Future Food Group breidt scope productontwikkeling uit

Future Food 3

Geheel binnen de visie ‘proteïnerijk voedsel van de toekomst’ heeft Future Food Group (FFG) de productontwikkeling uitgebreid. Letterlijk door investeringen in nieuwe technologie waarmee realistische vezelstructuren ‘als kip’ en ‘als rund’ worden vervaardigd, maar ook door zich te richten op meer typen eindproducten.

Future-Food-1-300x202 Waar Future Food Group (FFG) zich, voor de plantaardige proteïnen, in eerste instantie bezighield met het vervaardigen van vleesvervangers, houdt het bedrijf nu een bredere scope aan. Zo heeft het onlangs ook een plantaardige burger als visvariant ontwikkeld. Tevens heeft FFG een groot pakket biologische vleesvervangers gerealiseerd en blijft het aanbod volledig vegan vleesvervangers zich uitbreiden.

Het bedrijf richt zich met haar plantaardige alternatieven niet alleen op de vegetariërs en veganisten. De organisatie is van mening dat juist de vleeseters over de streep moeten worden gehaald. Dat kan alleen door hen echt lekkere alternatieven te bieden voor een smaakvol gerecht zonder vlees.  Jos Havekotte, Sr. Innovation Manager bij Future Food Group licht toe: ‘Als dat een volledig vegan product is, is dat extra mooi. Dan kunnen we daarmee iedereen bedienen.’

Nieuwe techniek voor vezelstructuren

Met het continue ontwikkelen van daadwerkelijk goede en betaalbare vervangers, met oog voor gezonde voedingswaarde, is het bedrijf volop in beweging. Daartoe heeft FFG ook een nieuwe techniek in huis gehaald en verder ontwikkeld. Het productinnovatie team, waar ook (ex)slagers onderdeel van uitmaken, beschikt nu over een eigen FFG 3D Extrusion Technology. Hiermee kunnen realistische vezelstructuren worden gemaakt zoals reepjes als kip of reepjes als rund. ‘We kunnen wel spreken van een nieuwe generatie vleesopvolgers’, aldus Havekotte. ‘Dankzij de technologie worden het uiterlijk, de smaak en de structuur van vlees zo goed weerspiegelt, dat je niet zou denken dat de producten plantaardig zijn. Tijdens het koken, van bijvoorbeeld een wokgerecht, absorberen de structuren de sappen van de overige ingrediënten en/of jus. Deze opgenomen sappen komen tijdens het eten weer vrij, waardoor een mals, sappig effect ontstaat; een gelijke ervaring als met het eten van vlees.’

Dankzij nieuwe technologie worden het uiterlijk, de smaak en de structuur van vlees zo goed weerspiegelt, dat je niet zou denken dat de producten plantaardig zijn.

Jos Havekotte, Future Food Group

Met deze techniek heeft de organisatie nu plantaardige, vezelige reepjes en blokjes ‘als kip’ en ‘als rund’ ontwikkeld, zowel vegetarisch als veganistisch. Naast naturel biedt FFG deze producten ook in diverse smaakstijlen die aansluiten bij de populairste wereldkeukens. Ook is er met de vezelstructuren een plantaardig ‘stoofvlees’ gecreëerd.

Focus verleggen

Ten opzichte van een vijftal jaar geleden hebben vegetariërs en veganisten al veel meer productkeuze, maar het aanbod voor hen is nog niet zo groot als voor de gemiddelde consument. ‘Zeker voor veganisten zijn er voor veel dagelijkse producten nog geen volwaardige alternatieven’, vindt Havekotte. ‘Kippenei-eiwit wordt bijvoorbeeld vaak gebruikt in vegetarische vleesvervangers voor een goede consistentie, maar daar is een veganist nog niet bij gebaat. Het is een uitdaging om goede, smaakvolle en betaalbare veganistische producten te ontwikkelen. Future Food Group is hier voor diverse producten al goed in geslaagd en wil het vegan assortiment verder uitbreiden. Gelukkig staat de techniek niet stil en kunnen we steeds meer. Rome is ook niet in één dag gebouwd. Stap voor stap, met ieder nieuw product dat we ontwikkelen komen we verder naar duurzamer proteïne gebruik in ons voedsel.’

De organisatie beperkt zich dan ook niet langer tot alleen vleesvervangers en komt met steeds meer volledig vegan producten. Een plantaardige burger als vis en vegan varianten op kaas zijn inmiddels klaar om in de markt gezet te worden.

Grondstoffen

Future-Food-2-300x191 Future Food Group focust ook meer op welke grondstoffen worden gebruikt. Voor producten met soja als proteïnebron, wordt uitsluitend soja van Europese bodem gebruikt. Ook komen er meer en meer soja-vrije varianten op bestaande plantaardige producten. Een geheel nieuwe lijn in het assortiment van FFG is een pakket biologische producten. Ook hiervoor komen de grondstoffen van Europese bodem. ‘Ook de uiteindelijke voedingswaarde, met gezondheid voor de mens in ogenschouw, bepaalt welke ingrediënten, en in welke mate, we in een product gebruiken. We gaan immers voor duurzaam en gezond’, aldus Havekotte.

Productaanbod op maat

Al deze ontwikkelingen leiden in korte tijd tot een flinke toename in beschikbare producten. Kaes plakjes, Kaes Schnitzel, Burger als vis, Schnitzel als kip, Vegetarische en Veganistische reepjes als kip en als rund, vormen slechts een greep uit het nieuwe aanbod dat Future Food Group vanaf deze maand kan leveren.

De producten worden onder de eigen merken PLNT en The Veggie Lovers aangeboden aan de retail en foodservice, maar kunnen ook als private label worden geleverd. Hierbij kunnen afnemers zelf aangeven welke combinaties van structuren, smaakvarianten, kalibraties en proteïne-grondstof ze wensen.

Terrein winnen

Future Food Group wint langzaam maar zeker terrein in het vegaschap in retail. Zo is het merk The Veggie Lovers verkrijgbaar bij onder andere Marqt en Crisp en liggen items van het merk PLNT bij Vomar, Deen en Jumbo Foodmarkt Groningen. Daarnaast kan het (private label) leveren aan de horecagroothandel en lopen er gesprekken met grote industriële partners. Met haar assortiment kan Future Food Group de retail, foodservice en industrie over de volle breedte voorzien van waardige vleesopvolgers en meer.

 
Lees ook
Schouten Europe lanceert plantaardig alternief voor kip en rund

Schouten Europe lanceert plantaardig alternief voor kip en rund

Schouten Europe B.V. brengt plantaardige kip- en rundstukjes op de markt. Hiermee wil het Nederlandse familiebedrijf bijdragen aan de wereldwijde eiwittransitie.

Zwiers gaat vegetarische snacks verkopen

Zwiers gaat vegetarische snacks verkopen

Horecaslager Zwiers Food Group heeft de receptuur overgenomen van de productlijn Veggy Kitchen van &Samhoud. Dat betekent dat de bijbehorende vegetarische producten binnenkort onder de naam van Zwiers in de supermarkten liggen.

Half miljard dollar voor Livekindly

Half miljard dollar voor Livekindly

In een jaar tijd heeft Livekindly Collective meer dan een half miljard dollar aan financiering opgehaald. $135 miljoen was al binnen, maar daar komt nu nog eens $335 miljoen bij. Dat maakt het collectief van heritage- en startup-merken een van de drie hoogst gefinancierde en snelst groeiende plantaardige voedingsbedrijven.