Jeroen van Voornveld, Slagerij Gelderblom: “De nieuwe winkel voldoet optimaal aan klantenwensen”

7 oktober 2021 Xandra Veltman

Klanten komen naar de slager voor gemaksproducten en een bijzonder assortiment, zegt Jeroen van Voornveld van Slagerij Gelderblom in Ermelo. “Om dit goed te presenteren, hadden we een nieuwe winkel nodig.”

Van Voornveld kwam met behulp van Emondt-KMI tot een geweldig resultaat, lacht hij. “We verwelkomen bijna 20 procent meer klanten, deels vanwege onze verhuizing naar een centralere locatie, maar onderschat vooral de rol van de winkelinrichting niet.” Van Voornveld nam de goed lopende slagerij 1 februari j.l. over. Vooral de mooie locatie sprak hem aan: een gezellig winkelcentrum met veel andere versspecialisten en een groot parkeerterrein. Bovendien ging het gebouw volledig op de schop, waarbij ondernemers de kans kregen een nieuwe locatie te kiezen en hij alles kon omgooien. “Eind oktober 2020 was de verkoop rond; vanaf december ging ik meedraaien maar al in november was ik met Emondt-KMI in gesprek. Deze zomer is de nieuwe winkel geopend.”

Verstand van zaken

Goede begeleiding is bij de samenstelling van de nieuwe winkel belangrijk, stelt Van Voornveld. “Ik kan prima met vlees overweg maar ik heb weinig verstand van koelinstallaties. Ik kan aangeven welke indeling en routing ik prettig vind, maar weet niet hoe dat precies in de praktijk uitpakt. Zo wilde ik mijn toonbank in een andere hoek hebben maar heeft verkoopleider Peter Pels uitgelegd waarom dat niet verstandig is. Achteraf ben ik blij dat ik heb geluisterd. Samen zijn we tot een heel mooi eindresultaat gekomen. Ik heb me nergens zorgen over hoeven maken. Tessa de Jong, de styliste van Emondt – KMI, hielp met de kleurstellingen. Ze heeft al onze ideeën gecombineerd tot de perfecte winkel voor ons. Haar 3D-tekening was onder meer een grote steun bij de keuze voor de tegels.  

Meer licht en ruimte

emondt kmi

Van Voornveld wilde een ruime, open winkel met veel licht. “Dat is goed voor klanten én medewerkers. We zitten nu op een hoek met grote raampartijen, al het personeel werkt volledig in het zicht van de klant. Bij binnenkomst kun je in één oogopslag twee derde van de winkel overzien. Iedereen heeft bovendien meer loopruimte terwijl de nieuwe winkel feitelijk vrijwel even groot is als de vorige. Dat kun je dus met een andere winkelopbouw kunt bereiken, ongelofelijk.”

Nieuw is ook het twee meter brede vleesvleeswarenmeubel. “Dat vond ik echt een hiaat in de oude winkel. Daar moesten vleeswaren in de koeltoonbank en konden we maar een deel van het assortiment kwijt. Nu zien klanten ons gehele vleeswarenaanbod en dat vind ik een vereiste. De vormgeving vis strak en past uitstekend bij onze winkel.”

Zelfbediening

Vanuit Gelderblom Van Voornveld het advies om een zelfbedieningsmeubel te plaatsen. “Mijn vrouw Annegré en ik besloten dit advies op te volgen, maar we wilden wel dat je er overheen kunt kijken. Emondt- KMI heeft gezorgd voor een sfeervol meubel met een mooie aankleding. Hij staat op een prominente plek in de winkel en dankzij een raster aan de onderkant springt hij gelijk in het oog. Zo’n meubel brengt echt iets teweeg; het zorgt voor veel bijverkoop.”

Van Voorn koos voor een nieuwe, strakke toonbank in een L-vorm met rechtopstaand glas en zónder steunen. Daardoor hebben klanten mooi zicht op alle producten. Lightboxx heeft voor speciale slagerijverlichting gezorgd waardoor de producten nog mooier worden uitgelicht. Peter Pels kwam met het idee om in de toonbank een uitsparing voor een werktafel te maken. Super, vindt Van Voorn: “Het is altijd lastig om op zo’n plek de toonbankproducten aan te vullen. Nu staat er altijd iemand van ons in de hoek iets te produceren. Dat biedt meer beleving - klanten maken graag even een praatje of kijken nieuwsgierig wat we doen.”

Routing

Emondt KMI_slagerij Gelderblom

Met vrijwel hetzelfde aantal vierkante meters kan de slager meer uitstallen. Immers, vleeswaren en zelfbediening zijn elders in de winkel. “In de oude slagerij verkochten we voornamelijk de basic slagersproducten maar nu kunnen we ons ook onderscheiden met bijzondere producten. Daarmee voldoen we aan een behoefte.”

En de routing? “We hebben een aparte in- en uitgang met twee verschillende deuren. De entree met bloembakken oogt uitnodigend. Kom je bij de toonbank, dan zie je gelijk de verse maaltijden liggen. “Daarna lopen klanten door via de salades naar de grillproducten. Daarachter staat ons vleeswarenmeubel. Als mensen vleeswaren bestellen, nemen ze vaak iets extra’s uit de toonbank mee. Daarna kom je bij het verse vlees en bij mijn werkplek. Terwijl ik vlees snijdt, heb ik overzicht en andersom zien klanten al bij binnenkomst de slager aan het werk.”

Sinds de opening is de omzet flink gestegen en heeft Van Voorn bijna 20 procent meer klanten mogen verwelkomen. Met deze moderne winkel met volop mogelijkheden kan de slager jarenlang vooruit en kunnen de klanten uitgebreid kiezen uit mooie vleesproducten en een uitgebreid kant-en-klaar-assortiment.

Emondt KMI logo_kleinPrinsenweide 13-25
7317 BA Apeldoorn
www.emondt.nl

Altijd op de hoogte blijven?