“In het huidige systeem lukt het vaak niet om de producten al de volgende dag in huis te hebben. Bij ons platform lukt dat wel.”

‘De slager kan bij ons producten bestellen én aanbieden’

BEDRIJFSINFORMATIE | De bol.com worden van de foodbranche, dat heeft QSTA voor ogen. Met een fijnmazig distributiekanaal voor zowel producenten als afnemers, springt het bedrijf in een gat in de markt. QSTA is een platform voor zowel makers als afnemers van onderscheidende voedselproducten. Het bedrijf richt zich op retailers, versspecialisten en horeca.

QSTA is sinds drie maanden operatief”, vertelt directeur Rian Faaij. Daar ging een tijd van voorbereiding aan vooraf. Het bedrijf opereert vanuit Rotterdam en heeft een distributiecentrum in Nijkerk. “De markt is aan het veranderen, ook op het gebied van vers. Men is steeds meer gewend om online te bestellen en verwacht het product de volgende dag in huis te hebben. In de foodwereld is dat lastig, helemaal als het gaat om nieuwe producten van kleinere producenten, zoals vleesvervangers. Deze producenten beschikken niet over een distributienetwerk dat hun producten over het hele land kan verspreiden.”

Nieuwe producten proberen

Voordat dergelijke nieuwe producten bij de groothandel of supermarkt verkrijgbaar zijn, gaat er vaak een lange tijd overheen. “Terwijl veel versaanbieders en horeca­bedrijven die nieuwe producten graag zouden willen proberen. Zij zien de innovatieve producten bijvoorbeeld op sociale media voorbijkomen. Maar als ze doorklikken op een bericht op Instagram, komen ze nergens uit, omdat de distributie niet is geregeld. Wij springen in dit gat. Een van de voordelen van bij ons bestellen, is de snelle levering: voor 18.00 uur besteld, is de volgende dag in huis, is ons motto.”

Dit wijkt af van hoe het doorgaans in de markt is geregeld. “Dikwijls worden een of twee keer per week versproducten geleverd, in een grote hoeveelheid. Dit maakt dat versaanbieders minder flexibel kunnen inspringen op de omstandigheden. Wordt het morgen mooi weer? Dan wil de slager wellicht meer barbecuevlees kunnen aanbieden. In het huidige systeem lukt het vaak niet om de producten al de volgende dag in huis te hebben. Bij ons platform lukt dat wel. De aangesloten leveranciers zorgen ervoor dat de versproducten dezelfde dag bij ons binnen zijn. Vanuit ons distributiecentrum in Nijkerk rijden onze busjes tussen 6 en 7 uur ’s ochtends naar de klant.”

Bekende en nieuwe merken

QSTA_adv VLM 3-2022_2

Vandaag bestellen en morgen de producten ontvangen, heeft nóg een belangrijk voordeel voor de versaanbieder. “Die hoeft daardoor minder voorraad te hebben. Dat scheelt derving: je kunt nu elke dag de benodigde hoeveelheid laten bezorgen.”

Op dit moment zijn tachtig merken aan het platform verbonden. Naast nieuwe merken biedt QSTA ook producten aan van bekende partijen zoals Epos. “En we leveren niet alleen versproducten, maar ook kruiden en non-foodartikelen. Zodat alles in één rit kan worden bezorgd.” Het aanbod van QSTA groeit snel. “De slager kan bij ons niet alleen producten bestellen, maar ook zelf producten aanbieden. Heb je een streekproduct dat het goed doet in je winkel en zou je dit landelijk willen verkopen? Dit kan via ons platform.” Hiervoor ben je als producent geen vergoeding verschuldigd aan QSTA. “Je betaalt enkel de groothandelsmarge.”

Heb je een mooi streekproduct en wil je dit landelijk verkopen? Ook dat kan via ons platform

‘One-stop-shopping’ bij QSTA

Bestellen via internet heeft ook een keerzijde: het aantal bestelbusjes in de straten. “Je ziet dat grote steden daar nu paal en perk aan willen stellen. Aan de randen van de steden komen ‘hubs’, waarvandaan de goederen verder over de stad worden verspreid. Voor non-foodartikelen is dit geen probleem, maar voor versproducten is het een ander verhaal. Omdat wij ‘one-stop-shopping’ bieden, omzeilen we dit probleem en gaan we het overschot aan busjes tegen.”

QSTA is een dochteronderneming van Wernsing Food Family, een Duits familiebedrijf dat gespecialiseerd is in vers. “Wij weten als geen ander hoe belangrijk snelheid is bij het leveren van versproducten. Die kunnen niet in een distributiecentrum blijven liggen.” Het bedrijf is bezig met een proef om ook sushi aan te bieden. “Dit wordt ’s avonds gemaakt en vervolgens naar ons distributiecentrum gebracht, zodat wij het de volgende ochtend kunnen bezorgen.”

Complete assortimenten

QSTA_adv VLM 3-2022_3

Klanten en producenten kunnen zich op het platform aanmelden. “Ieder merk heeft er zijn eigen pagina. Als je iets van een specifieke producent bestelt, kom je altijd op zijn pagina terecht.” Een ander voordeel is dat QSTA van bepaalde merken het hele assortiment biedt. “De groothandel maakt vaak een selectie van bijvoorbeeld kruiden. Dit doen wij niet, wij bieden alles aan. De klant kan dus echt kiezen. In ons distributiecentrum is genoeg ruimte. Op de website kun je zien hoeveel items van een product we op voorraad hebben.”

De komende drie tot vijf jaar neemt QSTA de tijd om te kijken of de verwachtingen worden ingelost. “De eerste periode draaide om investeren, onder meer in het bouwen van het platform. Dat staat nu. Gaandeweg breiden we de distributie uit. Wellicht komt er nog een distributiecentrum bij.”

Qsta logo

Goudsesingel 156
3011 KD Rotterdam
info@qsta.nl
www.qsta.nl
(088) 401 5000

Altijd op de hoogte blijven?