Foto: Niek Stam

In 1993 opende Wout van de Veen zijn gelijknamige slagerij in Ederveen. Hij werkt er samen met zijn zoon Wouter, die nu officieel de scepter zwaait. Wouter staat altijd open voor nieuwe inzichten en technieken. “Je moet je blijven ontwikkelen, dan blijf je scherp en actief in de markt.”

In 2018 werd Van de Veen branche erkende meesterslager. De proeve bestaat uit levende en geslachte inkoop, slachten, uitbenen en (pro)portioneren, het maken van een business- en een presentatieplan en twee dagen worstmakerij/traiteur. Dat alles moet worden afgesloten met een 8 of hoger. Van de Veen: “Ik wilde mezelf uitdagen en dat ging op deze manier bijzonder goed.”

Best getest

Toen Van de Veen nog stage liep bij Jos Pinckaers in Maastricht, tipte deze hem over kruidenfabrikant AVO. Een schot in de roos. Van de Veen: “Wij hebben diverse testen met producten uitgevoerd en AVO maakt veel verschil, qua smaak en omzet. Avo biedt daarnaast ondersteuning over zaken als droge worst, het droogproces, de presentatie van nieuwe producten en nog veel meer. Ik koop steeds meer AVO-kruiden, marinades en mixen. Alles is gewoon heel goed en erg lekker. Alleen al de marinades zorgen voor veel meer omzet en winst. Verder kun je vanaf 50 kilo een mix laten maken en testen en daarmee een unieke smaak creëren.”

Seminars

“De AVO-seminars in Duitsland vind ik ook erg waardevol. Zo bereidden Otto Hillmer van AVO en Jos Pinckaers op één van die bijeenkomsten een aantal patés met verrassende technieken. Er werden ook veel hammen en worsten gemaakt, heel interessant.” Daarna volgden nog twee seminars, in 2019 over BBQ en dit jaar over vega(n) en streetfood. Die laatste workshop wordt nog eens overgedaan; de coronamaatregelen maakten de tweede bijeenkomst onmogelijk.

Zelf slachten

Halverwege dit jaar gaat Van de Veen weer zelf slachten. “Terug naar de basis. Het is een prachtvak en ik wil het hele verhaal vertellen. We verwerken het vlees in de winkel, waar ook de koelcel staat. We maken 95 procent van onze producten zelf. Ik wil het de klanten laten zien. Ik zit ook bij het Expertisecentrum en maak me er sterk voor dat slagers in hun eigen ambacht, kwaliteit en kracht blijven geloven. Laat je niet gek maken door media of supermarkten. Concurreren heeft geen zin, eerlijk en onderscheidend zijn wel.”

Nieuwe smaken
Foto AVO nieuwe smaken
De AVO premium-producten Lafiness en Maritop zijn geschikt voor de betere convenience- en feestelijke gerechten. Maritop bestaat uit een uitgebreide serie premium culinaire marinades, compleet met knapperige stukjes groente. Lafiness heeft meer dan vijftig varianten oliemarinades. De nieuwste is bijgevoegd in dit nummer: Lafiness Premium Smoked Bell Pepper.

Wie is wie?

  AVO Ron Kuipers en Martijn Lelsz

Ron Kuipers (links) en Martijn Lelsz zijn als verkoopadviseurs dé mannen die veel Nederlandse slagers bezoeken, vanwege het coronavirus momenteel vooral per telefoon, mail en app. Ook folders en recepten worden tijdelijk digitaal verstuurd. Ron en Martijn beantwoorden vragen, regelen zaken, geven demonstraties en zijn de initiatiefnemers van de seminars. Ze staan altijd klaar. Martijn Lelsz is slager. “Daarin kun je al je creativiteit kwijt en er is altijd een mooie uitdaging.” Ron Kuipers komt uit de vlees- en vleeswarenbranche en werkt inmiddels ruim acht jaar bij AVO. “Smaken ontwikkelen en combineren is geweldig. Zeker met zo’n fijn team; we vullen elkaar goed aan.”

Martijn Teunissen

Martijn Teunissen is vakadviseur. Hij ontwikkelt onder meer recepten en geeft workshops op onder meer scholen, bij klanten en vakverenigingen en tijdens seminars. Ook verzorgt hij presentaties op internationale beurzen.

AVO_Stijn Delaere

Stijn Delaere (salesmanager België) komt uit de vleeswereld en heeft jarenlange ervaring in de voedingsindustrie. Hij is geïnteresseerd in biotechnologie en veel bezig met klantgebonden producten. Hij helpt met demonstraties, meetings, technologische ondersteuning en alles waarbij mensen meer over AVO willen weten.

AVO_Peter Eernst

Peter Eernst is verkoopleider Benelux met ruim dertig jaar ervaring in de vleesbranche. “AVO houdt veel rekening met de belangen van slagers. Daarmee zijn we groot geworden en dat koesteren we. Daarom hebben we vakadviseurs. Ongeacht hoe groot of klein een slagersbedrijf is, wij komen altijd.”

AVO_Michael Kolenbrander

Michael Kolenbrander is de duizendpoot voor Nederland en België. Hij zorgt al 33 jaar dat de klanten van AVO alles krijgen wat ze nodig hebben. Michael is de onmisbare schakel tussen relaties, de buitendienst en de fabriek en alles wat daarbij hoort. “AVO is enorm gegroeid maar de grootste veranderingen zitten in de regelgeving en informatievoorziening. Gelukkig zijn we nu Riskplaza gecertificeerd. Dat scheelt iedereen veel tijd.”

AVO logo_klein

AVO kruiden en specerijen
Industriestrasse 7, D-49191 Belm
info@avo-specerijen.nl | www.avo.de

Altijd op de hoogte blijven?