VAV*groep viert jubileum met culinaire wereldreis

6 december 2022 Jorien Tromp Mirjam van Rijn

Van Azië tot Winter Wonderland: de jubileumbeurs van VAV*groep nam de bezoeker mee op een culinaire wereldreis langs verschillende continenten.

Foto's VAV*groep 

Op 16 en 17 oktober werd de Expo in Houten omgetoverd tot internationale airport. Na binnenkomst, de check-in, klonken geluiden van een opstijgend vliegtuig en arriveerden de bezoekers midden op de beursvloer, waar ze met een speciale reisbrochure aan hun reis begonnen. In 2020 bestond de VAV*groep 45 jaar. Twee jaar later werd dit (alsnog) groots gevierd tijdens de jubileumbeurs ‘Grenzeloos Genieten’.

In 2020 kon de jubileumbeurs niet doorgaan wegens corona. Daarom keek de VAV*groep extra uit naar de beurs afgelopen oktober. “We hebben de afgelopen jaren de gesprekken met elkaar gemist. Het is zo fijn om elkaar weer in levenden lijve te ontmoeten”, vertelt Inge Clarijs, marketeer bij VAV. Met de beurs wilde de VAV*groep de klant in de watten leggen. “We willen graag beleving meegeven en exposanten de kans geven om hun producten te laten proeven.” De klanten van de VAV*groep komen uit alle hoeken van het land. “Daarom willen we dat het de moeite waard is voor klanten om af te reizen voor deze beurs.”

Wereldreis

VAV groep Jubileumbeurs_2

De keuken wordt steeds internationaler en trends komen veelal uit het buitenland. De grenzen vervagen op veel fronten, zegt Clarijs. “We hebben de beurs daarom ingedeeld in vier werelddelen met een centrale plek in het midden, de hub, waar gasten binnenkomen.” Bezoekers krijgen daar een beursboek in de vorm van een reisbrochure. “Het is een culinaire wereldreis, dus het mag fun zijn. Zo was er bijvoorbeeld een karikaturist aanwezig in Europa, stond er in Winter Wonderland een fotografe om kerstfoto’s te maken en was er een kinderhoek voor families die de beurs op zondag bezochten. Het was belangrijk dat het voor iedereen een fijn bezoek was.”

De verschillende continenten (Azië, Europa, Latijns-Amerika en het fantasie-continent Winter Wonderland) werden gekenmerkt door passende gerechten en producten. In Azië presenteerden onder andere Hekos, Yama foodservice en Heuschen & Schrouff hun smaakmakers. In Latijns-Amerika speelde kleur de hoofdrol, met maïs, avocado en tomaten, en in veel gerechten gegrild vlees. In Europa viel ook nog voldoende te ontdekken: bij Verstegen kunnen bezoekers de nieuwe snijbare sauzen proeven en bij Westland de nieuwe vega(n)salades. Winter Wonderland richtte zich op producten voor de feestdagen.

Tijdens de beurs was er veel aandacht voor de vraag: “Hoe blijf je als versspecialist interessant voor de nieuwe generatie consumenten?” Millenials gaan massaal op de internationale tour. Ze zijn avontuurlijker dan hun ouders, staan open voor nieuwe smaken en willen verrast worden. Buitenlandse foodtrends worden gevolgd via sociale media of ontdekt tijdens reizen. Allerlei wereldse gerechten en ingrediënten krijgen zo vaste voet aan de grond in Nederland.

Ook groeit bij de jongere consument de aandacht voor duurzaamheid en gezondheid. “Steeds meer huishoudens bestaan uit zowel vleeseters als flexitariërs”, zegt Pieter de Ruijter van Degens. “Bied je klanten een goed alternatief, verdiep je in hybridevlees en plantaardige vervangers. Zorg dat je je klanten daar niet verliest aan de supermarkt.”

Voor de vegetariër die níet op zoek is naar de smaak en structuur van vlees, maar wel naar de voedingswaarden ervan, zijn er ook oplossingen. De VAV*groep presenteerde het maaltijdconcept Vega Voedzaam. Clarijs: “We zijn lang bezig geweest met de vraag: wat kunnen we voor de vegetarische consument betekenen? Er zijn nog lang niet altijd kant-en-klare vegamaaltijden beschikbaar die ook voedzaam zijn. Dat gat kan de versspecialist vullen.” Hilde Beukenkamp, student aan de HAS Green Academy, ontwikkelde de recepturen en besteedde daarbij veel aandacht aan de voedingswaarden. “Steeds meer slagers geven aan dat ze meer over het concept willen weten.”

Zorgen ontnemen

VAV groep Jubileumbeurs_3

Natuurlijk waren ook de energieprijzen en het handjestekort onderwerpen van gesprek. “We hebben er allemaal mee te maken. Tijdens de beurs is er ruimte om hierover in gesprek te gaan”, zegt Clarijs. “Maar er is ook ruimte om te ontspannen en te genieten, zodat gasten met frisse energie de beurs kunnen verlaten.” Zo bood de beurs ook veel inspiratie voor gemaks­producten, die de versspecialist van wat zorgen kunnen ontnemen.

De VAV*groep presenteerde luxe borrelboxen voor thuis, maar ook internationale gerechten zoals pita’s, Mexicaanse schotels en quiches. Accountmanager Marcel van Gaal laat zien hoe makkelijk het is om lekkere maaltijden voor te schotelen en die aantrekkelijk te maken voor de consument, namelijk door het inzetten van social media. “Laat zien op Instagram en Facebook dat je dit soort luxe gemaksproducten verkoopt, dáármee krijg je ze naar je zaak. Dat je een goeie biefstuk verkoopt, dat geloven ze wel.”

Dit is een artikel uit Vleesmagazine 8. Meer van deze artikelen lezen? Sluit dan een abonnement af op Vleesmagazine en ontvang acht keer per jaar het vakblad.

Ja, ik neem een abonnement

Altijd op de hoogte blijven?