Voedselveilig werken

vlees snijden_foto Herbert Wiggerman uit VLM2-2022

Foto: Herbert Wiggerman

De vakmensen van FoodBase geven informatie over de verschillende ontwikkelingen binnen de versbranche. Dit keer vertelt hygiëne-adviseur Henk van Liempd hoe je met een personeelstekort of wisselend personeelsbestand de hygiëne binnen jouw bedrijf op pijl houdt.  

We hoeven je niet te vertellen dat de wereld sinds de pandemie enorm veranderd is. Iedereen moest zich aanpassen aan een nieuwe realiteit waarin hygiëne en gezondheid het gesprek van de dag werden. Zeepdispensers met desinfectiegel en mondkapjes waren niet meer weg te denken uit het dagelijks leven en zorgden voor hogere verwachtingen rondom hygiëne.

Ondanks de versoepelde covid-regels zal de hoge hygiënestandaard blijvend zijn. De praktijk van versspecialisten is alleen: veel personeelstekorten of vaak wisselende werknemers. Hierdoor is het niet altijd makkelijk alle regels op het gebied van hygiëne na te leven. Wel zijn er manieren om dit, ook bij een wisselend personeels­bestand, wat makkelijker te maken.

Voldoende aandacht

Visvitrine_Henk Riswick

Foto: Henk Riswick

Waarschijnlijk ben je blij met ieder paar handen dat je komt helpen en heb je weinig tijd om deze tijdelijke krachten goed te instrueren. Mijn advies: schenk hier toch voldoende aandacht aan. Zorg dat alle mensen binnen je bedrijfsmuren vooraf goed weten wat er van hen wordt verwacht qua kleding, haardracht en sieraden. Maar ook op het gebied van inzet, huisregels en hygiënevoorschriften. Hoe doe je dat? Met deze 6 tips zorg jij dat jouw medewerkers weten wat er van hen wordt verwacht.

Voedselveilig werken met een personeelstekort? Het kan!

1. Verstrek hygiëneregels vooraf
Als je een medeweker op de eerste werkdag pas vertelt dat hij of zij bepaalde sierraden, nagellak of kunstwimpers niet mag dragen, kan dit direct tot lastige discussies leiden. Wanneer je dit vooraf bespreekt is dit geen issue meer op de werkvloer. Leg daarnaast ook vooraf alles uit over veiligheid (ARBO), pauzegedrag, bedrijfskleding etc.

2. Maak een mini-hygiënecursus of –vragenlijst
Als je de mogelijkheid hebt, adviseer ik je nieuwe medewerkers een mini-hygiëne­cursus of –vragenlijst te laten volgen of maken. Zo zorg je voor de goede mindset voordat personeel daadwerkelijk aan het werk gaat.

3. Zorg voor een vast contactpersoon
Zorg dat ook tijdelijke medewerkers goed begeleid worden (door een vaste persoon) en zich niet verloren voelen of hun eigen gang gaan in het bedrijf of proces (hygiëne en ARBO).

4. Maak duidelijke afspraken met het uitzendbureau
Zo kan het uitzendbureau bij de personeels­selectie al aandacht geven aan voedselveilig werken. Met een instructie of kennismakingsboekje van je bedrijf, weet de uitzendkracht wat de hygiëneregels zijn en waarom deze belangrijk zijn.

5. Denk vooraf na over oplossingen
Het kan soms voorkomen dat een medewerker toch met piercing op het werk komt. Extra beschermingsmiddelen, zoals een gekleurde waterafstotende pleister op een piercing kan hiervoor een uitkomst zijn. Deze moet je dan alleen wel hebben, daarom is ook hier goede voorbereiding een must.

6. Voorkom een dubbele standaard
Onthoud dat het accepteren van een lager hygiëneniveau bij tijdelijke werknemers ook een uitwerking heeft op de beeldvorming van vaste medewerkers. Hierdoor kun je in een negatieve spiraal op het gebied van hygiëne belanden. Dat is zonde en onnodig.

Voorbereiden of oplossen?

Brood bakken Peter Bienefelt_Foto Oscar van der Wijk

Foto: Oscar van der Wijk

De praktijk leert dat consequent en duidelijk zijn, goede voorlichting geven en ook zelf het goede voorbeeld geven, leiden tot het beste resultaat. Bovendien zorgt het voor relatief weinig discussies over de werkwijze. Belangrijk is alleen wel dat je de tijd neemt om je goed voor te bereiden op de komst van nieuwe medewerkers.

Het is niet altijd makkelijk, maar een goede voorbereiding nu zorgt voor minder zorgen en stress later. De keuze is aan jou. Ben je liever nu wat tijd kwijt aan voorbereiding of later veel tijd aan het oplossen van problemen? 

Over FoodBase

Henk van Liempd van Foodbase

FoodBase ontzorgt ondernemers in de versbranche met een breed palet aan opvolgbare diensten, van hygiëne-advies tot gebiedsanalyses en trainingen. Wij geloven in de kracht van samenwerking. Samen zet je de mooiste prestaties neer en maak we het verschil.
Wil je meer weten? Neem een kijkje op onze website foodbase.nl. Of mail naar: info@foodbase.nl.

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
‘Trots dat mijn winnende worst zo goed verkoopt’

‘Trots dat mijn winnende worst zo goed verkoopt’

Niels Visschedijk (22) wist al jong dat hij slager wilde worden. Hij rondde de opleidingen van SVO af, werkte bij verschillende slagerijen en is nu terug bij de slagerij van zijn ouders, Slagerij Jan Visschedijk. Onlangs won hij de Ad Bergwerffprijs voor zijn unieke Hy-dro-worst.

Slagerij Pinckaers wint Beste Worstmaker en Traiteur van het jaar 2023

Slagerij Pinckaers wint Beste Worstmaker en Traiteur van het jaar 2023

Tijdens het jaarevent van Uw Slager en Het Worstmakersgilde op 23 januari won Slagerij Pinckaers uit Eijsden zich zowel de titel Beste Worstmaker als Traiteur van het jaar 2023.

Inschrijven voor Spareribs Throphy 2023

Inschrijven voor Spareribs Throphy 2023

Slagers kunnen zich weer inschrijven voor de Spareribs Throphy, een van de vakwedstrijden van Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS). Op 1 maart keurt de vakjury alle inzendingen. Welke slager volgt slager William Hermanussen, de winnaar van 2022, op?