Bizerba: veel meer dan wegen en snijden

30 oktober 2018 Bizerba

Het van oorsprong Duitse Bizerba is in de vleeswereld bekend van de weegschalen, snijmachines en etiketteertechnologie. Maar het concern én de Nederlandse dochter transformeren tot een leverancier van totááloplossingen. ‘De ondernemer helpen we tegenwoordig met de complete bedrijfsvoering’, zegt digital marketing manager Paul te Velthuis. Op de Slavakto wordt dit uitgedragen.

Het is dit jaar precies vijftien jaar geleden dat Bizerba als dochteronderneming van de Duitse familie-onderneming, zich in Enschede vestigde. De vooraanstaande aanbieder op de markt voor weeg- en snijtechnologie heeft wereldwijd de afgelopen decennia een enorme naam opgebouwd en is nu in een nieuwe fase beland. ‘We ontwikkelen ons steeds meer tot een ‘total solution provider’, laat Paul te Velthuis aan de vooravond van de Slavakto weten aan Vleesmagazine.

Een sprekend voorbeeld hiervan is wat hem betreft de rol die het bedrijf tegenwoordig inneemt bij het voorkomen van het toenemende aantal recalls in de voedselverwerkende industrie. Letsel bij een consument als gevolg van vreemde deeltjes in levensmiddelen is een nachtmerrie voor producenten. Met de röntgenscanner van Bizerba kunnen producenten behalve metaal nu ook pvc, hout en glas in producten vaststellen.

Managementinformatie

Deze nieuwe rol van oplossingsgerichte partner wordt nadrukkelijk voor het voetlicht gebracht tijdens de 3-jaarlijkse vakbeurs Slavakto in de Jaarbeurs Utrecht. ‘Vroeger zeiden we bij wijze van spreken tegen de slager: hier is uw snijmachine . Alstublieft, en heel veel succes ermee. Wat gechargeerd, maar anno 2018 denken we veel meer mee met de ondernemer’, zegt Te Velthuis over het tijdvak waarin het bedrijf zich nu bevindt. ‘Zo biedt onze software belangrijke managementinformatie en een complete blik in de bedrijfsvoering.’ Een goede implementatie heeft plaatsgevonden bij kwaliteitsslagerij De Valk in Alphen aan den Rijn. De digital marketing manager van Bizerba legt uit dat de apparatuur in deze winkel is gekoppeld aan het door het bedrijf ontwikkelde CWS softwarepakket.

Op afstand kan de retailer inzicht verkrijgen in de totale omzet, de omzet per medewerker en de omzet op artikelniveau. Het assortimentsbeheer wordt ook centraal geregeld, net als prijsaanpassingen en aanbiedingen. ‘Het beschikbaar stellen van goede data is in deze tijd heel belangrijk geworden’, legt Te Velthuis uit. ‘Een ondernemer kan nu veel sneller zien of een bepaald artikel wel of  niet goed loopt en kan daar ook naar handelen. Hiermee wordt een efficiency-slag gemaakt. Uiteindelijk wil de ondernemer zo goed mogelijk de klant bedienen. Het hoort bij de digitale transformatie waar ook wij als bedrijf middenin zitten.’

Koppeling met Bon Vivant In-site

Een voorbeeld van de toenemende impact van data is overduidelijk zichtbaar bij de koppeling tussen systemen van Bizerba en Bon Vivant In-site, het bedrijf dat websolutions voor retailers ontwikkelt. Enkele weken geleden is deze connectie tot stand gekomen en tijdens de Slavakto krijgen de bezoekers uitleg over de gevolgen van de samenwerking. Te Velthuis licht een tipje van de sluier: ‘Webshop-bestellingen kunnen meteen worden ingelezen. Stel dat er 100 aanvragen voor barbecue-pakketten binnenkomen, dan kan de ondernemer in een oogopslag zien wat hij daarvoor tot in detail moet inkopen. Een flinke stap voorwaarts.’ Het papieren bestelboek is volgens Bizerba – dat in Nederland 50 medewerkers heeft - hiermee een stuk nostalgie geworden.

Doordat Bon Vivant In-site en Bizerba hun krachten bundelen hebben ondernemers nu op één locatie een overzicht van bestellingen, bestelvolumes en de productieplanning. Daarnaast is het invoeren van dezelfde wijzigingen op diverse locaties verleden tijd. Vanuit het al bestaande CWS systeem worden databases beheerd en zijn de gegevens direct zichtbaar in de gekoppelde webshop en de zogeheten Plann-IT bestelmodule. Te Velthuis verwacht dat ondernemers in bijvoorbeeld de kerstpiek veel tijd besparen en dat bestellingen soepeler verlopen. ‘Het ontwikkelen van dit soort toepassingen behoort nu ook tot de kernactiviteiten van ons bedrijf.’

Easy level kantelcompensatie

Een andere noviteit die tijdens de Slavakto wordt gepresenteerd is de Easy Level kantelcompensatie. Een bijzondere door Bizerba ontwikkelde applicatie die ervoor zorgt dat bij het wegen van producten, fouten tot een minimum worden beperkt. ‘Een weegschaal staat nog wel eens ongemerkt scheef afgesteld en geeft dan niet het goede gewicht aan. Daarmee wordt handel weggegeven door de ondernemer. Hier hebben we nu een oplossing voor met onze automatische kantelcompensatie. Easy Level detecteert automatisch de scheefstand van de pc-weegschaal. Bij een hoek tot 4 graden corrigeert de applicatie digitaal de gewichtswaarde van een product. ‘Omzetverliezen worden hiermee voorkomen’, stelt Te Velthuis. ‘Want ondanks een mogelijke scheefstand van de weegschaal, wordt gerekend met het juiste gewicht.’

Beursactie Slavakto

De beursactie ‘Vlees verwerk je met Bizerba’ is volgens Te Velthuis de moeite waard voor de beursbezoekers, lees slagers. De Bizerba-kaart die slagers thuis hebben ontvangen kunnen ze meenemen naar de stand. ‘Het biedt allereerst al gratis entree voor de beurs en ten tweede is de kaart geld waard. Ze krijgen in overleg van ons iets aangeboden. En dat is heel persoonlijk. De een zal een weeg-oplossing wensen, een ander heeft behoefte aan een software-oplossing. Het past in onze nieuwe bedrijfsfilosofie voor de komende jaren die inhoudt dat we meer zijn dan een producent en leverancier, maar dat we ook vergaand meedenken met de ondernemer. We leveren met deze prijs-actie maatwerk voor de ondernemer,’ legt Te Velthuis uit.

Tot slot geeft hij aan dat op de beursvloer de nieuwe Vertical Slicers VSI (intelligent slicing) nadrukkelijk in de schijnwerpers staat.

Dit artikel is gesponsord door Bizerba. 

Lees ook op Vleesmagazine: Slagerij Kastelein over inzicht in de bedrijfsvoering

Altijd op de hoogte blijven?