Supermarktvrees door corona helpt slager

Slager-algemene-foto-105143

Slagers en corona. Hoe ingrijpend het virus ook is voor de samenleving, puur omzettechnisch gezien pakt COVID-19 voor het ambacht niet verkeerd uit. ‘De eerste weken van de intelligente lockdown behaalden we 50 procent extra omzet. Het deed me denken aan de MKZ-crisis’, laat slager Sietse van Dijk uit Brummen aan Vleesmagazine weten.

Speciaalzaken als groenteboeren, bakkers en slagers draaiden de afgelopen maanden zo’n 55 miljoen euro extra omzet heeft marktonderzoeker GfK becijferd. Uit de analyse onder ongeveer tienduizend huishoudens blijkt dat slagers in de coronamaanden hun omzet met 36 procent zagen stijgen.

Hamsteren

De Brummense slager Sietse van Dijk is niet verbaasd. ‘Mensen begonnen hier overduidelijk te hamsteren’, stelt hij. ‘En lokale inkoop werd opeens heel erg belangrijk. We zagen de afgelopen maanden veel nieuwe klanten en die blijven hangen. Heel bijzonder.’ Net als de meeste andere landgenoten hadden Brummenaren niet zo’n trek om te reizen, bleven in hun eigen buurt en daar profiteerde de lokale ondernemer van. ‘Het was best overweldigend en de eerste weken ook spannend. Ik had voor 7000 of 8000 euro in de koelcel hangen en begon me zorgen te maken over mogelijke sluiting van de zaak. Door de intelligente lockdown is dat er gelukkig niet van gekomen.’ Integendeel. Zijn zaak aan de Kerkstraat wordt meer dan ooit bezocht.

Slager-Sietse-van-Dijk-IMG-2241

Slager Sietse van Dijk

 

Het hamsteren leidde de eerste maand bij de Brummense slager tot een omzetstijging van 50 procent. ‘Er heerste ook een vorm van supermarktvrees en daar profiteerden we ook van. Met name de wat oudere klanten gaven aan wat bangig te zijn voor de drukte in de supermarkt.’ De hele situatie deed Sietse van Dijk denken aan de mkz-crisis in 2001. De uitbraak van de veeziekte mond-en-klauwzeer (MKZ) in Europa kostte in Nederland door preventieve ruimingen aan ongeveer 300.000 dieren het leven. ‘Om zeker te kunnen zijn van een stukje veilig vlees werden we in die periode ook heel goed bezocht’, weet Van Dijk die momenteel klanten in de winkel ziet die hij nooit eerder zag. ‘En ze blijven ook nog hangen.’

Catering

Een negatief effect was er ook voor de slager. ‘Binnen drie kwartier na de eerste persconferentie van Rutte was ik opeens 8 feesten en partijen kwijt waar ik de catering voor zou verzorgen. En ook nu merken we nog dat het wat hapert met de barbecue. Dat is anders dan in andere jaren.’ Toch is Sietse van Dijk alles overwegend per saldo beter af nu. ‘Ja, we plussen en dat geldt ook voor de andere versondernemers hier in het dorp. Ook bakkers profiteren. Het komt omdat mensen minder op vakantie gaan en thuis lekker gaan koken en het gezellig maken met lekkernijen.’

Van Dijk heeft ook gemerkt dat het bestellen de afgelopen maanden een vlucht nam. ‘Sommigen durven het huis niet uit en de winkel niet in. Daar hebben we uiteraard op ingespeeld. We bezorgden al wel, alleen nu veel meer’, laat hij weten.

Tijd en vakantie

Ook het slagersechtpaar Wiljo en Rolande Kuenen uit het Achterhoekse Ruurlo toont zich stomverbaasd met de ontwikkelingen in hun winkel de afgelopen maanden. ‘En dat gaat nu nog heel hard door. Veel Nederlanders gaan in eigen land op vakantie en daar profiteren wij en onze slagerij hier in de Achterhoek van’, laat Kuenen weten. ‘Ook kiezen veel klanten voor gezondheid en dan ben je bij de slager aan het goede adres. Verder hebben de mensen wat meer tijd en dus ook meer gelegenheid om de slager te bezoeken. En inderdaad is het zo dat nog steeds drukte in supermarkt wordt gemeden door mensen.’ Wel ervaart ook Kuenen dat de horeca op zijn gat ligt en het met de feesten en partijen duidelijk minder gaat.

Slager-Kuenen-Dinxperlo-101471

Slager Wiljo Kuenen

Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS) speelt ook in op de pandemie. Voor de zomermaanden is een online campagne ontwikkeld met een verwijzing naar onze huidige manier van leven met als thema ‘Omdat we thuisblijven deze zomer’. Met deze campagne wil de KNS de slager positief onder de aandacht brengen bij de Nederlandse consument in deze coronatijd. Ze kunnen campagne-beelden op de eigen sociale media kanalen gebruiken. Marian Lemsom, directeur van KNS, gaf recent op LinkedIn haar reactie op het GfK-onderzoek: ‘Er is een mooie plus in winkel, maar een daling door verlies aan horeca en catering. Wel mooi dat consumenten ‘lekker’ associëren met ambachtelijke versspecialist!’

Dossiers
Lees ook
Kabinet scherpt coronamaatregelen aan met avondlockdown

Kabinet scherpt coronamaatregelen aan met avondlockdown

Vanwege de oplopende coronacijfers vond er vrijdag 26 november opnieuw een persconferentie plaats waar het kabinet nieuwe maatregelen aankondigde. Er is gekozen voor een zogenaamde avondlockdown. Wat betekent dit voor de bakker, slager, visspecialist en slijter?

Coronamaatregelen vanaf 13 november

Coronamaatregelen vanaf 13 november

Vanwege de oplopende coronacijfers kondigde het kabinet vrijdagavond 12 november nieuwe maatregelen af die de dag erna direct in gingen. Het doel is om het aantal besmettingen "met een harde klap" omlaag te brengen. Dit zijn de meest relevante regels voor de slager, bakker, vishandel en slijter.

Er komen weer nieuwe coronamaatregelen aan

Er komen weer nieuwe coronamaatregelen aan

De coronacijfers lopen op en het aantal ziekenhuisopnames stijgt. Vanavond om 19.00 uur kondigt het kabinet nieuwe maatregelen aan in een persconferentie. Het zou gaan om een gedeeltelijke lockdown van drie weken. Dat meldt NOS.