![Frans Bon en zijn Dutch BBQ-team hebben een breed burgerassortiment voor de hongerige bezoekers van het Burger Beach BBQ Event.](/cache/b/5/c/f/8/b5cf822a91357905430170b4eb063c6a822a6a44.jpeg)
Een goede burger is goed op smaak, niet te zout en goed sappig”, zegt Frans Bon van het Dutch BBQ-team. “Het is een trend dat slagers steeds vaker groente in hun burgers verwerken. Ze bestaan dan meestal uit 50 procent vlees en 50 procent groente en worden hybride burgers genoemd. Slagers spelen in op de trend dat veel mensen bezig zijn met gezond leven. Ook voor kinderen is het goed dat burgers groenten bevatten en minder zout. Met deze burgers kunnen ouders op een makkelijkere manier werken aan een gezonde levensstijl voor hun kind.” Bon, die met zijn team tijdens het evenement burgers maakt voor de bezoekers, benadrukt dat een gezonde levensstijl niet de enige reden is voor het ‘vergroenen’ van de burgers: “Steeds meer mensen willen eten consumeren op een manier die duurzaam is voor onze planeet. Sommigen kiezen daartoe voor burgers die geheel vegetarisch zijn, anderen eten hybride burgervarianten.”
Een andere trend is dat veel burgers een rokerig aroma meekrijgen. Dit noemt Frans Bon de flameburger. Er wordt in de mix van het gehakt onder andere rookaroma en gerookte paprika toegevoegd.
Inspireren
“Veel slagers volgen dezelfde trends en dat is geen toeval. In plaats van dat we met elkaar concurreren, proberen we vaak juist van elkaar te leren”, zegt slager Dennis van de Ven van de gelijknamige ambachtelijke slagerij uit Schijndel. Terwijl hij dit zegt geniet hij samen met zijn collega Jan Mulders, van Slagerij Mulders in Hilvarenbeek, van een drankje. De twee hebben elkaar leren kennen tijdens een ander barbecue-evenement en sindsdien proberen ze elkaar te helpen en te inspireren. Mulders: “Dit soort evenementen zijn de perfecte plek om je netwerk te verbreden en inspiratie op te doen voor je eigen burgers.”
Tijdens het evenement zijn er twee (slagers)wedstrijden: een voor de beste vegetarische burger en een voor de beste vleesvariant. Tijdens de wedstrijd presenteert Van de Ven de ‘Bartjes burger’. “Dit is een burger gemaakt van 80 procent varkensvlees en 20 procent rundvlees. Daar komen dan nog gebakken spek, een eitje, kaas, barbecuesaus en een topping van gebakken ui op. Wij gebruiken voor deze burger een brioche.” Mulders presenteert een biefstukburger met pulled pork erop, in een sesambolletje. Beiden vertellen dat ze erg hun best hebben gedaan om de burger niet alleen lekker te maken, maar ook op een mooie manier te presenteren.
“De manier waarop een burger gepresenteerd wordt, is altijd al belangrijk geweest, maar wordt de laatste tijd nóg belangrijker,” zegt Pieter de Ruijter, commercieel manager van Degens. “De reden is dat jongere consumenten hun burger graag willen tonen op sociale media. Vooral TikTok is een plek waar mensen vaak delen wat ze eten. Daarom wordt de manier waarop een slager zijn burger presenteert steeds belangrijker.” Bon vult aan: “Als een slager ervoor zorgt dat hij de beste burger van de regio heeft, waar mensen via sociale media in het hedendaagse tijdperk snel achter kunnen komen, zal hij extra publiek trekken en dus ook extra omzet draaien.”
Winnaars
De beste vegetarische burger? Dat is de bietenburger van Gijs Vogels van Slagerij Vogels. “Het wordt steeds belangrijker om ook vegetarische varianten aan te bieden”, zegt hij. “Daar spelen wij op in. Ik heb een zwager die vegetarisch is opgevoed. Hij heeft ons geholpen bij het perfectioneren van deze burger.”
Jan Mulders maakt de winnende vleesburger. “Dit is de eerste keer dat wij een prijs winnen”, zegt de gelukkige winnaar. “Extra bijzonder is dat Dennis tweede is geworden.”
De winnaars van de Best BBQ Burger-wedstrijd krijgen een geldbedrag aan gratis DEGENS TASTEMAKERS producten, die ze kunnen gebruiken voor hun slagerij”, vertelt Merghery Renfurm, Brand Manager Degens bij Solina. “Ook de nummers twee en drie krijgen een geldbedrag. We hopen dat onze vele kruiden en sauzen hen kunnen helpen om hun burgers en andere vleeswaren naar een nog hoger niveau te tillen.’’
Degens
Linschotenstraat 80
3044 AW Rotterdam
Nederland
+31 (0) 10 462 66 00
sales@degens.eu