Het nieuwe bestellen volgens Bizerba

Naast de reguliere toonbankverkoop hebben steeds meer versondernemers een webshop. Bizerba introduceert met ‘My order’ een derde verkoopkanaal. Met behulp van deze bestelmodule en een daaraan gekoppeld softwaremanagementsysteem zijn versondernemers klaar voor de toekomst. Bovendien kunnen ze klanten in de winkel snel en efficiënt helpen.

Met de productie en ontwikkeling van weegschalen voor slagers werd zo’n 150 jaar geleden de basis gelegd voor Bizerba. Inmiddels is dit bedrijf veel meer dan een apparatuurleverancier. “We bieden totaaloplossingen voor alle versondernemers aan. Van slimme weegapparaten en snijmachines voor slagers, viswinkels en bakkers, tot aan etiketeer-oplossingen voor alle versondernemers. Alles is bovendien gekoppeld aan de modernste softwaremanagementsystemen”, vertelt Paul te Velthuis, salesmanager retail solutions van Bizerba in Enschede.

Het nieuwe bestellen

Hij signaleert dat door corona het online verkopen en bestellen via webshops een enorme vlucht heeft genomen bij ambachtelijke foodbedrijven. Bizerba speelt hier al op in met een webshopmodule voor
versondernemers. “Naast de toonbankverkoop in de winkel en de webshop, introduceren we nu het nieuwe bestellen volgens Bizerba met ‘My Order’.” Dit werkt vanaf winkelweegschaal, tablets of desgewenst door middel van een bestelzuil die in de winkel staat. Klanten kunnen hiermee zelf een bestelling plaatsen. Ze selecteren de producten naar keuze en voeren hun klantgegevens in. Daarna lopen ze door naar de toonbank om de bestelling mee te nemen. “Je kunt het vergelijken met de bestelzuilen die bij McDonald’s staan.” De klant kan zo snel en efficiënt worden geholpen.
Met deze nieuwe totaaloplossing speelt Bizerba in op de vraag van de consument naar gemak. “Klanten die niet komen voor het sociale praatje in de winkel, worden zo bediend. Je kunt het gewoon naast je toonbankverkoop en ‘kletskassa’ aanbieden.” Bovendien kan het winkelpersoneel efficiënt worden ingezet. In tijden van personeelsgebrek is dat een pluspunt.

Managementtool

Voor versondernemers is het software­systeem CWS2 waar ‘My order’ mee gekoppeld is, ook een managementtool. “Je kunt zo zien welke producten goed verkopen en welke niet zodat je daar actie op kunt ondernemen.” Het softwaresysteem bevat naast product- en allergeneninformatie ook klantgegevens en is te koppelen aan webshopmodules waar Bizerba een koppeling mee heeft. Verder zitten er verkoopsturende tools in het bestelsysteem. “Vergelijkbaar met de principes die je bij Booking.com ziet: mensen die dit bestellen, kozen ook voor….” Je kunt zo aan upselling doen. “Alle verkoopstromen in je winkel komen via dit softwaresysteem op een efficiënte manier bij elkaar.” De ‘My order’-module is niet alleen te koppelen aan je bestelzuil maar ook aan je weegschaal en tablet.
In tegenstelling tot andere aanbieders, werkt Bizerba niet alleen met lease­constructies en maandelijks terugkerende kosten. “Je bezit het pakket en je bedrijfs- en klantgegevens staan niet in de cloud maar op je eigen server.”
Inmiddels hebben een aantal versondernemers - waaronder een paar slagers – ‘My Order’ uitgetest en zo bijgedragen aan de ontwikkeling van de bestelmodule. Op basis van hun input, is speciaal voor de Nederlandse markt een gewichtsaanduiding in combinatie met stuksartikelen aan de productomschrijving toegevoegd.

Slimme apps

Naast slimme apparaten zoals weegschalen en snijmachines, ontwikkelt Bizerba ook slimme apps die de foodondernemer helpen in zijn dagelijkse werkzaamheden. Zoals een app voor ambulante (vis)verkopers die ze aan hun toonbankweegschaal kunnen koppelen. Deze compenseert eventuele scheefstand en zo bereken je toch het juiste gewicht.
De Queuing-app is een uitkomst om de wachtrij in winkels te managen. Deze app werkt via de weegschaal en in combinatie met een nummertjesapparaat. Klanten trekken een nummer en er is geen discussie meer wie er aan de beurt is. “Dat zorgt voor rust bij de klant en minder stress bij het personeel. Het leidt ook tot een betere klantbeleving”, vindt Paul te Velthuis van Bizerba.

Op maat

Ondernemers die interesse hebben in de bestelmodule, krijgen eerst een advies­gesprek van een adviseur van Bizerba. “We werken op maat. De installatie wordt als een project door onze medewerkers ‘aangevlogen’. Eerst brengen we samen met onze klanten in kaart hoe hij wil gaan werken ten opzichte van de huidige situatie en we kijken ook naar de software of producten die ze al bij ons afnemen.” Naast bakkerszaken, slagerijen, ijssalons en viswinkels biedt het bestelsysteem ook uitkomst voor tankstations die foodproducten verkopen.
Naast een training om met het softwaresysteem te leren werken, krijgen ondernemers praktische tips. Bij vragen kunnen ze bij de service-afdeling terecht. Verder heeft Bizerba een eigen helpdesk voor software-ondersteuning. Door het afsluiten van een service-
onderhoudscontract zijn de ondernemers ervan verzekerd dat de software regelmatig updates krijgt. “We bieden totaaloplossingen en met deze derde verkoopstroom helpen we versondernemers om met hun winkel klaar te zijn voor de toekomst.” 

Voor meer informatie: bizerba.com

Over Bizerba

Bizerba biedt totaaloplossingen voor de ambachtelijke levensmiddelensector en de voedingsmiddelenindustrie. Het van origine Duitse bedrijf heeft een Nederlandse vestiging met een eigen service- en verkooporganisatie. Het hoofdkantoor van Bizerba Nederland zit in Enschede. In Nederland zijn er regionale medewerkers die de klanten ondersteunen.

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement