‘Onze consumenten geven aan dat ons vlees smaakt naar vroeger. Dat is in mijn ogen het grootste compliment dat je als slager kunt krijgen’, zegt Cees van den Berg van de Vleeschhouwerij in Zetten. ‘Ons vlees heeft een mooi verhaal, is duurzaam en maatschappelijk verantwoord.’
Heel bewust heeft het bedrijf gekozen voor Beef Best en Pork Best van Vleeshandel P. van den Berg BV in Dodewaard (zij zijn geen familie van elkaar). Ook is hij erg tevreden over het contact met de vleeshandel. ‘Ze verstaan de taal van de slager en dat versterkt de band.’
We zijn echt anders dan anders, zegt Cees van den Berg, eigenaar van de Vleeschhouwerij in Zetten. ‘Onze winkel bevindt zich letterlijk in onze werkruimte. De enige muren die we in ons pand hebben, zijn onze buitenmuren. Drie keer per week krijgen we vlees via de winkeldeur aangeleverd. Sommige consumenten schrikken wel even als ze ineens oog in oog staan met een heel varken of een hele koe. Dat is voor mij een prachtige kans om met hen in gesprek te gaan over hoe fijn het is dat we vlees mogen eten en waarom we het ook eigenlijk zouden moeten eten. Hoe de dieren hebben geleefd en waarom het bijvoorbeeld belangrijk is dat de vrouwelijke runderen die wij verwerken, eerst twee keer een kalfje hebben gekregen voor ze worden geslacht. Dit komt zeker ten goede aan de smaak.’
Belevingsruimte
Van den Berg heeft een hele kleine winkel; waarschijnlijk één van de kleinste van Nederland. Het is echt een belevingsruimte, waar mensen optimaal kunnen proeven. ‘Niet alleen met hun mond, maar met al hun zintuigen. We vinden het belangrijk dat consumenten zich thuis voelen. Daarom hebben we onze winkel ingericht in ‘huiskamerstijl’, met ruwe balken en een betonnen vloer.’ Zijn bedrijf gaat volgens Cees echt terug naar de basis. ‘Ik doe wat mijn opa in 1935 ook deed.’ Dat blijkt ook uit de naam van zijn bedrijf. ‘Mijn opa kwam de term Beenhouwer in België tegen. ‘Een mooie naam, maar de benen mogen ze houden’, zei hij. Zodoende maakte hij er Vleeschhouwer van, wat ik later heb veranderd in de Vleeschhouwerij.’
Dames
Cees heeft 24 jaar een winkel gerund in Tiel, is vervolgens drie jaar als ambassadeur in dienst geweest bij de KNS en besloot daarna terug te keren in het slagersvak. Daarbij viel zijn oog op het voormalige pand van een damesmodezaak in het centrum van Zetten. Volgens de ondernemer een vrij logische keuze. ‘Ik hou van dames’, zegt hij lachend. ‘Ik verwerk alleen maar vrouwelijke runderen en varkens. De ruimte waar vroeger de pashokjes zaten, hebben we omgebouwd tot koelcel. Daar hangen onze dames netjes achter het raam. Hier begint het verhaal van mijn bedrijf.’ Dat verhaal moet helemaal kloppen. ‘Als slager moet je duidelijk kiezen welk vlees je wilt verkopen. Zonder concessies. Dus je verkoopt bijvoorbeeld biologisch, duurzaam, verantwoord, ecologisch, of regulier vlees. Maar niet van allemaal een beetje.’ Zelf heeft hij bewust voor ‘het goede gemiddelde’ gekozen.
‘Wij richten ons niet op de boven- en ondergrens, maar op het gemiddelde publiek, dat lekker vlees wil kopen met een goed verhaal en voor een betaalbare prijs.’ Dat dit werkt, blijkt uit zijn resultaten. ‘Toen we vijf jaar geleden begonnen, hadden we drie parttimers in dienst, voor in totaal 55 uur. Inmiddels werken we met dertien mensen, waaronder een aantal full-timers, terwijl marktonderzoek zou uitwijzen dat zoiets in een klein plaatsje als Zetten helemaal niet mogelijk is.’ Wel vindt Van den Berg het belangrijk om met goede partners te werken. ‘Als ondernemer moet je tegenwoordig van alle markten thuis zijn, maar in mijn ogen kun je als mkb-er niet overal goed in zijn. Daarom ben ik op zoek gegaan naar goede bedrijven om mee samen te werken, zoals Vleeshandel P. van den Berg.’
Transparant
Hij heeft voor Pork Best en Beef Best van Vleeshandel P. van den Berg gekozen . ‘Dit vlees is voor ons de beste kwaliteit op maat. De runderen hebben een vrije uitloop, of een grote levensruimte in de stallen en ze worden op een heel transparante manier gehouden. Ook de varkens worden gehouden met aandacht voor het milieu, diergezondheid en dierwelzijn. Bovendien is het altijd mogelijk om de bedrijven te bezoeken. Niet alleen voor slagers, maar ook voor medewerkers en zelfs voor consumenten. Iedereen die geïnteresseerd is, mag met eigen ogen komen kijken hoe de dieren leven.’ Naast de goede leefomstandigheden is hij ook erg te spreken over de smaak. ‘Sommige consumenten hebben jarenlang geen varkensvlees meer gegeten tot ze het mijne proefden en het vlees weer zijn gaan kopen.’ Dat komt volgens Van den Berg niet alleen door de grondstof, maar ook door de wijze van verbewerken. ‘Wij laten al het vlees eerst afhangen. De runderen een week en de varkens drie tot vier dagen. Dat zorgt voor een wezenlijk ander resultaat. Het vlees wordt veel malser en houd het vocht veel beter vast.’
Meedenken
Daarnaast vindt de slager dat er door Van den Berg heel goed wordt meegedacht en desgewenst allerlei ondersteuning wordt geboden. ‘Niet alleen door middel van leuke, originele recepten en mooie filmpjes, die we zowel op onze website, social media als op ons kassasysteem vertonen, maar ook op het gebied van transport. Ik vind het heel belangrijk dat alles er schoon uitziet. Er gebeurt bij ons niets achter de schermen. Het vlees wordt drie keer per week aangeleverd en wordt dan vanuit de vrachtwagen in het zicht van de klant gelost in de winkel en aan grote vleeshaken bevestigd. Daarbij wil ik geen medewerkers met bloedspetters zien, want bloed wordt door de klant altijd als negatief ervaren. Bij Van den Berg begrijpen ze dat helemaal en daar ben ik heel blij mee.’ Ook noemt hij het opleiden van zijn medewerkers. ‘Als ik een nieuwe medewerker krijg, die nog nooit een varken heeft uitgebeend, dan is het voor hem lastiger om het vak bij mij te leren. Ik vraag dan aan Patrick en Hillegonda van den Berg of zo’n jongen één of twee dagen bij hen mag meedraaien. Dat vinden ze dan geen enkel probleem. Zo leert deze jongen veel sneller dan met de vijftien halve varkens die wij per week verwerken.’
Inmiddels werkt hij al zo’n achttien jaar met veel tevredenheid met Van de Berg samen. ‘Je kunt aan alles merken dat ze zelf ook een slagersachtergrond hebben. In hun bedrijf is ook alles open. Je kunt veel medewerkers aan het werk zien en ze hebben een hele mooie belevingsruimte. Het is prachtig om in deze ruimte, met je team, uit hun mond hun verhaal te horen over de keuzes die zij bewust hebben gemaakt en waar ze zich aan vasthouden. Hoe hun producten tot stand zijn gekomen en op welke wijze zij hun kennis willen delen, rekening houdend met de individuele ondernemer. Wij vonden dit een hele leerzame workshop. Ons team communiceerde gelijk anders met de consument. Geweldig om dit te ervaren. Vleeshandel P. van den Berg spreekt de taal van de slager en dat versterkt de band. In dit jonge energieke bedrijf staat de mens centraal en dat is een goede basis! Zo maken we ons samen sterk voor ons prachtige slagersambacht.’
Dit artikel is gesponsord door Vleeshandel P. van den Berg.