Markt voor kip blijft groeien

Wereldwijd verschuift de vleesconsumptie steeds meer naar het pluimvee, weet Gert-Jan Oplaat, voorzitter van de Nederlandse Pluimveeverwerkende Industrie Nepluvi. Nederlanders aten vorig jaar 18,4 kilo kip, weer een pondje meer dan in 2019. “Van de verschillende vleessoorten heeft kip de gunstigste footprint. Het is de elektrische auto onder het vlees.”

1. Frank Sier | Poelier Ster Kip
‘Om poelier te blijven moet je kok worden’

Frank Sier_rondvraag Vlees 1-2021

Er zijn nog maar weinig poeliers in Nederland. Eén daarvan is Poelier Ster Kip in Volendam. “Wij bestaan nog”, zegt eigenaar Frank Sier. Bescheiden gezegd, want in de zes jaar dat hij de zaak runt is de omzet verdubbeld. Zijn formule? “Je moet met je tijd mee, wil je het redden. Veel consumenten kiezen voor de detailhandel. Dat is al zo sinds mijn vader hier veertig jaar geleden begon. Drie jaar geleden heb ik het hiernaast gelegen pand erbij gekocht en die ruimte bij de bestaande productie en de winkel getrokken. Daardoor konden we veel nieuwe artikelen in het assortiment opnemen. We zorgen dikwijls voor ‘reuring’: elk weekend laten we mensen hapjes proberen. We zetten elk nieuw product of gerecht op Facebook en vooral: we leveren uitsluitend goede kwaliteit. Vóór iets in de toonbank komt, moet het personeel kritisch proeven. Naast verse kip hebben we ander gevogelte, hapjes, maaltijden, salades en soepen. We verkopen ook een aantal vleeswaren en zelfgerookte entrecote. In het weekend gaan er zelfs tientallen toetjes over de toonbank, een samenwerking met de plaatselijke banketbakker. Want je moet luisteren naar wat je consumenten willen en meer kok worden als je poelier wilt blijven. Willen de klanten maaltijden? Dan maken wij die."

Hapjescultuur

“Sinds ik deze zaak run is het aantal maaltijden verdubbeld. Omdat er meer keus is, is ook de besteding van klanten gegroeid. Hier in Volendam hebben we een hapjescultuur. Dus hebben we hapjes én toast. Die nemen ze dan ook mee. Tegelijk houd ik het motto van mijn vader vast: vers, kwaliteit en goed van smaak. Daarom koop ik mijn kip bij Van der Laan. Overwegend Hollands Hoen en Scharrelhoen. Die vind ik het meest mals. Van der Laan snijdt filets, blokjes en dijvlees. Die service scheelt mij flink in arbeidskosten. Ik adviseer iedereen om te investeren in dergelijke efficiency. Dat geldt ook voor automatisering en planning. Alleen al goede voorbereiding in de keuken maakt verschil. Ook blijken de kuikens van Van der Laan de laagste footprint van alle poeliersbedrijven te hebben. Dat vinden wij belangrijk; we werken zelf duurzaam met zonnepanelen en -boilers, herwinning van water en duurzame apparatuur en verpakkingen. Jongere generaties en zelfs kinderen hebben daar oog voor. Mijn zoon van tien kijkt me op de vingers.”

2. Jochem Versloot | Jan Zandbergen Group
‘Better Chicken Commitment gaat verder dan EU-regels’

Jan Zandbergen_Rondvraag VLE 1-2021

“Steeds meer consumenten willen weten waar hun voedsel vandaan komt en hoe duurzaam het is geproduceerd”, zegt Jochem Versloot, een van de directeuren van de Jan Zandbergen Group. “Ze eten minder vaak vlees maar wel van hoge kwaliteit. Bij kip zien we die trend bij consument en industrie. Daarin spelen we graag een voortrekkersrol.”

Jan Zandbergen is met ‘Innovation that Matters’ een internationale speler op de markt voor vlees, vleesproducten en plantaardige vleesvervangers. Het bedrijf levert aan retailers, foodservice en industrie op de Europese thuismarkt. Versloot: “Wij vinden het belangrijk om verantwoordelijkheid te nemen voor zaken als duurzaamheid en dierenwelzijn. Dat geldt ook voor steeds meer afnemers. Wij brengen deze thema’s graag extra onder de aandacht. Daartoe ondersteunen we onder meer het Better Chicken Commitment (BCC). BCC bestaat uit een set toonaangevende normen die moet leiden tot hogere welzijnsstandaarden van vleeskuikens in de voedingsindustrie. Met BCC beloven organisaties in 2026 alleen nog kipproducten te gebruiken die aan deze aangescherpte welzijnsnormen voldoen. De meeste van onze kipproducten voldoen al aan hogere normen dan de EU-wetgeving vereist. De BCC-standaarden gaan nóg een stap verder. Omdat wereldwijd nog niet alle leveranciers aan deze strikte eisen kunnen voldoen, zien wij daarin een mediatortaak voor ons weggelegd.”

Daarnaast legt de Jan Zandbergen Group zich toe op het vervaardigen van plantaardige varianten op vlees. Immers, minder vlees betekent meer vleesvervangers. Versloot: “Die moeten dan wel absoluut heel lekker zijn, anders haken mensen af. Samen met ons zusterbedrijf Future Food Group ontwikkelen en produceren wij een breed assortiment vleesvervangers. Dankzij nieuwe technieken blijft dit niet bij sojaburgers, maar maken we innovatieve vezelstructuren die echt de structuur, het mondgevoel en de smaakbeleving geven van diverse vleessoorten, waaronder kip. We maken reepjes ‘kip’, naturel en in diverse smaakvarianten, zoals ‘Thai style’. Ook hebben we vegetarische varianten ‘kipfilet’ voor op brood. Echt het proeven waard.”
De interesse vanuit de markt groeit. Consumenten vragen ernaar. En zo ontstaat steeds meer ruimte voor de ontwikkeling van diervriendelijke, duurzaam geproduceerde kip en kipvervangers. Als het aan de Jan Zandbergen Group ligt, blijft het bedrijf daarin graag vooroplopen.

3. Jaap Landman | Keurslager Jaap Landman
‘De populariteit van kip groeit sterk’

Keurslager Jaap Landman_gildehoen_Rondvraag VLE 1-2021

“Wij zijn bijna meer poelier dan de poelier tegenwoordig”, lacht Jaap Landman van de gelijknamige keurslager in Maassluis. Sinds drie jaar zit hij in een hoekpand in het overdekte winkelcentrum De Koningshoek, met 100 m2 winkeloppervlak en 16 meter toonbank. Van welke kant je ook komt aanlopen in het winkelcentrum, je oog valt vanzelf op de goed gevulde toonbank vol lekkernijen. Een stapje dichterbij en je staat in de winkel. “De klanten krijgen de ene helft van de zaak om te winkelen, wij de andere helft om te werken”, zegt Landman. “Kip is bij ons niet meer weg te denken, het is met 30 procent een substantieel deel van ons versassortiment. We maken allerlei specialiteiten met kip. Het ligt als een grote waaier in de toonbank met lekkere kipgerechten in allerlei kleuren. Dan schiet de verkoop vanzelf flink omhoog.”

Naast de keurslager zit een ‘Kippie’. Dat was vroeger een poelier, nu hebben ze alleen nog een grill en veel fastfood - goedkope snacks met kip. Landman ervaart het niet als concurrentie. Hij wil alleen maar kwaliteit. Daarom stapte hij eind vorig jaar over op Gildehoen van Scheria. “Andere concepten zijn ook wel goed, maar Gildehoen vind ik het meest compleet. Scheria biedt fantastische kwaliteit en mooie schone kipfilets. Daarnaast zijn ze prijstechnisch interessant en hebben ze een kloppend verhaal. Kip kan alleen zo lekker zijn als je goed voor de beesten zorgt. Zo zie ik het en zo denken onze klanten ook. Scheria heeft goed over de PR nagedacht; onze gezamenlijke ambitie is om mensen uit de supermarkten weg te halen. Dan moet je beter zijn en niet veel duurder. Wij winnen het qua prijs en vooral qua smaak van de Beter Leven-kip.”

Landman levert ook aan derden, waaronder een aantal groothandelaren. Zelfgemaakte vleeswaren zijn eveneens in trek bij collega-slagers en de betere kaasboer. Landman is trots op z’n worstmakerij in de kelder. “Daar zijn we heel goed in. We doen nooit mee aan wedstrijden, de klanten zijn onze jury. Momenteel breiden we uit met de kelder van de buurman. Dan gaan we nog meer maaltijden maken. Verder maken we steeds meer gerechten met kip nu de populariteit van varkensvlees wat afneemt en de populariteit van kip groeit. Gebraden kipgehakt, kipgrillworst met en zonder kaas en kleine kiphotdogs met jalapeño-pepers en cheddar voor de barbecue. Er komen steeds producten bij. Inmiddels zijn we bezig met pakketverzendingen, dat loopt ook al goed.”

4. Jordy Wichgers | Grutto
‘Terug naar een natuurlijke en verspillingsvrije vleessector’

Grutto_Rondvraag VLE 1-2021

Grutto is actief in Nederland, Duitsland, Engeland en Frankrijk. Elf websites had het online verkoopbedrijf, van ‘koop een koe’ tot ‘koop een kip’. “We hebben alles onder één noemer gebracht”, zegt Jordy Wichgers van Grutto.

Grutto biedt boeren een platform om rechtstreeks aan consumenten te kunnen verkopen. Maar Grutto doet meer dan online vlees, wild en kip verkopen, benadrukt Wichgers. “Wij willen terug naar een natuurlijke, gezonde en verspillingsvrije vleessector. We bieden onze boeren - in samenwerking met een van onze partners - cursussen aan over regeneratieve landbouw oftewel een landbouwsysteem dat de bodem verrijkt, biodiversiteit verhoogt, koolstof vastlegt en waterhuishouding en ecosysteemdiensten verbetert. We importeren en exporteren niet. In elk land waar we pakketten verkopen, werken we ter plekke samen met boeren. Daarnaast werken we samen met slagers, slachthuizen en portioneringsbedrijven, om vervolgens de bestelde pakketten bij de consument thuis te bezorgen.”

Vooraf maakt Grutto concrete afspraken met boeren over de aantallen kippen die ze gaan afnemen. Vervolgens verkoopt Grutto deze kippen nog voordat ze geslacht zijn. Dat lukt altijd, zegt Wichgers. “Afgelopen jaar zijn we zelfs enorm gegroeid. Wij merken dat mensen bewuster bezig zijn met wat ze eten. Ze zijn meer bezig met de herkomst van en de zorg voor de dieren. Daarnaast spelen de pandemie en het feit dat consumenten alles thuisbezorgd willen krijgen een grote rol. In een normale week verkopen wij zo’n 1500 kippen. Onze klanten weten onze website te vinden en wij informeren ze over tijdelijke specials via nieuwsbrieven en social media. Onlangs hadden we ons tv-debuut met een commercial.”

Een pakket bestaat uit vier of vijf kippen, overwegend in delen versneden. “De kip moet volledig worden benut, anders past het niet in ons duurzaamheidsconcept”, aldus Wichgers.
Zo vinden Oranjehoen, Polderhoen (de Hubbard) en Kemperkip hun weg naar de consument. Daar komt nu een ras bij, want eind januari bracht Grutto een nieuw product op de Nederlandse markt: de biologische soepkip in combinatie met de Biomeerwaardekip. “Dat zijn biologische legkippen. Op deze manier worden het dubbeldoelkippen. Ze hebben veel op het land gescharreld en zijn heerlijk in de soep.”