Vereniging van Keurslagers: al 75 jaar een krachtig collectief

Joep kLaver Jubileum Keurslagers

De Vereniging van Keurslagers bestaat 75 jaar. Dat wordt dit jaar uitbundig gevierd met onder meer extra consumentenacties. De vereniging kiest daarbij voor een optimale mediamix met trots als basis.

‘We zijn hartstikke trots op ons jubileum,’ zegt Joep Klaver, directeur van de Vereniging van Keurslagers. Klaver groeide zelf op in een slagersfamilie in Dronten. Hij vervolgt: ‘De kracht van het collectief werkt: door de handen ineen te slaan kom je verder. Die overtuiging lééft onder de leden. Verenigen is niet meer vanzelfsprekend in een maatschappij die steeds individualistischer wordt. We zijn een unieke vereniging. We kiezen ervoor om de consument in gezamenlijkheid effectief te bereiken, juist omdat we bereid zijn om met elkaar een blik op de toekomst te werpen. Ondernemen betekent: meebewegen. Dat doen we al 75 jaar en die strategische richting zetten we voort.’

Gastvrijheid: meedenken tot in de keuken

‘Vroeger was vlees een luxeproduct waar mensen bewust voor kozen. Na 75 jaar Keurslager kiezen consumenten nog steeds bewust voor de slager. Eet je vlees, dan wil je kwaliteit op je bord. Klanten waarderen de kracht van dichtbij: ze willen weten waar hun eten vandaan komt. Ze schatten vakmanschap en ambacht op waarde. Kortom: je eten kopen in een veilige en vertrouwde omgeving waar je vriendelijk wordt geholpen. Wij verzorgen gastvrijheid tot in de keuken: we denken mee en geven advies over de beste bereiding. We zijn sinds de oprichting in 1946 uitgegroeid tot een A-merk met ruim 400 winkels in Nederland. Daar zijn we met z’n allen hartstikke trots op. We waren toen al een speciaalzaak en dat zijn we nog steeds.’

Samenwerken

Als Keurslager zijn we bereid de handen ineen te slaan, benadrukt Klaver. Dat geldt volgens hem ook voor de branche. ‘Onze toeleveranciers zijn een belangrijke pijler van ons succes. Ze zijn partner én supporter. We delen kennis en knowhow om toegevoegde waarde te leveren voor onze leden. Want, ook wij hebben ups-and-downs gehad. Gelukkig hebben we nu een stabiele basis om verder te bouwen. We gaan in 2021 drie consumentenacties landelijk activeren met een eenduidige boodschap, voorzien van een optimale mediamix waar trots de basis is.’

Sterk collectief

Sinds de oprichting in 1946 is de Vereniging van Keurslagers een sterk collectief. Met bijna 400 winkels in Nederland is de Keurslager een bekend gezicht in vele dorpen en steden en inmiddels uitgegroeid tot een ijzersterk A-merk. De gemeenschappelijke strategische koers is vastgelegd in de formule. De formule geeft Keurslagers handvatten om te optimaliseren in de breedte van hun bedrijfsvoering om zo een maximale win-win te creëren. Ofwel: profiteren van onderlinge samenwerking tussen leden én gestalte geven aan eigen ondernemerschap. De Vereniging van Keurslagers wijkt af van het klassieke franchise-model: leden hebben onder andere ruimte om hun eigen inkoop te doen. Vanuit dat perspectief bekleedt de Vereniging van Keurslagers een unieke positie in de foodbranche. Het hoofdkantoor is gevestigd in Leusden.

In de volgende editie van Vleesmagazine, die vrijdag verschijnt, is een uitgebreid artikel te lezen over het 75-jarig jubileum van de Vereniging van Keurslagers.

 
Lees ook
Keurslager van Leeuwen krijgt predicaat Hofleverancier

Keurslager van Leeuwen krijgt predicaat Hofleverancier

Dit jaar bestaat Keurslager van Leeuwen 100 jaar. Dit bijzondere jubileum is nu nog mooier geworden nu de slagerij het predicaat Hofleverancier mag voeren. Commissaris van de Koning, Jaap Smit, overhandigde het predicaat op 25 november aan slager Paul van Leeuwen, de derde generatie van de slagersfamilie.

POV start campagne The Pig Story

POV start campagne The Pig Story

Vandaag, dinsdag 9 november start Producenten Organisatie Varkenshouderij (POV) de campagne The Pig Story. Op abri’s in de centra van Amsterdam, Den Haag en Nijmegen vertellen de varkenshouders het verhaal van het Nederlandse varken.

Brandt & Levie lanceert circulaire worst

Brandt & Levie lanceert circulaire worst

Om hun tienjarig jubileum te vieren, lanceert worstenmaker Brandt & Levie een circulaire worst, komt het eenmalig met het magazine SALAMI en opent het een weekend lang een pop-up store in Amsterdam.