in kunnen spelen. Hoe leuk is het om bij (on)bekende klanten aan tafel te zitten?

Ik ben nog lang niet klaar met het onderzoek, ook dit is ondernemen en slager zijn. Ik daag je uit. Ga buiten je winkel, het biedt je zoveel leuks!

Dossiers
Lees ook
‘Vlees in winkels en restaurants mag duurder’

‘Vlees in winkels en restaurants mag duurder’

Een meerderheid van de Nederlanders steunt het verhogen van de prijs van dierlijke producten of gerechten, zo blijkt uit onderzoek dat Kieskompas uitvoerde in opdracht van ProVeg.

Hoe zorg je ervoor dat nieuwe klanten ook ná corona blijven terugkomen?

Hoe zorg je ervoor dat nieuwe klanten ook ná corona blijven terugkomen?

Veel slagers doen goede zaken tijdens de coronacrisis, dankzij de komst van nieuwe klanten. Hoe zorg je ervoor dat die klanten ook na corona terugkomen? Ga met hen in gesprek, zegt Jessica Hoevenaars van Slagerij Dennis van de Ven in Schijndel. Hoevenaars weet waar ze over praat: vorig jaar werd zij benoemd tot branche erkende meesterverkoper.

Blijven gaan

Blijven gaan

"Mensen zijn thuis uitgebreider gaan koken omdat ze niet uit eten kunnen”, vertelt Jessica Hoevenaars van Slagerij Dennis van de Ven (Schijndel) in het openingsinterview van deze editie. Ik herken mezelf.