Jan Willem en Byanca Blanke: ‘Persoonlijke aandacht is onze kracht’

Marum-20200827 Slagerij Blanke, Jan Willem en Byanca.

In 2011 storten Jan Willem en Byanca Blanke zich in een nieuw avontuur. Ze openden hun Keurslagerij in Marum. Na negen succesvolle jaren groeide het bedrijf uit z’n jasje. Het werd hoog tijd voor meer werk- en presentatieruimte. Ze besloten een ander, meer dan drie keer zo groot pand te betrekken. De winkel heeft een heel eigentijdse en wat meer industriële uitstraling gekregen met meer zelfkeuze voor de klant.

Jan Willem en Byanca Blanke hebben in 2011 de deuren geopend van hun Keurslagerij in Marum. Dat was een groot avontuur. ‘We begonnen op een andere locatie, 50 meter van onze huidige winkel’, vertellen de ondernemers. ‘Daar konden we een kleine slagerij van 80 vierkante meter overnemen. De voormalige eigenaar vertelde over een terugloop van de omzet, maar wij zagen allerlei mogelijkheden. Marum is een groot dorp van zo’n 5500 inwoners onder de rook van Groningen. Het dorp groeit nog steeds en heeft een centrumfunctie voor omliggende dorpen.’

Ze besloten het bedrijf twee jaar een kans te geven. ‘Als we dan geen stijgende lijn zagen, dan zouden we ermee stoppen.’ Maar daar is nooit sprake van geweest, want de omzet is sinds de overname alleen maar gestegen. Daarom besloten Jan Willem en Byanca in 2013 te verbouwen. ‘Toen we het bedrijf overnamen hebben we alleen wat kleine accenten veranderd; nu wilden we het groter aanpakken.’

Grote wens

Ze waren heel blij met de nieuwe winkel, maar hadden toch een grote wens. ‘Met tachtig vierkante meter hadden we niet veel werk- en presentatieruimte. Heel graag wilden we naar een grotere locatie verhuizen. Bijvoorbeeld naar het pand van de DA Drogist aan de overkant van de straat. Dat ligt op een prachtige plek; tegenover de Albert Heijn en met voldoende parkeergelegenheid in de omgeving. We zijn met de eigenaar in gesprek te gaan. Aanvankelijk leken de onderhandelingen stuk te lopen, omdat we de locatie alleen konden huren, terwijl wij hem wilden kopen, maar uiteindelijk kregen we toch toestemming.’

Besloten werd om Emondt – KMI in te schakelen voor het ontwerp en de inrichting van het ruim 270 vierkante meter grote pand. ‘Wij hadden goede ervaringen met dit bedrijf. Zij hebben ook de vorige verbouwing in 2013 voor hun rekening genomen.’

Laagdrempelig

Een belangrijk uitgangspunt voor de inrichting was een laagdrempelige en gezellige sfeer. ‘Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.’ Zo luidt het motto van veel dorpsbewoners. Daar moest onze winkel bij passen.’ Een andere wens van de familie Blanke was een symmetrische winkel met twee ingangen. ‘We hebben nu een automatische deur en een loopdeur. Deze bevallen ons uitstekend. Bij de verbouwing hadden we natuurlijk nog geen idee dat we te maken zouden krijgen met de coronacrisis, maar nu blijken de deuren helemaal een uitkomst. Vooral klanten die bang zijn besmet te worden, vinden het erg prettig dat ze een andere deur kunnen kiezen.’

Keurslager-Blanke-2

Een belangrijk uitgangspunt voor de inrichting was een laagdrempelige en gezellige sfeer.

In de nieuwe zaak is het logo van de Keurslager wat meer naar de achtergrond geschoven. ‘We wilden het bedrijf wat meer onze eigen uitstraling geven. We hebben hiervoor een mooi zwart wit logo laten ontwikkelen’, legt Byanca uit. ‘Het logo past heel mooi bij de redelijk industriële uitstraling van de winkel. We hebben gekozen voor vierkante ouderwetse tegels in olijfgroen en roomwit aan de wanden. De vloer is zwart. Aan de klantzijde zijn grote tegels van 90 bij 90 centimeter gebruikt. Door de winkel loopt een eiken balk. Deze staat heel stoer in combinatie met ons strakke plafond, dat in het midden een verhoging heeft. Wij houden zelf erg van een industriële sfeer, maar we hebben besloten dit niet in alles door te trekken, want de inrichting van de slagerij moet ook bij de gevel passen. Het is echt een hele mooie, gezellige winkel geworden. Sommige mensen noemen onze slagerij echt een verrijking voor het dorp. Dat is natuurlijk een groot compliment.’

Keurslager-Blanke-3

Om het bedrijf een eigen uitstraling te geven, heeft Blanke een nieuw zwart wit logo laten ontwikkelen.

Jan Willem Blanke vindt het belangrijk dat de klanten hem aan het werk kunnen zien. ‘Ik ben een echte winkelman. Het liefst werk ik vlakbij de klanten. Dat heb ik altijd al gedaan. De mensen vinden het prachtig. Vaak hangen ze een beetje over het muurtje heen om te kijken wat ik allemaal aan het doen ben.’

Presentatie

De presentatieruimte is natuurlijk enorm toegenomen. ‘We hebben gekozen voor een ruime toonbank in U-vorm. We kregen het advies om in het midden van de toonbank een zelfbedieningsgedeelte te realiseren, maar dat wilden we niet. Veel klanten graaien tussen de producten en daardoor oogt zo’n gedeelte vaak wat rommelig. We wilden graag een strakke presentatie in het midden. Daarom hebben we de zelfbedieningsgedeelten aan de zijkanten geplaatst.’

Keurslager-Blanke-5

In het midden van de toonbank worden kant-en-klaarmaaltijden gepresenteerd.

In het midden van de toonbank worden kant-en-klaarmaaltijden gepresenteerd. ‘Deze worden mondjesmaat verkocht. Eigenlijk hadden we er meer van verwacht. We hebben in het zelfbedieningsgedeelte ook voorverpakte maaltijden liggen, maar ook deze verkoop blijft achter. We hebben veel oudere mensen in onze klantenkring en vooral in de coronatijd hadden we verwacht dat zij behoefte zouden hebben aan een- of tweepersoons maaltijden. Desgewenst kunnen deze zelfs bij hen worden bezorgd. Maar de belangstelling valt ons nog een beetje tegen. Daarom willen we deze maaltijden de komende tijd wat meer promoten. We merken duidelijk dat mensen ons als echte vleesslager zien. Hardlopers zijn vooral het rundvlees en de verschillende droge worstsoorten.’

 

'We merken duidelijk dat mensen ons als echte vleesslager zien.'

Jan Willem Blanke

Ook de voorverpakte vleeswaren vinden gretig aftrek. ‘Het werkt heel prettig om de vleeswaren voor te snijden. Zo kunnen klanten nog sneller worden geholpen. We proberen iedere dag de voorraad zo goed mogelijk op peil te houden.’

Snackartikelen en planken

Door de extra presentatieruimte is het slagersechtpaar ook snackartikelen gaan verkopen, zoals pies, loempia's en saucijzenbroodjes. ‘Deze doen het ontzettend goed. Klanten vinden ze heerlijk. Net zoals bijvoorbeeld ons breekbrood voor bij de barbecue’, vertelt Byanca enthousiast. ‘Rond Vaderdag hebben we ook een aantal cadeauartikelen gepresenteerd, zoals verschillende planken met hapjes en bier. Ook deze liepen ontzettend goed. Dit soort impulsaankopen zijn veel gemakkelijker te realiseren in onze grote winkel, dan in de kleine setting die we vroeger hadden.’

Na de coronatijd willen Jan-Willen en Byanca hun bedrijf ook in de avonden wat meer laten zien. ‘We willen bijvoorbeeld workshops gaan geven. Ook daar hebben we nu genoeg ruimte voor. Het lijkt ons erg leuk om klanten voor verschillende evenementen uit te nodigen.’

De ruime winkel heeft nog een voordeel. ‘Op zaterdag 14 maart sloten we de oude locatie. Op woensdag 18 maart zouden we de nieuwe winkel openen en maandag 16 maart hield premier Rutte zijn eerste persconferentie over her coronavirus. In onze oude pand hadden de maatregelen voor veel problemen gezorgd, maar nu konden we alle afstandsregels direct doorvoeren.’

Toekomst

De toekomst zien de ondernemers heel positief tegemoet. ‘We merken duidelijk dat mede door het coronavirus mensen zich weer meer bewust worden van kwaliteit en duurzaamheid. Ze kiezen voor het ambacht en willen hun lokale winkeliers ondersteunen. We hebben de afgelopen tijd veel nieuwe klanten mogen verwelkomen. Dat komt zowel door de nieuwe winkel als de coronamaatregelen. Wij hopen natuurlijk deze stijgende lijn vast te houden. Onder meer door voor ieder wat wils te bieden. We hanteren hele redelijke prijzen, zodat onze producten ook voor Jan Modaal betaalbaar zijn.’

Heel blij zijn de ondernemers ook met hun team. ‘We hebben enthousiaste en betrokken medewerkers’, zegt Byanca. ‘Dat is heel belangrijk, want kwaliteit en aandacht voor de klant zijn de speerpunten in ons bedrijf. Onze vriendelijkheid is niet gespeeld, dat werkt niet. We menen alles heel oprecht, we kennen onze klanten allemaal bij naam en weten precies wat ze lekker vinden. Daarom geven we ook wel eens suggesties. Als u dit lekker vindt, dan kunt u dat ook misschien eens proberen.’

 

'We kennen onze klanten allemaal bij naam en weten precies wat ze lekker vinden.'

Byanca Blanke

Haar man vult aan: ‘We zeggen wel eens tegen een winkelmeisje: ‘Je hoeft geen verstand te hebben van vlees, als je maar vriendelijk overkomt bij de klant. Dan komt de rest vanzelf.’ Als ze iets niet weet, dan kan ze het altijd even aan mij vragen. Die persoonlijke aandacht is de kracht van het ambacht.’

 
Dossiers
Lees ook
Delmo geeft praktisch advies voor kersverse ondernemer

Delmo geeft praktisch advies voor kersverse ondernemer

Bennebroek heeft sinds jaren weer een slagerij. Brian de Beer opende in maart Keurslagerij BeerZ. Een voormalige boekwinkel werd omgebouwd tot een gloednieuwe slagerij. Als nieuwbakken ondernemer kon hij bij de keuze voor machines het advies van Delmo goed gebruiken. “Ik ben heel tevreden over Delmo: niet alleen wat betreft het advies, maar ook de service...

‘De kracht van een vershof  is het gemak voor de klant’

‘De kracht van een vershof  is het gemak voor de klant’

De ondernemers families Bressers en van Hoof geloven heilig in de kracht van een vershof. Alle versproducten onder één dak, dat biedt volop gemak voor de klant. Daarom zijn ze er één gestart in Middelbeers – Vershof de Beerzen.

‘Het lijkt hier soms net een klein theater’

‘Het lijkt hier soms net een klein theater’

In een slagerij draait het in eerste instantie om de kwaliteit van de verkoopwaren en een goede service. Maar onderschat ook de rol van de winkelinrichting niet. Vandaag nemen we een kijkje bij Uw Slager Vleeschhouwerij van Cees van den Berg in Zetten. De slagerij van Cees van de Berg is klein, piepklein. “Wij noemen het een werkplaats...