Slagerij Rietveld fokt eigen runderen

8 december 2017 Wendy Noordzij

‘Vroeger hadden we ruimte voor acht klanten en stond de rest buiten in een rij te wachten. Nu hebben we ruimte voor wel dertig klanten, maar de rij buiten is er op drukke dagen nog steeds, want we hebben veel nieuwe klanten mogen verwelkomen’, zegt Thierry Rietveld van Kwaliteitsslagerij Rietveld in Bodegraven lachend. Eind maart heeft de familie Rietveld het naastgelegen pand bij de winkel getrokken, waardoor deze drie keer zo groot is geworden. Daardoor kan een nóg groter assortiment worden gepresenteerd.

Dorus Rietveld begon de slagerij op 28 april 1927 op de huidige locatie. Zijn zoon Theo nam het bedrijf over in 1970. Onder hem groeide de slagerij uit tot een bekende zaak in Bodegraven en omstreken en inmiddels werkt ook zoon Thierry alweer tien jaar in het bedrijf. Kwaliteitsslagerij Rietveld staat vooral bekend om het rundvlees van het Rietvelderrund, de door de familie zelf gefokte dikbilkoeien.

‘Mijn opa kocht de koeien altijd op de markt’, zegt Thierry. ‘Mijn vader heeft dat ook een tijd gedaan, tot de markten door gebrek aan vraag en aanbod verdwenen. Toen de MKZ-crisis uitbrak, begon mijn vader op kleine schaal wat koeien te houden. Die graasden op de weilanden rond het dorp. Toen deed de kans zich voor om een boerderij te kopen en hebben we besloten om zelf koeien te fokken. Hiervoor hebben we verschillende rassen samengebracht en zo is ons eigen Rietvelderrund ontstaan. We zijn klein begonnen, maar inmiddels hebben we een tweede stal erbij laten bouwen en hebben we in totaal plaats voor zo’n driehonderd koeien.’

foto5-300x200 Met het eigen rundvlees van de eigen dieren kan Kwaliteitsslagerij Rietveld zich uitstekend onderscheiden.

Het werk op de boerderij is een dagtaak geworden. ‘We hebben het geluk dat we ons bedrijf met elkaar als familie runnen en er allemaal helemaal achter staan, anders had het niet gekund. Mijn broer is verantwoordelijk voor de boerderij en mijn ouders en ik zijn in de slagerij aan het werk. Het is hard werken. Als er in het voorjaar kalveren worden geboren, dan moeten we regelmatig ’s nachts ons bed uit. Maar als je dan de kalfjes later in het land ziet springen, dan geeft dat ontzettend veel voldoening.’

De familie Rietveld vindt het belangrijk dat de dieren een goed leven krijgen met veel rust, ruimte en buitenlucht. Vervolgens worden ze op een rustige manier geslacht in een kleine, nabij gelegen slachterij. ‘We bouwen een band op met de dieren en vinden het belangrijk dat ze op een rustige manier sterven. We laten ze slachten, maar dat betekent niet dat we geen respect voor ze hebben. Dat hebben we voor ieder dier.’

Eigen logo

Met het eigen rundvlees kan de slagerij zich uitstekend onderscheiden. Daarom is een eigen logo ontwikkeld, dat op vrijwel verpakkingen en andere reclame-uitingen terugkomt. ‘We verkopen veel rundvlees aan horecagelegenheden en ook zij vermelden de naam ‘Rietvelderrund’ op de kaart’, zegt Thierry. Verder zijn er in de winkel foto’s van de koeien te vinden, waarbij de fokstier een prominente plaats heeft gekregen. ‘We zijn heel trots op hem. En dat willen we ook uitdragen.’

Het Rietvelderrundvlees is een echte klantentrekker. ‘We garanderen voor 100 procent dat ons rundvlees van onze eigen dieren afkomstig is. Dat wordt erg gewaardeerd. De dieren grazen op weilanden rond het dorp. Als mensen dus dikbilkoeien zien lopen, dan weten ze dat die van ons zijn. In 2012 hebben we een open dag gehouden. Toen kwamen wel duizend klanten een kijkje nemen in de stal. Het was een geweldig succes. Waarschijnlijk gaan we de open dag in de toekomst nog wel eens herhalen.’

Verbouwing

reservefoto7-300x200 'Wij zijn een echte vleesslager'

Het bijzondere rundvlees past uitstekend in het assortiment van de kwaliteitsslagerij. ‘Wij zijn een echte vleesslager’, legt Thierry uit. ‘Vers vlees heeft altijd een prominente plaats in onze vitrine gehad. Onze oude winkel was zó klein, dat er naast het verse vlees, bijna geen ruimte was voor andere producten. Nu we het naastgelegen pand bij onze winkel hebben kunnen trekken, kunnen we veel meer kwijt. Vroeger presenteerden we bijvoorbeeld één schaal met kip en nu kunnen we wel zes tot acht schalen met kipproducten kwijt. Bovendien kunnen we nu ook meer kalfsvlees en specialiteiten verkopen.’

Verder heeft de familie het assortiment uitgebreid met een maaltijdconcept. ‘Voorheen deden we uit ruimtegebrek niets met maaltijden, maar we merken dat er wel duidelijk vraag naar is. We richten ons vooral op seizoensgebonden gerechten. In de zomer verkopen we een aantal pasta’s en in de winter willen we onder meer stamppotten gaan verkopen. Uiteraard maken we alles vers in de winkel.’

Carrousel

De maaltijden worden samen met enkele grillgerechten en andere gemaksproducten gepresenteerd in een speciale carrousel. ‘De carrousel was een idee van Renselaar Horeca-apparatuur, die de inrichting voor ons heeft verzorgd. We waren hier gelijk heel enthousiast over. Onze winkelmedewerkers kunnen de carrousel draaien om de gewenste producten te pakken. Het is een echte eyecatcher in de winkel. Ook hiermee kunnen we ons onderscheiden. We zijn de eerste slagerij in Nederland die zo’n presentatie heeft. Hij zorgt voor sfeer en uitstraling en ik vind hem echt ontzettend mooi.’

foto-3-300x200 De carroussel

De carrousel is ingebouwd in de Briljant koeltoonbank, die, net zoals alle andere koelmeubelen van Renselaar, is uitgevoerd met ‘stille’ plaatkoeling zonder ventilatoren. ‘Het vlees droogt niet uit, waardoor er geen gewichtsverlies is en de presentatie optimaal blijft. De gehele plaat heeft overal een gelijke temperatuur van nul graden. We zijn er heel tevreden over.’

Ander voordeel is dat het mogelijk is om via computer en mobiele telefoon de complete regeling uit te lezen en waar nodig bij te sturen. ‘Dat kunnen we zelf doen, maar de toonbank kan ook op afstand door medewerkers van Renselaar worden bestuurd. Zodra zich een plotselinge temperatuurstijging voordoet, krijgen zowel wij als de monteurs van Renselaar direct een melding. Ik vind het een prettige gedachte dat zij direct op afstand kunnen meekijken.’

Dry-aged

Een andere blikvanger in de winkel is de dry-agekast, die tevens als koeling kan dienen. ‘We hebben de kast eerst als koeling gebruikt en momenteel zijn we het rijpen aan het uittesten’, zegt Thierry, wijzend naar twee grote delen rundvlees die te drogen hangen. ‘Als we hier tevreden over zijn, dan gaan we de kast vol hangen. We merken nu al dat er vanuit de horeca en vanuit diverse klanten interesse voor is.’

Ook over het vleeswarenmeubel is hij erg tevreden. ‘Alle vleeswaren worden iedere dag vers vanuit het meubel afgesneden. Wel hebben we, vanwege hoge omloopsnelheid, vleeswaren die in de reclame zijn en bepaalde soorten die hard lopen, voorverpakt in ons meubel liggen. Dat vinden de klanten prettig. Anders zou het snijden veel te lang gaan duren.’

Omzetstijging

foto-2-300x200 De nieuwe winkel.

Rietveld is heel tevreden over de nieuwe winkel. ‘Ons uitgangspunt was een ambachtelijke winkel in een modern jasje, passend bij de identiteit van onze slagerij. Dat is in mijn ogen uitstekend gelukt.’

Dat ook de klanten de nieuwe winkel waarderen, mag duidelijk zijn. ‘Sinds de verbouwing is de winkel nóg beter gaan lopen. Eerst hadden we ruimte voor acht klanten en stond de rest buiten in een rij te wachten. Nu hebben we wel ruimte voor dertig, maar de rij op straat is er op drukke dagen nog steeds. We zien nieuwe klanten en bovendien nemen klanten meer mee, door het grotere assortiment en de mooie presentatie.’

Dat brengt meer werk met zich mee voor de slagers, want het overgrote deel van het assortiment wordt zelf gemaakt. ‘Maar dat vind ik niet erg’, zegt Thierry lachend. ‘Ik vind het heerlijk om meer producten te maken. Daarvoor ben ik immers slager geworden.’

Heeft u zich al aangemeld voor de Gouden Slagersring?

Altijd op de hoogte blijven?