McGregor, hebben we ver achter ons gelaten. Volgens deze benadering delen managers hun medewerkers volgens twee typen in. Het ene type medewerker is lui en wil liever niet werken. Deze medewerkers willen geen verantwoordelijkheid dragen en moeten worden gedwongen tot het leveren van een prestatie. Het andere type wil graag werken. Deze medewerkers voelen zich verantwoordelijk. Ze worden niet alleen door geld gedreven, maar ook door aandacht. Ze willen graag creatief meedenken over het vinden van oplossingen.
De aanpak die managers hierbij vaak gebruiken, is het ‘stick and carrot-principe’. Dit wil zeggen dat het ene type wordt gestraft om hem in beweging te krijgen en het andere type wordt beloond. Het is een simplificering van de werkelijkheid. Geweldige leiders snappen dat. Immers: iedere medewerker vraagt om een specifieke aanpak.
Goed of geweldig?
Geweldige leiders onderscheiden zich van goede leiders, juist door hun aanpak. Zij weten dat hun medewerkers allemaal verschillend zijn. Dat ze niet over één kam te scheren zijn. Iedere medewerker vraagt om een specifieke benadering. Geweldige leiders weten wat de talenten en drijfveren zijn van hun medewerkers en maken hiervan gebruik. Op deze wijze doet iedereen wat het beste bij hem of haar past. Zo kan iedereen optimaal presteren.
Bestsellerauteur Marcus Buckingham maakt wat dit betreft het volgende onderscheid. Geweldige leiders schaken en goede leiders dammen. In de damsport zijn alle stukken gelijk. Ze bewegen allemaal in dezelfde richting. Bij schaak zijn alle stukken anders. Je kunt niet winnen als je niet weet hoe je ze allemaal in verschillende richtingen kunt bewegen.
Het is niet eenvoudig om van alle medewerkers te weten waarvan ze energie krijgen of waarvan hun energie juist weglekt. Waar worden ze blij of geïrriteerd van? Wat is hun kracht? Wat zouden ze verder kunnen ontwikkelen? Gebruikmaken van de talenten en drijfveren van medewerkers levert wel veel op. Het levert tijd op. Het vergroot het verantwoordelijkheidsgevoel. Bovendien worden medewerkers teams, wat leidt tot het verbeteren van de prestaties.
Minder moeite
Als medewerkers doen waarin ze goed zijn, doen ze het met plezier. Zijn ze productiever en dat scheelt tijd. Van uitstelgedrag is minder sprake. Ze gaan met veel plezier aan de slag kan het kost allemaal minder moeite. Als mensen kunnen doen waar ze goed in zijn en een taak hebben die past bij hun drijfveren, zijn ze niet alleen heel gemotiveerd maar presteren ze ook veel beter. Want als mensen iets leuk vinden, zijn ze er vaak ook goed in. En dat is niet alleen fijn voor de mensen zelf, maar ook voor het team en de organisatie waarin ze werken.
Het in kaart brengen van drijfveren van medewerkers heeft als bijkomend voordeel dat het het verantwoordelijkheidsgevoel vergroot. Mensen voelen een sterke mate van verbondenheid bij de uitvoering van taken als deze passen bij hun kennis, kunde, vaardigheden en ambitie. En wanneer medewerkers een goed beeld hebben van elkaars drijfveren, leidt dit tot sterkere teams. Dit komt omdat ze elkaars kwaliteiten meer leren waarderen en kunnen benutten. Schaar u ook onder het gilde van de geweldige leiders. Word een schaker. Ontdek over welke talenten en drijfveren uw medewerkers beschikken en weet ze in hun kracht te zetten.