Kant-en-klaarmaaltijden

BEDRIJFSINFORMATIE | De ambachtelijke slager staat bekend om kwaliteit en vakmanschap. Maar anno 2025 is dat niet meer genoeg. De consument zoekt gemak, zonder concessies te doen aan smaak en versheid. Kant-en-klaarmaaltijden bieden dé kans om hierop in te spelen en een extra omzetstroom te creëren.
Waarom kant-en-klaarmaaltijden?
Truus Pennings is expert in de slagersbranche en onafhankelijk jurylid bij het populaire evenement Versspecialist van het Jaar van Epos. Volgens haar is het simpel: wie nog geen kant-en-klaarmaaltijden aanbiedt, laat omzet liggen. “De jongere generatie heeft weinig tijd om zelf te koken, maar wil wél genieten van een verse, huisgemaakte maaltijd. Ook ouderen die niet meer zelf koken, zoeken herkenbare smaken van vroeger. Daar ligt een enorme kans voor de slager.”
Een goed samengesteld assortiment kant-en-klaarmaaltijden zorgt voor vertrouwen en binding met de klant. “Als slager weet je als geen ander hoe je smaakvolle en voedzame gerechten maakt. Denk aan een klassieke AGV-maaltijd (aardappelen, groente, vlees), een rijkgevulde ovenschotel of een verse pasta. Maar ook snacks zoals gevulde stokbroden, quiches of borrelplankjes doen het goed. Er is volop ruimte om te variëren!”
Geen kok nodig, wel vakmanschap
Veel slagers denken dat het bereiden van kant-en-klaarmaaltijden te ingewikkeld is. “Maar dat hoeft helemaal niet,” stelt Truus gerust. “Er zijn fantastische halfproducten waarmee je snel en eenvoudig heerlijke maaltijden bereidt. Met een eigen twist creëer je iets unieks voor jouw winkel. De kracht zit in constante kwaliteit en smaak. Dat is wat klanten terug laat komen.”
Truus heeft één duidelijke boodschap: “Wie nu instapt, loopt voorop. Klanten willen vers, makkelijk en lekker eten. De slager die dat biedt, wordt beloond met loyaliteit én extra omzet.”
Succesfactoren voor kant-en-klaar
Houd het simpel – Begin met een klein assortiment en breid uit op basis van klantvraag.
Geef bereidingsadvies – Zorg voor een sticker met opwarminstructies of informeer de klant bij aankoop.
Speel in op seizoenen en trends – Denk aan winterse stamppotten, zomerse salades of populaire wereldgerechten.
Kies voor kwaliteit – Gebruik je eigen vlees en verse ingrediënten, zo onderscheid je je van de supermarkt.