John de Jonge (COO Vion Pork): ‘Dit jaar zijn hele belangrijke stappen gezet’

Vion Foto 2 Productiebeeld Vion Groenlo

Dit jaar lijken de dieptepunten de hoogtepunten te overschaduwen, maar toch zijn er binnen Vion Food Group hele belangrijke stappen gezet, zegt John de Jonge, COO van Vion Pork. Hiermee doelt hij onder meer op de implementatie van de nieuwe strategie, het bouwen van ketens, het verstevigen van de regionale posities en de bijproductenstrategie.

Vion-openingsfoto-Portretfoto-John-de-Jonge-200x300 John de Jonge, COO van Vion Pork

Juist in deze coronatijd is het volgens De Jonge duidelijk geworden hoe belangrijk de regionale posities van Vion in Nederland en Duitsland zijn. ‘Onze organisatie is heel robuust. Door onze regionale spreiding konden we ervoor zorgen dat we de markten bleven bedienen. We hebben hier de afgelopen jaren bewust op ingezet. We hoeven niet in alle regio's de grootste te zijn, maar we vinden het wél heel belangrijk om de juiste spreiding te hebben.’ Daardoor heeft Vion als organisatie de flexibiliteit en de weerbaarheid om samen met de medewerkers lastige situaties te managen, benadrukt De Jonge. ‘Op het moment dat er vanwege een stijgend aantal coronabesmettingen een fabriek gesloten moest worden, zoals bijvoorbeeld in Groenlo het geval was en ook in Duitsland gebeurde, is het ons gelukt om binnen 24 uur de stromen te verleggen. Hierdoor konden alle leveringen doorgaan.’

Vion heeft afgelopen jaar haar vestiging in Valkenswaard gesloten. Hier werden spekproducten geproduceerd. ‘Dit bedrijf hebben we volledig geïntegreerd binnen onze bedrijven’, legt De Jonge uit. ‘Ook gaan we de vers-activiteiten van Scherpenzeel naar Boxtel verplaatsen begin volgende jaar. We hebben een vrij dominante positie in de verschillende delen van Nederland en Duitsland. Zowel wat betreft varkens- als rundvlees. Ieder bedrijf heeft zijn specifieke functies en specialiteiten. Daardoor hebben we voor al onze producten een zeer korte supply-chain.’

Ketenversterking

Naast het verstevigen van de regionale posities zet het concern ook al jaren in op het versterken van de verschillende ketens, zoals bijvoorbeeld De Groene Weg en Good Farming Star. ‘Deze leveranties breiden zich uit. Zo hebben we in diverse delen van Duitsland uitgebreide ketens met een grote retailer opgezet. Datzelfde geldt voor Nederland met de keten Good Farming Star wat zich continue doorontwikkelt. Stapje voor stapje willen we de ketens verder sluiten en nog meer gebruik maken van data-uitwisseling.’

'Stapje voor stapje willen we de ketens verder sluiten en nog meer gebruik maken van data-uitwisseling’

John de Jonge, COO Vion Pork

Ook Good Farming Balance is een zeer succesvolle keten, vindt De Jonge. ‘Deze is in Nederland al bijna vol en laat ook in Duitsland een flinke groei zien. In deze keten staat samenwerking met onze varkenshouders centraal en leveren we het stukje vlees waar de specifieke internationale markt naar vraagt. We merken dat steeds meer partijen ervoor kiezen om bij een keten te horen, zowel de veehouders als onze klanten.’

Bijproducten

Vion-foto-3-Productiebeeld-NWT-300x203 Vion wil alle onderdelen van het vlees zo goed mogelijk verwaarden. De overname van NWT sluit daarop aan.

‘We willen alle ingrediënten zo goed mogelijk verwaarden en een zo goed mogelijke bestemming geven’, zegt De Jonge over de bijproductenstrategie. ‘Wij proberen ieder onderdeel te optimaliseren; dus ook onze bijproducten. Dit krijgt vorm door al onze business units heen. We hebben nu al een hele goede positie wat betreft de verwerking van bijproducten en deze willen we de komende jaren verder uitbouwen.’

Ook de overname van NWT sluit daarop aan. ‘In deze fabriek worden bijproducten van varkens en runderen verwerkt. We willen custom-made producten maken om aan te sluiten bij nieuwe markten. Door de coronapandemie gingen sommige Aziatische landen tijdelijk dicht. Daarvoor zochten we andere kanalen om de producten te verkopen en een goede waarde mee te geven.’

Varkenspest

Naast corona zorgt ook de varkenspest dit jaar voor een groot dieptepunt. ‘De prijzen staan ernstig onder druk. Er is sprake van een totaal ontwrichte situatie wat betreft de grondstofprijzen. Daar moeten we met zijn allen doorheen zien te komen’, aldus De Jonge.

[intermezzo: 1]

Voorlopig lijkt het eind nog niet in zicht. ‘Onlangs werden er weer nieuwe gevallen geconstateerd. Het gebied breidt zich steeds verder uit. We zijn als Vion met de Duitse autoriteiten in gesprek om op Europees niveau gebieden af te sluiten, zodat in Duitsland regionalisering op kan treden om exportmarkten weer vrij te krijgen. We zijn heel actief in het samen oplossen van problemen.’

Coronacrisis

De coronacrisis heeft volgens De Jonge een belangrijke spin-of. ‘We hebben vanwege besmettingen tijdelijk een vestiging in Nederland en Duitsland moeten sluiten, maar we zijn sterk uit de situatie gekomen. We vervullen samen met de GGD en de veiligheidsregio’s een prominente rol in de beheersing van het virus in onze productielocaties. Voor Nederland en Duitsland hebben we soortgelijke protocollen opgezet met veel aandacht voor het triage- en testsysteem. Dit heeft continue onze aandacht.’

Het coronavirus heeft veel effect op de export. ‘Azië sloot op een gegeven moment zelfs haar grenzen.’ Ook in Duitsland en Nederland zijn de effecten duidelijk merkbaar. ‘Door de sluiting van de gastronomie en de foodservice is er omzet weggevallen, terwijl er in de retail juist veel meer vlees en vleeswaren worden verkocht. Er is dus sprake van een verschuiving van de vraag. De verwachting is dat dit zo blijft tot de horecasluiting wordt opgeheven.’

Trends

Er zijn volgens De Jonge momenteel drie grote vleestrends onder consumenten: gemak, smaak en luxe. Hij licht toe: ‘De moderne consument wil graag doordeweeks gemakkelijk en snel te bereiden maaltijden. Hier spelen we op in met gemaksproducten, zoals hamburgers, braadworsten en een gemarineerd assortiment. Daarnaast kiezen steeds meer mensen voor smaak. Zo is er een stijgende vraag naar Quarter Pounders en spekburgers. Vooral in het weekend en tijdens de feestdagen kiest men voor luxe vlees en gourmet. Voor al deze trends geldt dat mensen graag variatie willen hebben; ze willen kunnen kiezen. Daarom bieden we een heel breed assortiment aan.’

Vion Gerecht met ME-AT vegan worstjes

De vraag naar plantaardige producten stijgt.

Vion-foto-4-Varkens-concept-Good-Farming-Star-300x200 De Good Farming Star- keten breidt zich steeds verder uit.

Ook de vraag naar plantaardige producten stijgt, merkt De Jonge. ‘Onze nieuwe, plantaardige fabriek in Leeuwarden is inmiddels volledig operationeel. Onze afzet gaat naar diverse grote retailers, zowel in Nederland als in het buitenland. We hebben een uitgebreid assortiment aan verse meat-like producten, waarbij de smaak en structuur vergelijkbaar is met vlees. Deze vleesvervangers zijn heel vezel- en eiwitrijk. Op wens van de klant kunnen we vitamine B12 en ijzer toevoegen, zodat het een volledige vleesvervanger is. Komend jaar willen we ons aanbod verder uitbreiden richting kant-en-klaarmaaltijden en snacks. We willen de eiwitten in een eigen keten samenbrengen.’

Dierenwelzijn

Dierenwelzijn blijft ook van belang. ‘Dierenwelzijn is bij ons een proces geworden waar we continu aandacht aan besteden. Daarbij gaat het om alle facetten. We kijken dus zowel naar de veehouderij, het transport en de slacht. Alles komt op een steeds hoger niveau te staan. Zo kijken we in samenwerking met internationale veterinaire experts naar het optimaliseren van de stallen. Daarbij proberen we zoveel mogelijk uit te gaan van het natuurlijke gedrag. Een goed stalklimaat is heel belangrijk. Minder ammoniak in de stal is beter voor mens en dier.’

Daarnaast is het concern samen met een aantal partners een project gestart, Stal Elektra Alert, om stalbranden zoveel mogelijk te voorkomen. ‘Hierbij worden slimme sensoren in de meterkast geplaatst die de varkenshouder vroegtijdig waarschuwen bij een te hoge temperatuur. Er wordt gestart met een pilot bij twintig varkenshouders binnen ons Good Farming Star-concept.’

Toekomst

Komend jaar wil Vion Food Group de regionale organisaties meer en meer uitnutten. ‘Denk bijvoorbeeld aan regionaal sourcen. Hiermee worden de transporttijden verlaagd en kunnen we nog flexibeler zijn. Ook willen we de ketens nog verder integreren en meer differentiëren in de aanvoer. Zo willen we niet alleen ‘middle of the road’ vlees aanbieden, maar bijvoorbeeld ook vlees van iets zwaardere dieren. We willen onze afzet nog meer afstemmen op de markt. Dus echt vraaggestuurd leveren. Tegenwoordig wil iedereen het liefst een eigen stukje vlees. Binnen deze differentiatie werken we wel naar standaardisatie.’

[intermezzo: 2]

Verder wordt het gebruik van data steeds belangrijker. ‘Met behulp van blockchain technologie willen we onze ketens nog verder transparant maken en kunnen we de leveranciers nog beter informeren. Gegevens van ketenpartners over de veehouderij, het transport, de slacht en de verwerking van het vlees kunnen worden gekoppeld. Dit levert bijvoorbeeld informatie om de CO2 footprint te kunnen berekenen. Ook zorgt het voor vertrouwen ten aanzien van de keten. Dit is een continu en zelflerend proces.’ Ook de beschikbaarheid van arbeid blijft volgens De Jonge de komende tijd een belangrijk item. ‘Dit zal lastig blijven. Daarom zullen we ook blijven inzetten op automatisering.’

Vion-foto-5-Impressie-nieuwbouw-productielocatie-Vion-Boxtel-300x169 De nieuwbouw in Boxtel.

Het nieuwe jaar begint goed voor het bedrijf. ‘In het eerste kwartaal van volgend jaar wordt onze nieuwbouw in Boxtel in gebruik genomen. Hier is 1,5 jaar aan gewerkt en er is een investering van 35 miljoen euro mee gemoeid. Met de uitbreiding van onze locatie kunnen we onze concurrentiekracht op nationale en internationale markten nog verder vergroten. We willen een kortere keten realiseren met meer waarde voor de vleesafzet in de markt, een betere efficiëntie en een duurzame manier van werken.’

 
Lees ook
Kabinet scherpt coronamaatregelen aan met avondlockdown

Kabinet scherpt coronamaatregelen aan met avondlockdown

Vanwege de oplopende coronacijfers vond er vrijdag 26 november opnieuw een persconferentie plaats waar het kabinet nieuwe maatregelen aankondigde. Er is gekozen voor een zogenaamde avondlockdown. Wat betekent dit voor de bakker, slager, visspecialist en slijter?

Coronamaatregelen vanaf 13 november

Coronamaatregelen vanaf 13 november

Vanwege de oplopende coronacijfers kondigde het kabinet vrijdagavond 12 november nieuwe maatregelen af die de dag erna direct in gingen. Het doel is om het aantal besmettingen "met een harde klap" omlaag te brengen. Dit zijn de meest relevante regels voor de slager, bakker, vishandel en slijter.

Er komen weer nieuwe coronamaatregelen aan

Er komen weer nieuwe coronamaatregelen aan

De coronacijfers lopen op en het aantal ziekenhuisopnames stijgt. Vanavond om 19.00 uur kondigt het kabinet nieuwe maatregelen aan in een persconferentie. Het zou gaan om een gedeeltelijke lockdown van drie weken. Dat meldt NOS.