Van biologische slagerij naar vooruitstrevende eetwinkel

Eetwinkel ONS_foto Herbert Wiggerman_1

Achter de enorme glazen pui prijkt in het midden van de grote winkelruimte het indrukwekkende, hartvormige eiland (foto: Herbert Wiggerman).

Hun roots mogen dan in de slagerij liggen, inmiddels verkopen ze bij Eetwinkel ONS veel meer dan alleen vlees. Met de verhuizing naar een ander pand startte het Hilversumse bedrijf afgelopen zomer een nieuw avontuur mét nieuw concept, gericht op snel en makkelijk winkelen.

De eerste ontwerpen voor de nieuwe winkel bestonden uit verschillende afdelingsblokken. “Maar ik wilde alle medewerkers en alle werkzaamheden bij elkaar in het hart van de winkel. En waarom dan ook niet in de vorm van een hart? Bovendien was het de enige vorm die paste.” Marion van Vught, mede-eigenaar van eetwinkel ONS in Hilversum, voorheen Biologische slagerij Van Vught, vertelt dat ze verwachtte wel wat overtuigingskracht nodig te hebben om iedereen mee te krijgen in haar idee. Dat bleek ongegrond, dus het hart kwam er. Achter de enorme glazen pui prijkt in het midden van de grote winkelruimte het indrukwekkende, hartvormige eiland. Van hieruit worden klanten geholpen en wordt volop gesneden, gewogen, gekookt, afgerekend, koffie gezet en jus d’orange geperst. In het centrum van het hart bevindt zich het blok van de slager, die vanuit daar de hele zaak kan overzien. Het eiland, stijlvol afgewerkt met donker geschilderd hout, bestaat uit een hoger bedieningsdeel en een lager zelfbedieningsgedeelte waaruit klanten zelf producten kunnen pakken: broodbeleg en vleeswaren, maar ook verse maaltijden die al verpakt zijn en zo meegenomen kunnen worden.

Automatiseringsslag

Eetwinkel ONS_foto Herbert Wiggerman_2

Foto: Herbert Wiggerman

Met het assortiment en de indeling ontwikkelde ONS Eetwinkel een nieuw concept. Hiermee bedient het bedrijf de nieuwe generatie klanten. Die wil wel goed en verantwoord eten, maar heeft minder tijd om zich uitgebreid te oriënteren in een winkel, in de rij te staan en te koken. Dankzij het zelfbedieningsdeel en de verse maaltijden kunnen klanten flinke tijdswinst boeken, zowel in de winkel als thuis. Met het oog daarop heeft het bedrijf ook een automatiseringsslag gemaakt. Van Vught: “We hebben een zelfscankassa en een bestelzuil aangeschaft waar klanten gemakkelijk en snel hun inkopen kunnen doen. Via een volgscherm in de winkel kunnen ze straks de status van hun bestelling zien.” De nieuwe apparatuur werd geleverd door FAK Software. De winkeleigenaresse vervolgt: “Dat bedrijf heeft ons langzaam helpen toegroeien naar deze formule. FAK Software verzorgt al jaren bij ons de digitalisering van de etikettering, receptuurbeheer, orderverwerking en het kassasysteem. Eigenaar Armando Kwekkeboom leerde ik kennen via zijn vader, die al jaren actief is in deze branche. Armando kent deze business daarom als geen ander. Zijn software sluit naadloos aan onze processen.” Volgens Kwekkeboom passen zijn systemen goed in de filosofie van de nieuwe winkel: “Toekomstgericht ondernemen staat hier hoog in het vaandel. De zelfscankassa en bestelzuil vertegenwoordigen net als het zelfbedieningsconcept een nieuwe manier van winkelen en werken, waarbij de klant snel en makkelijk zijn inkopen kan doen en er minder personeel nodig is.”

De mond van Mae West

Eetwinkel ONS_foto Herbert Wiggerman_3

Eigenaars Marion van Vught (links) en John Kooijman (rechts) kozen in hun nieuwe eetwinkel voor een opvallend interieur, met als blikvanger de rode bank van de Spaanse schilder Salvador Dalí, geïnspireerd op de mond van actrice Mae West (foto: Herbert Wiggerman).

Ook de rest van de inrichting is vooruitstrevend: aardekleurige gietvloer, industriële lampen, zwarte stellingkasten langs de wanden en een robuust houten statafel. Echte blikvanger – naast de hartvormige toonbank – is de rode bank van de Spaanse schilder Salvador Dalí, geïnspireerd op de mond van actrice Mae West. “Het was mijn eerste aankoop voor de nieuwe winkel. De bank heeft veel teweeggebracht. Zo is ons nieuwe logo gebaseerd op het lettertype dat Dalí heeft ontworpen. En het blaadje in het logo, een verwijzing naar de plantaardige producten die we ook verkopen, is geïnspireerd op de snor van Dalí.”

Na een verbouwing van vijf maanden openden Van Vught en haar compagnon John Kooijman eind augustus op deze plek aan de Groest hun nieuwe winkel, in de hoek van het centrale marktplein. Ruim drie decennia lang huisde de slagerij op een steenworp afstand van de huidige locatie, 300 meter verderop. Samen met haar man Wim startte Van Vught 32 jaar geleden een biologische slagerij. Het was haar eerste kennismaking met het ondernemerschap. “Dat vond ik vanaf de eerste dag fantastisch. Toen mijn man helaas elf jaar geleden overleed, bleef ik met drie jonge kinderen en de zaak achter. Samen met mijn zussen heb ik op een avond bij een goede fles port besloten om door te gaan – het ondernemerschap had me gegrepen. John heeft toen de dappere stap gezet bij ons als slager te komen werken. Dat klikte; hij is een geaarde en nuchtere slager, we vullen elkaar perfect aan. Drie jaar geleden besloten we samen de winkel voort te zetten.”

Nieuw avontuur

Eetwinkel ONS_foto Herbert Wiggerman_4

Eigenaar Armando Kwekkeboom van FAK Software: “De zelfscankassa en bestelzuil vertegenwoordigen een nieuwe manier van winkelen en werken, waarbij de klant snel en makkelijk zijn inkopen kan doen en er minder personeel nodig is.”  (foto: Herbert Wiggerman)

Het idee voor een nieuwe zaak borrelde al een tijdje bij de ondernemers. Van Vught: “We groeiden uit ons jasje op de oude locatie. En we waren toe aan een nieuw avontuur, een ander concept dat meer gericht is op de toekomst. Jaren geleden riep ik al tegen John: ‘Over vijf jaar noemen we ons bedrijf geen slager meer’. Die term dekt de lading niet meer. Natuurlijk, onze roots liggen in de slagerij maar we zijn inmiddels echt een eetwinkel. Voorheen verkochten we ook wijn, olie en azijn, maar hier hebben we het assortiment flink uitgebreid.” Naast wijnen, oliën en azijn, kunnen klanten in de nieuwe winkel terecht voor andere delicatessen zoals mosterd, zeewierproducten, bier en zo’n dertig kaassoorten die vers van het mes komen. Ook tapas (artisjokharten, peppadews, zongedroogde tomaten en olijven) en desserts liggen in de schappen, want, zo vertelt Van Vught: “Klanten moeten hier terecht kunnen voor ieder eetmoment. Mijn dochter Ella kookt hier dagelijks zo’n twintig maaltijden, met en zonder vlees. Dat loopt als een trein. We verkopen ook versbelegde broodjes en koffie voor onderweg, met een lekkere brownie erbij. Uiteraard hebben we ons biologische vleesassortiment compleet geïntegreerd. Zo verkopen we landvarken, Limousin en Jersey rundvlees. Jaarlijks krijgen we ook zo’n tien koeien van de Remeker kaasmaker, die we net als het andere vlees van kop tot staart verwerken. En we hebben veel lamsvlees, dat is één van onze specialiteiten.”

Rentmeesters

Eetwinkel ONS_foto Herbert Wiggerman_6

Dankzij het zelfbedieningsdeel en de verse maaltijden kunnen klanten flinke tijdswinst boeken, zowel in de winkel als thuis (foto: Herbert Wiggerman).

Het hele assortiment, van het vlees tot aan het bier én de ingrediënten die gebruikt worden voor de maaltijden, is gecertificeerd met het biologische keurmerk SKAL. Van Vught en haar man Wim waren destijds één van de eerste slagers die alleen biologisch vlees verkochten. “Een uitdaging, want toentertijd waren er nog bijna geen biologische producten verkrijgbaar. Maar wat ons betreft was en is biologisch eten de manier om de aarde goed achter te laten. Vroeger sloeg onze bevlogenheid misschien door richting preken, maar ik heb geleerd dat klanten beter aanhaken door ze te verleiden en te laten ervaren hoe goed biologisch eten is. Met biologische landbouw houden we de grond vruchtbaar, ook op lange termijn. Wij zijn rentmeesters van deze aarde, laten we dat niet vergeten,” licht Van Vught toe.

In hetzelfde kader ging het bedrijf ook van het gas af in het nieuwe pand en bestaan de productverpakkingen voor tien procent uit plastic en negentig procent uit papier, dat gescheiden van elkaar weggegooid kan worden. Maar de meest opvallende zet in het duurzaamheidsbeleid is wel de keuze voor de verkoop van veel plantaardige producten. Van Vught: “Twee jaar geleden hebben we daarom de handen ineengeslagen met Van Die Vegans, een creatief duo uit Hilversum dat zich bezighoudt met de ontwikkeling van plantaardige voeding. Net als onze andere leveranciers en wijzelf een partij die vanuit het hart werkt.

ONS Eetwinkel is een echt familiebedrijf met meerdere generaties. Mijn zoon en twee dochters staan fulltime in de winkel. Leanne, de dochter van John, heeft net de slagersopleiding afgerond en is een grote aanwinst. Dat geldt ook voor Ben, de slager die hier al veertien jaar werkt en voelt als familie. De vrouw van John is hier ook werkzaam en mijn huidige geliefde heeft de verbouwing begeleid.” De nieuwe naam van het bedrijf, Eetwinkel ONS, verwijst ook deels naar de samenwerking, vertelt Van Vught: “ONS staat niet alleen voor honderd gram – alles van waarde weegt een ons –, maar ook voor Onze Nieuwe Samenstelling. En het is een afkorting van Onze Nieuwe Smaak. Alles en iedereen komt samen in de nieuwe naam en het hart van onze winkel!”

Samenwerking Eetwinkel ONS en Van die Vegans

Eetwinkel ONS_foto Herbert Wiggerman_5

In het duurzame assortiment van Eetwinkel ONS is ook ruimte voor plantaardige producten (foto: Herbert Wiggerman).

Om flexitariërs, vegetariërs en veganisten te bedienen, produceert eetwinkel ONS samen met Van Die Vegans volledig plantaardige producten, waaronder paté, grillworst en een plantaardige filet Americain. Eigenaresse Marion van Vught: “Echt impact maak je daar waar vlees wordt verkocht, was de gedachte van Van Die Vegans. De plantaardige producten liggen daarom ook gewoon tussen de likkepot en de klassieke filet Americain. Geregeld duiken we samen onze worstmakerij in om te produceren, testen en proeven.”

Dossiers
Lees ook
Melkveehouderij loopt flink achter bij collega’s in kip, varken en kalf, vinden WUR en Wakker Dier

Melkveehouderij loopt flink achter bij collega’s in kip, varken en kalf, vinden WUR en Wakker Dier

Dat concludeert de Wageningen Live Stock Research in een vergelijkend onderzoek dat werd uitgevoerd in opdracht van Wakker Dier. Wageningen stelde op basis van reeds bekend onderzoeksmateriaal vast dat Nederlandse boeren vleeskippen, varkens en kalveren de afgelopen tien jaar een beter leven hebben kunnen bieden door verbeterde wetten en eisen van supermarkten.

FAO: forse stijging prijzen voedsel

FAO: forse stijging prijzen voedsel

Hoewel de omikron-variant van het SARS-CoV-2 virus de prijzen van grondstoffen voor levensmiddelen iets lijkt te laten dalen, maakte de FAO deze week bekend dat de prijzen van verschillende basisproducten sinds een jaar fors zijn gestegen. De FAO-index van de voedselprijzen (FFPI) bereikte in november 2021 gemiddeld 134,4 punten, een stijging...

‘Het hardst gaan de Hollandse maaltijden’

‘Het hardst gaan de Hollandse maaltijden’

De feestdagen nodigen altijd al uit tot creativiteit in de keuken. Nu we na anderhalf jaar coronacrisis eindelijk weer familie en vrienden kunnen uitnodigen is de vraag naar bijzondere producten groter dan ooit tevoren.