Winkelinrichting anno 2022
De inrichting van slagerijen is de afgelopen jaren behoorlijk veranderd. Door corona en personeelstekorten is er meer ruimte voor zelfbediening. De vraag naar luxe en ambachtelijke producten zorgt ervoor dat rijpingskasten steeds prominenter aanwezig zijn. En voor het gemak van slager en klant is er de afhaalslagerij.
1. Berkay Çapaci, Slagerij Nes
‘Steeds meer vraag naar dry-aged halal vlees’
In Rotterdam-Oost zit de moderne halal slagerij NES. NES staat voor Nevsehir Et Sanayi, oftewel vleesindustrie in Nevsehir, een Turks dorp. “Daar begon onze opa dit bedrijf”, vertelt de 23-jarige Berkay. Nu is zijn moeder eigenaar en runnen zijn vader, zijn 19-jarige broer Batuhan en hijzelf het bedrijf. De broers hebben alle vrijheid om hun ideeën ten uitvoer te brengen. Op de stoere website staat wat ze allemaal doen. Berkay: “Wij geven het ambacht opnieuw vorm. We bezorgen, verkopen uitstekend vlees en we dry-agen steeds meer. Mijn vader deed al jaren heel prettig zaken met De Jager Food Service Equipment. Dus daar kocht ik onze eerste Dry Ager, de DX 1000 die tot honderd kilo aankan. Destijds was onze winkel nog op Zuid en veel kleiner dan de slagerij waar we nu bijna twee jaar zitten. De kast stond daarom bij mij thuis, om te kijken of het liep. En dat deed het. We dry-agen tussen de dertig en vijftig dagen. En we experimenteren veel. We rijpen ribeye en entrecote, runder-asado, lamsbout, en -koteletten, ossenhaas, geitenvlees, spareribs, en zelfs speciale droog geslachte kippen.”
Hoger segment
De groei zit er flink in. Berkay: “We breiden het assortiment steeds verder uit, ook voor de hogere inkomens. Die stap naar een grote moderne zaak in Oost was dan ook heel logisch. Het is een diep, nieuw pand waar tot twaalf klanten naast elkaar alle ruimte hebben om de 11 meter lange toonbank te overzien. Ook zien ze vanuit de zaak hoe het vlees in de open werkplaats wordt voorbereid. Hier hebben twee Dry Agers een prominente plek en de derde is inmiddels besteld bij De Jager. Turkse klanten kiezen nog vaak voor ambachtelijk vers vlees, van een stukje rund tot een heel lam. Maar ook bij hen groeit de belangstelling voor luxe gevacuümeerde dry-aged producten en van traceerbaar, goed vlees. Bij de Nederlandse klanten groeit die vraag al helemaal snel. Op termijn vormt dry-aged halal vlees volgens ons het merendeel van ons assortiment. Tegen die tijd wil ik een Dry Ager inloopkast laten bouwen zodat we veel meer kunnen produceren, ook voor de horeca.”
2. Eugène Wieland, Uw Slager Rosmalen
‘Elke dag voelt als een feestje’
Als kind wilde Eugène Wieland (55) al slager worden. “Net als mijn vader. Ik ging mee vee inkopen en naar het slachthuis van mijn vader. Zo rolde ik in het vak. Mijn laatste werkgever was Jumbo, waar ik als versspecialist werkte. In 2016 werd ik zelfstandig ondernemer; ik nam de slagerij over van Ger Coenraad in Rosmalen, onderdeel van een uitgebreide langgerekte versstraat. Ik ken Ger al heel lang, hij wilde een stapje terug doen maar nog altijd helpt hij soms een handje. Ons assortiment is breed. Het meeste vlees komt in grote onderdelen binnen; wij maken het verder winkelklaar. We maken alles zelf: tapas, maaltijden, barbecueproducten, het gourmetassortiment, buffetten, en ga zo maar door. We verkopen ruim zestig soorten vleeswaren, waarvan de meeste ook zelfgemaakt zijn en altijd vers van het mes.
In 2020 besloot ik te verbouwen. Ik kwam uit bij Wimag in België. Ze dachten gelijk mee over routing, inrichting en de verbouwing zelf. Wimag is sterk sfeer- en toekomstgericht. We maakten de plannen rond en eind 2021 gaf ik er een klap op. Voordien organiseerde ik een bouwvergadering met alle betrokkenen. Ik wilde de dinsdag na Pasen dicht en vrijdagmiddag om 13.00 uur móest het klaar zijn. Dat lukte. Om 13.00 uur kon het personeel de winkel poetsen voor de feestelijke opening.”
Modern en ruimer
Wimag heeft ruimschoots aan Eugènes wensen voldaan. De winkel oogt schitterend modern met veel zwart en een oud eiken voorpaneel, rolgordijnen in de toonbank en ledverlichting. “Er staat een dry-agerkast waarin wij vlees rijpen, een vrieskastje met heerlijke soepen en een gekoeld wandmeubel. De twaalf meter lange toonbank is nu dieper zodat ik meer producten kan presenteren. Alles is modern, zeer energiezuinig en gemakkelijk schoon te houden. Het geeft me energie te zien hoe enthousiast iedereen is over deze metamorfose. Wij werken volgens de drie p’s: prikkelen, praten en proeven. Ons motto is: alles voor de klant, de klant voor alles. Onze medewerkers staan voor iedereen klaar met een lach en deskundig advies. Ieder kind vertrekt bij ons met een plakje worst of een gehaktballetje. Onze circa 1500 klanten per week komen met plezier terug. En elke dag als ik de zaak open voelt het weer als een feestje.”
3. Annelies Stronkhorst, Slagerij Stronkhorst
‘Nieuwe koers Let’s Meat & Go past bij ons’
Naast winkelmaterialen verzorgt het Zuid-Hollandse bedrijf Van Erkel reclame en styling – van kleine aanpassingen tot grote ingrepen. Denk aan routing, verlichting, het maken en aanpassen van meubels, binnen- en buitenreclame en sfeer en beleving. Het bleek een uitkomst voor Coert en Annelies Stronkhorst. Zij hadden tot voor kort een Keurslagerij in Amstelveen. Annelies: “Coert is ruim veertig jaar de trotse derde generatie slager in dit prachtige oude pand. Hij geniet enorm van het vak en allebei houden we van het klantencontact. Maar we worden wat ouder en er is geen opvolging. We besloten langzaam af te bouwen met een geheel andere werkwijze: we hebben geen medewerkers meer in dienst, we werken nog maar vier dagen per week en alleen op bestelling. Zo kan Coert z’n vak blijven uitoefenen. De winkel is omgevormd tot afhaal- en ontmoetingsplek, met een kleine toonbankhoek voor vers afgesneden vleeswaren en andere producten die vaak als impulsaankoop worden gekocht. We leveren gewoon nog dezelfde mooie en ambachtelijke vleesproducten als voorheen. Frans van Erkel bedacht de slogan ‘Let’s Meat & Go’, nadat we met hem in gesprek raakten. En dat geeft goed weer wat onze slagerij vandaag de dag inhoudt. Frans heeft ons geweldig geholpen bij de invulling van de nieuwe koers. De winkel is van een traditionele slagerij met toonbank en wandmeubel getransformeerd in een sfeervolle ambachtelijke afhaalslagerij. Frans en zijn team hebben dit op creatieve en professionele wijze vormgegeven.”
Voor jong en oud gemakkelijk
Sommige klanten moesten wennen. Ze waren gewend om via de toonbank geïnspireerd te worden. Maar de meeste klanten, ook ouderen, vinden het nieuwe afhaalconcept juist gemakkelijk, zegt Annelies. “Bestellen kan via internet, telefonisch of per mail. Wat je ‘s morgens bestelt kun je ‘s middags ophalen en je kunt zelfs vooraf betalen. Ideaal voor ons. De sfeer in de winkel is nu warm, bourgondisch en ambachtelijk met een rustige wand met een gestileerde koeienkop erop afgebeeld, een in het oog springende fotowand en een natuurstenen wand. De afhaalbar is het middelpunt van de vernieuwde winkel en er staan gemakkelijke chesterfield fauteuils. Ik denk niet dat onze formule geschikt zou zijn voor elke slager, maar het past in deze leeftijdsfase wel goed bij ons. Onze klanten en ook wij zijn blij dat wij op deze manier nog een poosje slager kunnen zijn.”
4. Daniël Hergers, Premium Slagerij Hergers
‘Vanuit AH kijk je recht in mijn mooie open ingerichte winkel’
Daniël Hergers is Almeloër in hart en nieren. “Ik zei altijd, áls ik een slagerij begin, dan in winkelcentrum Windmolenbroek, vlakbij waar ik ben opgegroeid. Vanaf m’n vijftiende zit ik al in het slagersvak, eerst bij mkb-slagerijen, later in de industrie en in supermarkten als chef-slager. En wat wil het toeval? Loop ik in 2020 in Windmolenbroek de Albert Heijn uit, staat het pandje ertegenover leeg. Ik dacht: wat kost zoiets nou? Met als resultaat dat we in september 2021 de deuren openden!”
Daniël bekeek veel informatie over winkelinrichting op internet en belandde al snel bij Verswinkelbouwen.nl. “Via die site kun je zelf schetsen maken. Ik tekende een slagerij met een open karakter; hakblok en steamer centraal. Vanuit de Albert Heijn kijk je immers zo bij ons binnen. Vervolgens nam ik contact op met Harold Jongman en Bertus Renselaar van Verswinkelbouwen. Ze werken prettig. Ze denken goed mee, hebben veel ervaring en ze geven praktische tips. Ze delen hun kennis graag, niet om te verkopen maar om anderen verder te helpen.”
Gecombineerde technieken
Harold geniet eveneens van de samenwerking. “We kunnen alles ontwerpen en bouwen, custom-made, maar we kunnen ook nieuwe standaard toonbanken aanpassen en koppelen, er bevochtigers in aanbrengen, afhankelijk waarvoor je ze gebruikt. Of technieken combineren. Als het maar professioneel is en qua uitstraling klopt.” Daniël reageert: “Die mogelijkheden zijn qua budget fijn voor mij als starter, en handig vanwege de korte levertijden. Mijn ruimte was leeg, we konden standaard toonbanken plaatsen en daaromheen de luxe ontwerpen. Verswinkelbouwen heeft alles ingericht, ook de koelcel, diepvries en het wasgedeelte achter. Vers vlees verkoop ik het meest, maar ook maaltijden en gemaksproducten. Ik heb zo’n 6,5 meter toonbank en een staande wandkoeling voor wat zelfbediening. Maar het liefst bedien ik elke klant persoonlijk.” Wat verder naar achteren zie je de gehaktmolen, het keukentje en de werkbank. Uitbenen gebeurt half in het zicht. Klanten vinden het boeiend om te zien en het nodigt uit om meer te vertellen over de producten.
Daniël koos voor de naam Premium Slagerij Hergers. “We hebben een luxe premiumlijn. Daarnaast lever ik ook betaalbare producten, uiteraard ook gewoon van goede kwaliteit. Alles wat premium is krijgt net dat extra’s dat een ander niet heeft. Zo heb ik m’n eigen merk neergezet.” In een half jaar heeft Daniël al een mooi klantenbestand opgebouwd. “Ik geniet hier ontzettend van.”
Dit is een artikel uit Vleesmagazine 4. Meer van deze artikelen lezen? Sluit dan een abonnement af op Vleesmagazine en ontvang acht keer per jaar het vakblad.
|