Voor en door klanten

20 april 2023 Marieke Pols

Jaren geleden bezocht Geeske Smit van De Marktslager Lobel’s of New York. Ze zag het kookboek van deze slagerij en droomde er vervolgens van om zelf ook zo’n boek te maken. Het veertig jarig bestaan van De Marktslager was de perfecte aanleiding.

Het boek is een boek met en voor klanten. Het bevat recepten van de familie Smit, medewerkers en trouwe klanten. Het boek begint met een korte geschiedenis van het bedrijf. Van de start van de slagerij in 1945 door ‘de oude heer Smit’, naar zoon Harry die de stap naar de markt zette en de eerste “karbonades en speklappen verkocht vanuit een omgebouwde ijskar”, tot de kinderen van Harry, Gezinus en Geeske, die nu aan roer staan.

Daarna volgt algemene vakinformatie over de herkomst van het vlees, hoe je het bereidt enzovoorts, gevolgd door verhalen en recepten. In de inleiding schrijft Geeske dat het kookboek anders dan alle andere kookboeken moest worden. En dat is het zeker. Allereerst doordat de mensen zelf hun verhaal en recept hebben opgeschreven. Dat betekent verschillen in de tone of voice en de lengte van de verhalen. Het toont vooral de mens achter het recept, het leest alsof ze tegen je praten. Dat geldt ook voor de recepten. De ene bijdrage geeft uitgebreide, stapsgewijze instructies, terwijl de ander kort en bondig is. Er staat dan ook duidelijk in de inleiding dat de lezer geen exacte receptuur en perfecte boodschappenlijstjes kan verwachten. Gezinus Smit deelt zijn recept voor halsketting en is zeer karig met zijn instructies. En op de vraag of dit het complete recept is, reageert hij: “Zet er maar in dat ze mij gewoon kunnen vragen.”  

Het boek heeft een unieke indeling. Niet op vleessoort of op voor- en hoofdgerecht. Maar eerst de recepten van de familie Smit, vervolgens van de medewerkers en daarna de klanten. Dit betekent dat alle receptsoorten door elkaar staan, maar gelukkig is het boek voorzien van een goed register. Tot slot is ook de opmaak wisselend met verschillende lettertypes, grote en kleine foto’s. Het maakt het levendig maar soms ook wat onrustig.

Voor de vleesspecialist zal de gedeelde vakinformatie weinig nieuws bevatten. De Marktslager is vooral een boek om te zien waar een collega-slager mee bezig is en hoe de klanten omgaan met producten. Vooral omdat de liefde voor het vak er vanaf spat. “Het vlees moet goed zijn, maar het leven van de dieren ook. We zijn trots op onze mooie Groningse dieren en dankbaar voor wat ze ons geven. Alles is lokaal, puur en (h)eerlijk.” Een prachtig motto.

Prijs: 42,95 | ISBN: 9789493245761

Dit boek is te koop bij Libris of andere lokale boekhandels. Steun de boekhandel en koop lokaal!  

Altijd op de hoogte blijven?