Vleeschmeester Kijkduin: ‘Onze barbecuepakketten bezorgen we zelfs op het strand’

Vleeschmeester Kijkduin_foto Naomi Heidinga_1

Eigenaar Tim van Wieringen van Vleeschmeester Kijkduin: “We doen geen concessies aan kwaliteit en versheid.” (foto: Naomi Heidinga)

Vleeschmeester Kijkduin zit in een gloednieuw foodcourt in winkelcentrum Nieuw Kijkduin in Den Haag, met verschillende versaanbieders bij elkaar. Het doet denken aan de foodhallen in Spanje of Frankrijk. Om klanten te trekken organiseert eigenaar Tim van Wieringen Meat the Butcher-avonden, waarbij klanten kunnen kijken, leren en proeven.

De aanloop in de slagerij valt op dinsdagochtend nog een beetje tegen. “Op maandag en dinsdag is het altijd rustig,” vertelt Van Wieringen. “We moeten het vooral van het weekend hebben.” Van Wieringen werkte eerst als personeelsmanager. In die hoedanigheid leerde hij bij de Keurslager het slagersvak. “Ik vind dat je als personeelsmanager het vak moet begrijpen, om de mensen te begrijpen.” Het slagersvak bleek hem te liggen, hij ontdekte zijn passie voor de slagerij. Hij maakte de overstap van de Keurslager naar de Vleeschmeester, een bedrijf dat beter bij zijn visie past. “Al ons vlees is in ons eigen beheer en komt van eigen vertrouwde slachthuizen, veehouders en mesters. We doen geen concessies aan kwaliteit en versheid. Het vee krijgt geen antibiotica of groeihormonen. Wij verkopen uitsluitend de gecertificeerde en originele merken.”

Na anderhalf jaar bij Vleeschmeester gewerkt te hebben, kreeg hij de kans om zijn eigen franchisewinkel te openen in het Haagse winkelcentrum Nieuw Kijkduin. “De slager die voor de verbouwing in het winkelcentrum zat, wilde niet door met zijn zaak op deze locatie. Vleeschmeester kreeg de winkel aangeboden. Ik ging het avontuur graag aan. De winkel zit in een prachtige foodhal. De concentratie van foodwinkels biedt kansen. Bovendien is de samenwerking met collega’s goed. Zo verwijzen we regelmatig klanten naar elkaar. Als het restaurant een tekort aan een bepaald type vlees heeft, komen ze bij mij. En wanneer ik met vragen zit over een nieuw recept, loop ik even naar de chefkok.”

Prachtige foodhal

Vleeschmeester Kijkduin_foto Naomi Heidinga_2

Van Wieringen wil een band opbouwen met zijn klanten, ervoor zorgen dat ze niet alleen voor zijn vlees,  maar ook voor hem komen (foto: Naomi Heidinga).

Het is inderdaad een prachtige foodhal, waar klanten hun ogen uitkijken. Toch zijn er nog wel wat verbeterpunten. “Bij het ontwerp heeft men zich vooral gericht op het uiterlijk, en minder op de praktische kant. Van buiten valt nu niet echt op te maken dat hier een foodhal zit. Zo zijn er meer kleine dingen waar nog aan gewerkt wordt. Het belangrijkste is echter dat we klanten moeten gaan trekken. Het is nu vooral in het weekend druk, op andere dagen is het een stuk stiller.” Van Wieringen wil een band opbouwen met zijn klanten, ervoor zorgen dat ze niet alleen voor zijn vlees, maar ook voor hem komen. “Dat is mijn doel. Ik wil mijn klanten kennen.”

Bezorgen op het strand

Vleeschmeester Kijkduin_foto Naomi Heidinga_3

Hardlopers zijn met name luxe vleessoorten en barbecuevlees. “Denk aan grote stukken vlees, Wagyurund, luxe vleeswaren en maaltijden.” (foto: Naomi Heidinga)

Hardlopers zijn met name luxe vleessoorten en barbecuevlees. “Denk aan grote stukken vlees, Wagyurund, luxe vleeswaren en maaltijden. We maken alles zelf. We hebben ook een broodjescorner, waar in het weekend drie tot vier medewerkers staan. Daarnaast werken we samen met Deliveroo. Mensen kunnen broodjes, maaltijden en salades en vlees bij ons bestellen. En we verzorgen barbecuepakketten. Die bezorgen we zelfs op het strand. Soms worden we door strandgangers gebeld met een bestelling. Zien eten doet eten, het leidt vaak tot meerdere bestellingen. We bieden ook vegetarische alternatieven, al verkoop ik nog geen vleesvervangers. Daar heb ik bij mezelf nog niet de passie voor ontdekt."

‘De concentratie van foodwinkels biedt kansen’

Het is de verwachting dat het de komende maanden drukker wordt. Nu is alleen het foodgedeelte van het nieuwe winkelcentrum klaar. In een ander deel komen onder meer boetiekjes, een parfumerie en een drogisterij. Ook worden de komende maanden meer appartementen opgeleverd. De capaciteit van de parkeergarage wordt dan fors uitgebreid. Nu is het parkeren al goed geregeld, met anderhalf uur gratis parkeren.

Nieuwe bal

Vleeschmeester Kijkduin_foto Naomi Heidinga_4

Slagerij Vleeschmeester is gevestigd in een prachtige nieuwe foodhal (foto: Naomi Heidinga).

Aan de voorzieningen ligt het dus niet, de naamsbekendheid van de foodhall kan echter beter. De marketing ligt enerzijds bij de foodhal, anderzijds is het aan de ondernemer zelf. Vleeschmeester gebruikt vooral Facebook, maar ook Instagram. Van Wieringen is zelf actief op Instagram om traffic te generen. “Dat vind ik leuk om te doen. Ik post berichten over ons vlees, laat zien wat we in huis hebben. En probeer het publiek bij onze winkel te betrekken. We hebben onlangs een nieuwe bal geïntroduceerd, met salami en kaas. We hebben een prijsvraag uitgeschreven om een naam te bedenken voor de bal. Dat levert veel reacties op.”

Daarnaast wil hij proeverijen organiseren. “Op 29 maart hebben we onze eerste Meat de Butcher-avond. Klanten kunnen dan kijken hoe we het vlees bereiden en ze kunnen proeven. Dat organiseren we in samenspraak met de andere ondernemers.” Ook heeft Van Wieringen de afgelopen maanden geïnvesteerd in contacten met kantoren en bedrijven in de regio, om het bestellen van broodjes te promoten. “Nu corona achter de rug lijkt, begint dat zijn vruchten af te werpen.”

Succes

Vleeschmeester Kijkduin_foto Naomi Heidinga_5

“We hebben onlangs een nieuwe bal geïntroduceerd, met salami en kaas. We hebben een prijsvraag uitgeschreven om een naam te bedenken voor de bal. Dat levert veel reacties op.” (foto: Naomi Heidinga)

Wachten tot het druk wordt, dat zit niet in zijn aard. Hij wil van zijn winkel een succes maken en is positief gestemd over de toekomst. Toch baart het hem af en toe zorgen, de rust op sommige dagen in het foodcourt. “Op dit moment werk ik zeven dagen in de week. In de toekomst zou ik graag ook af en toe een dagje vrij willen. Dat kan als het drukker wordt, en wanneer ik een aantal oudere fulltimers of parttimers kan vinden. Jonge weekendhulpen heb ik genoeg, maar ik wil de zaak graag af en toe kunnen overdragen.” 

Dossiers
Lees ook
MKB-Nederland, ministerie van SZW en KNS starten platform Loondoorbetaling bij ziekte

MKB-Nederland, ministerie van SZW en KNS starten platform Loondoorbetaling bij ziekte

De detailhandel kampt met aanhoudend hoog ziekteverzuim. Dit in combinatie met de krappe arbeidsmarkt maakt preventie en verzuimbeleid belangrijker dan ooit.

‘Hedendaagse consument vraagt enorme variëteit aan hoogwaardige producten’

‘Hedendaagse consument vraagt enorme variëteit aan hoogwaardige producten’

In april 2022 nam Marel Sleegers Technique over en verwelkomde daarmee de Nederlandse leverancier van oplossingen voor onder meer interleaving, stacking, loading en slicing in de Marel-familie.

Slagers worstelen met hoge energieprijzen

Slagers worstelen met hoge energieprijzen

Het zal niemand zijn ontgaan. Veel slagers worstelen met de hoge energieprijzen. Er zijn slagers bij wie de energierekening vijf keer hoger is dan voorheen en meer dan de helft van de slagers teert op het eigen vermogen, bleek uit een peiling van Koninklijke Nederlandse Slagers.