'Slagers zien steeds meer klanten in de winkel en in de webshop'

wagyu-1-272x204

Slagers profiteren van de sluiting van de horeca. De landelijke vereniging van keurslagers bevestigt een omzetstijging. 'Gemiddeld krijgen de winkels tussen de 20 en 30 procent meer binnen.'

'Er komen meer klanten in de winkels, maar ook online stijgen de verkopen. Niet normaal. Er zijn zelfs slagers die online zijn gestopt, omdat ze het niet konden bijbenen', aldus een woordvoerder.

Voor slagers die veel afzet hebben in het derde kanaal, is de situatie uiteraard minder rooskleurig.

[intermezzo:2]

Het voelt volgens veel slagers dubbel, zegt Keurslager Gert Jan Wit in Den Helder in het NoordHollands Dagblad. Het is volgens hem vreselijk dat de horeca zo zwaar getroffen wordt, maar hij ziet dat klanten juist nu kiezen voor duurder vlees.

Duurdere soorten vlees

'Klanten brengen het thuiskoken zeker op een hoger niveau. Ik verkoop meer duurdere soorten vlees. Mijn collega's hebben zelfs Wagyu-vlees liggen. Dat is al gauw honderd euro per kilo.'

Wit geeft aan er wel met gemengde gevoelens in te zitten. 'Absoluut. Als ik naar mezelf kijk ben ik heel erg tevreden, maar voor de horeca is het een drama. Wij hebben door vleesschandalen ook heel wat klappen gekregen in het verleden, dus we pakken dit moment wel.'

[intermezzo:1]

Speciaalzaken profiteren

Ook tijdens de eerste intelligente lockdown in maart draaiden de speciaal extra omzet. Marktonderzoeker GfK becijferde in het voorjaar dat speciaalzaken als groenteboeren, bakkers en slagers zo’n 55 miljoen euro extra omzet boekten. Uit de analyse onder ongeveer tienduizend huishoudens blijkt dat slagers in de coronamaanden hun omzet met 36 procent zagen stijgen.

 
Lees ook
ESA legt slacht tijdelijk stil

ESA legt slacht tijdelijk stil

Kalfsvleesverwerker ESA, onderdeel van VanDrie Group, legde op 4 augustus de slachtactiviteiten tijdelijk stil vanwege een aantal coronabesmettingen van werknemers. De andere activiteiten gaan wel gewoon door. Dat meldt VanDrie Group op de website.

ABN AMRO: Consument kiest voor dierenwelzijn bij pluimveeproducten

ABN AMRO: Consument kiest voor dierenwelzijn bij pluimveeproducten

Dierenwelzijn is een belangrijke factor voor Nederlandse en Duitse consumenten in de keuze voor kip en eieren. Ook vinden ze een goede beloning voor boeren belangrijk. Ongeveer 7 op de 10 consumenten is bereid om in dat geval meer te betalen voor pluimveeproducten. Dat blijkt uit onderzoek van ABN AMRO onder Nederlandse en Duitse consumenten.

Ruim driekwart van de Nederlanders blijft online versproducten bestellen

Ruim driekwart van de Nederlanders blijft online versproducten bestellen

Ruim 74 procent van de Nederlanders blijft ook nu de coronamaatregelen zijn versoepeld hun versproducten online bestellen. Gemak is hiervoor de belangrijkste reden. Dat blijkt uit onderzoek van DirectResearch in opdracht van Trunkrs.