Trends voor 2021: Gezondheid, lokaal, thuisconsumptie, online en vleesvervangers

Digitaal-dorpsplein-foto-3

Door het coronavirus was 2020 een bewogen jaar. Volgens velen heeft het virus ook grote invloed op het gedrag van consumenten, wat leidt tot verschillende nieuwe trends en versnelling van bestaande trends. Vleesmagazine dook in de verschillende trendlijstjes en geeft een overzicht van de vijf trends die overal terugkomen.

Aan het eind van elk jaar verschijnen verschillende trendlijstjes voor het daarop volgende jaar van organisaties als Mintel, Innova Market Insights, ADM en Rabobank. Deze organisaties voorspellen ook voor 2021 vele trends variërend van meer verwenmomenten thuis tot een versnelde transitie naar plantaardig. Deze vijf trends vielen op.

Gezondheid & immuniteit

Doordat corona grotere gevolgen heeft voor mensen in risicogroepen, worden consumenten zich meer bewust van hun gewicht en gezondheid. Van de consumenten wereldwijd geeft 75 procent volgens ADM aan bezorgder te zijn over hun immuunsysteem als gevolg van corona. Daarnaast is 35 procent van de consumenten bezorgd over de mentale gezondheid als gevolg van corona. Consumenten willen het immuunsysteem versterken en de algehele gezondheid bevorderen. Dit leidt in 2021 tot een grotere vraag naar gezonde producten die hieraan bijdragen. Ook gaan consumenten op zoek naar meer comfort food om de mentale gezondheid te verbeteren. In combinatie met de focus op gezondheid zoeken consumenten volgens ADM naar een balans tussen gezond en lekker.

Volgens Mintel gaan vooral producten met duidelijke, makkelijk te begrijpen gezondheidsvoordelen aan populariteit winnen. Volgens het onderzoeksbureau zoeken consumenten in tijden van de pandemie naar meer gezonde diëten, gezondheidsproducten en vitaminen die het immuunsysteem en de algehele gezondheid bevorderen.

Lokaal & transparant

Bij het uitbreken van het coronavirus in maart gingen consumenten wereldwijd naar de supermarkt om voedsel te hamsteren. Dit legde volgens experts als Carolyn Steel (auteur Sitopia: how food can save the world) en Barbara Baarsma (expert korte ketens bij Rabobank) de kwetsbaarheden van de voedselketen bloot. Het aanvullen van bepaalde producten in supermarkten vormde wereldwijd een uitdaging, bleek uit onderzoek van onderzoeksbureau Euromonitor. Zieke werknemers en de sluiting van grenzen leidden zelfs in sommige landen tot afnamelimieten van voedingsmiddelen. Doordat consumenten nu in coronatijd de kwetsbaarheden van de voedselketen zien, verwacht Euromonitor dat het lokaal aanschaffen van voedingsmiddelen een blijvende trend wordt. Ook FoodBytes! Rabobank voorspelt een toename van lokale aankopen. Het startup-platform verwacht dat innovaties in lokale en verse producten aanslaan als het nieuwe normaal.

De uitbraak van het coronavirus leidt wereldwijd tot kritiek op lange, wereldwijde distributieketens. Volgens FoodBytes! leidt dit tot meer aandacht voor kortere en lokale ketens. Veel boeren zijn tijdens de coronacrisis dan ook direct aan consumenten gaan leveren. Ook zullen de getoonde kwetsbaarheden leiden tot meer transparantie in de voedselketen. Consumenten willen weten waar hun voedsel vandaan komt en vooral ook hoe het gemaakt wordt. Trendspecialist Innova Market Insights voorziet transparantie in de voedselketen zelfs als grootste trend voor 2021. Volgens Innova wil zes op de tien consumenten weten waar hun eten vandaan komt en wat erin zit. FoodBytes! stelt dat korte ketens en transparantie hand in hand gaan: ‘Er wordt veel geïnvesteerd om boer-tot-bord-kanalen op te zetten. Daarbij is het ook het doel om transparante ketens op te richten.’

Thuisconsumptie

Als de horeca gesloten is, zijn consumenten aangewezen op thuisconsumptie. Verschillende trendbureaus voorspellen dat consumenten na het heropenen van de horeca slechts beperkt weer uit eten zullen gaan. Door de financiële crisis die zal volgen op de coronacrisis, hebben consumenten namelijk minder te besteden. Daardoor zullen consumenten in 2021 meer thuis koken en consumeren en minder uit eten gaan dan voor het uitbreken van het coronavirus. Daarnaast zal het toenemen van thuisconsumptie ook leiden tot een blijvende stijging van online aankopen.

Online bestellen

Het houden van afstand en het vermijden van lege schappen heeft geleid tot een toename van de online verkoop van voedingsmiddelen, blijkt uit onderzoek van Euromonitor. Het onderzoeksbureau verwacht een blijvende stijging van online aankopen van voedingsmiddelen, omdat het houden van afstand onderdeel zal zijn van het nieuwe normaal. Daarnaast hebben mensen kennis gemaakt met het gemak van online bestellen, waardoor zij minder snel teruggaan naar het doen van aankopen in de winkels zelf.

Het uitbreken van het coronavirus ging in veel landen gepaard met het hamsteren in de supermarkten. Vooral de houdbare voedingsmiddelen zoals soepen, bloem en pasta vlogen de schappen uit. Onderzoeksbureau Mintel verwacht dat consumenten meer houdbare voedingsmiddelen blijven aanschaffen.

Groei vleesvervangers

De Europese markt voor vleesalternatieven groeit sterk. De totale winkelomzet lag in 2019 op 4,4 miljard euro, dit loopt naar verwachting op tot 7,5 miljard euro in 2025. Dit blijkt uit een rapport van ING. De bank voorspelt dat vleesvervangers op prijs en smaak steeds beter kunnen concurreren met vleesproducten.

plantbased2-300x169 Plant based meat.

Volgens ING moeten vleesvervangers op drie punten verbeteren om de concurrentie met vlees aan te kunnen gaan. Op dit moment zijn alternatieven relatief duur, de smaak en textuur laat te wensen over ten opzichte van vlees en het aanbod is in sommige productgroepen beperkt. Ondanks de sterke groei verwacht ING niet dat plantaardige vleesalternatieven op korte termijn op grote schaal de plek van vleesvervangers innemen. Wel zal de stijging een nieuwe concurrentiestrijd met zich meebrengen. Zelfs als de plantaardige industrie op dit niveau blijft doorgroeien, duurt het nog tot minimaal 2050 voordat de verkoopaantallen zich met die van vlees kunnen meten, concludeert ING.

Plantaardige producten waren al voor de coronapandemie steeds populairder. Verschillende onderzoeken tonen aan dat de coronapandemie de afzet van plantaardige producten nog verder doet toenemen. Volgens FoodBytes! komt dit door toenemende zorgen over de duurzaamheid van vleesconsumptie samen met de coronabrandhaarden in de vleesverwerkende sector. Ook volgens Mintel is de coronacrisis geen goede reclame voor de vleesindustrie. Het virus is ontstaan op een versmarkt in China en treedt vaak op in vleesverwerkende bedrijven, wat leidt tot verminderde vleesproductie. ‘Voor consumenten die worstelen met de vraag hoe ze op een positieve manier het verschil kunnen maken, is het vermijden van dierlijke eiwitten een goede manier om de klimaatverandering aan te pakken’, aldus Alex Beckett, associate director Food & Drink bij Mintel.

 
Lees ook
Kabinet scherpt coronamaatregelen aan met avondlockdown

Kabinet scherpt coronamaatregelen aan met avondlockdown

Vanwege de oplopende coronacijfers vond er vrijdag 26 november opnieuw een persconferentie plaats waar het kabinet nieuwe maatregelen aankondigde. Er is gekozen voor een zogenaamde avondlockdown. Wat betekent dit voor de bakker, slager, visspecialist en slijter?

‘Lekker gewerkt, Campina’ | Duurzaam lijken, zodat je niet duurzaam hoeft te doen

‘Lekker gewerkt, Campina’ | Duurzaam lijken, zodat je niet duurzaam hoeft te doen

Verpakkingen verduurzamen in rap tempo. Als je niet verduurzaamt, verlies je het van de “groene” verpakking van de concurrent in het schap. Maar écht verduurzamen is vaak lastig en nog vaker duur. Dus dan doen we toch gewoon alsof?

Verstegen's Marianne van Keep ‘MVO Manager van het jaar 2020/21’

Verstegen's Marianne van Keep ‘MVO Manager van het jaar 2020/21’

Marianne van Keep, Chief Sustainability Officer bij Verstegen Spices & Sauces, kreeg 11 november de titel ‘MVO Manager van het jaar 2020/21’ toegekend tijdens het Nationaal Sustainability Congres in Hilversum.