Kaddour wil wel groeien, maar hoe?

9 juli 2024 Antal Giesbers
WINKEL | Het slagersbedrijf van Rachid Kaddour – en familieleden – zit in een forse groeispurt. Het gaat zo goed dat de grenzen op dit moment wel bereikt lijken. Maar hoe rijmt Kaddour kwaliteit met de toegenomen kwantiteit? ‘We willen in ieder geval de verwachtingen blijven overtreffen.”

Begin 2022 publiceerden we een artikel over Rachid Kaddour, die aan het roer staat van het familiebedrijf, dat in Amsterdam en omgeving een aantal slagerijen runt. Nu, bijna 2,5 jaar later, vragen we ons af waar het bedrijf inmiddels staat en wat de laatste ontwikkelingen zijn.

“De winkels die we hadden runnen we nog steeds”, zegt Kaddour. “Als laatste is Rotterdam erbij gekomen – ik weet niet of dat al in het artikel van 2022 stond. Maar nog belangrijker is dat de productielocatie in Weesp is afgekomen. In de winkels richten we ons op het portioneren van de vleesproducten, de broodjes en de lokale catering - dus hamburgers en barbecues; op de productielocatie maken we onze eigen producten, zoals merguez, hamburgers en vleeswaren als ambachtelijk gerookte kalfsham en andere specialiteiten. Maar we lopen in Weesp al tegen onze grenzen aan. We zijn zeker vijftig procent in productie gestegen en hebben gewoon niet de ruimte om te produceren wat we zouden willen. En dus moeten we bepaalde opdrachten weigeren of beperken. We zijn echt op zoek naar een andere locatie waar we wat ruimer in ons jasje zitten – maar makkelijk is dat niet.”

De beperking in productie komt extra hard aan omdat Kaddour net een grote klant heeft weten binnen te halen: Albert Heijn. Hoe gaat Kaddour daar mee om?
“Ook daar maken we duidelijke keuzes: we kijken wat we aankunnen. En dan niet alleen qua productiecapaciteit, maar ook kwalitatief. Want Albert Heijn kan wel om vijf- of tienduizend stuks van een product vragen, maar dat moeten we aankunnen én wij kijken of wij de kwaliteit kunnen blijven borgen. Daarbij moet je heel streng naar jezelf blijven: dit is wat ik kan doen, en niet meer, wil de kwaliteit overeind blijven. En dan zouden we eventueel de productie kunnen uitbesteden, maar ook dan kunnen we onze eigen kwaliteit niet garanderen. Gelukkig ziet Albert Heijn zelf ook de waarde ervan in als wij ons product op niveau weten te houden.”

Waar komt die filosofie van ‘kwaliteit boven alles' vandaan?
“Van mijn vader. Daardoor gaan we altijd voor 't beste, daarvoor doen we extra moeite. We willen de verwachtingen van de klant overtreffen – met ons product, maar ook met de winkelinrichting en service.
Mijn vader is al lang met pensioen, maar hij komt nog steeds de zaak binnen en geeft soms zijn advies. Ik weet wel dat hij vakspecialisten op de vloer mist: hij is een service gewend die hoger ligt dan wij tegenwoordig kunnen bieden. Er zijn helaas nog nauwelijks vakspecialisten die dat serviceniveau kunnen bieden, en het is moeilijk voor hem om dat te accepteren. Wij proberen dat niveau wel met interne opleidingen te verhogen, maar het binnenhalen van goede mensen is moeilijk, zeker in de huidige personeelsmarkt.”

Je vertelde in 2022 dat ook export een focus voor jullie is. Hoe kijk je daar nu tegenaan?
“In onze totale bedrijfsfilosofie is dat toch bijzaak. We zoeken het niet, het komt soms op ons af. We hebben toch gemerkt dat het niet eenvoudig is, met allerlei regelgeving en duur transport, dus we zijn daar iets terughoudender in geworden.”

En is de kwalificatie 'halal' een voor- of een nadeel om klanten binnen te halen?
“Beide. Halal zorgt ervoor dat je een grote groep bereikt die onze producten heel erg waarderen en bereid zijn er ver voor te reizen Bij anderen hebben we nu al veertig jaar nodig om de drempel te slechten. Aan de andere kant: we denken dat dat met een natuurlijk verloop gebeurt, we hebben het nooit gepusht om de drempel te verlagen. Mensen proeven ons product bij een barbecue of een gourmet en vragen dan: ‘waar heb je dat gehaald?’ Zo komen ze bij ons terecht.
We overtuigen mensen door ze te laten proeven; onze communicatie is er verder op gericht om ze uit te dagen, maar smaak en mond-tot-mondreclame zorgen voor overtuiging. Kwaliteit, smaak en service: dat beloont zich.”

Is Kaddour nog steeds een familiebedrijf?
“Een beetje”, erkent Rachid. “Maar mijn vader is met pensioen gegaan, een broer overleden is terwijl de ander de horeca is ingegaan. Maar diens zoon is wel weer slagerij begonnen. Mijn zus Malika zit nog wel ons in bedrijf: zij helpt met de gerechten.”

Waar wil je dat Kaddour over vijf jaar staat?
“Ik zou graag zien dat de organisatie qua personeel verder gegroeid is en dat we dat hogere niveau in productie en service kunnen halen. En het belangrijkste: dat we een mooie productielocatie hebben die wat groter is en waar we met een op innovatie gericht machinepark meer werk op een makkelijke en efficiënte manier kunnen doen, terwijl we nog steeds aan het ambacht vasthouden. We willen altijd die voorsprong hebben en die ‘extra mile’ gaan. Wat makkelijk is kan iedereen, wil je je onderscheiden dan moet je harder werken.”

Wat is voor toekomst belangrijkste?
“De visie en filosofie niet uit ‘t oog verliezen, blijven vasthouden aan filosofie, ook niet nu te groot willen worden, maar blijven vasthouden aan ons merk, kwaliteit en waarden.”

Meer weten over slagerij Kaddour? Lees dan nu het artikel uit 2022 online terug.

Naar het artikel

Altijd op de hoogte blijven?