De kracht van het interieur

6 oktober 2021 Xandra Veltman

Natuurlijk draait het in de slagerij in eerste instantie om de kwaliteit van de verkoopwaren en een goede service. “Maar onderschat de rol van de winkelinrichting niet,” zegt slager Jeroen van Voornveld. Presentatie, routing en sfeer kunnen bijdragen aan een fikse stijging van de omzet.

1. Jeroen van Voornveld Slagerij Gelderblom
‘Ongelofelijk wat je met een andere winkelinrichting kunt bereiken’

Emondt_slagerij Gelderblom_1

Het eindresultaat van de winkel is exact zoals Jeroen van Voornveld het zich wenste.

Van Voornveld kwam met behulp van Emondt-KMI tot een geweldig resultaat, lacht hij. “We verwelkomen bijna 20 procent meer klanten, deels vanwege onze verhuizing naar een centralere locatie, maar onderschat vooral de rol van de winkelinrichting niet.” Van Voornveld nam de goed lopende slagerij 1 februari van dit jaar over. Vooral de mooie locatie sprak hem aan: een gezellig winkelcentrum met veel andere versspecialisten en een groot parkeerterrein. Bovendien ging het gebouw volledig op de schop, waarbij ondernemers de kans kregen een nieuwe locatie te kiezen en hij alles kon omgooien. “Eind oktober 2020 was de verkoop rond; vanaf december ging ik meedraaien maar al in november was ik met Emondt-KMI in gesprek. Deze zomer is de nieuwe winkel geopend.”

Verstand van zaken

Goede begeleiding is bij de samenstelling van een nieuwe winkel belangrijk, stelt Van Voornveld. “Ik kan prima met vlees overweg maar ik heb weinig verstand van koelinstallaties. Ik kan aangeven welke indeling en routing ik prettig vind, maar weet niet hoe dat precies in de praktijk uitpakt. Zo wilde ik mijn toonbank in een andere hoek hebben, maar verkoopleider Peter Pels heeft uitgelegd waarom dat niet verstandig is. Achteraf ben ik blij dat ik heb geluisterd. Samen zijn we tot een heel mooi eindresultaat gekomen. Ik heb me nergens zorgen over hoeven maken. Tessa de Jong, de styliste van Emondt-KMI, hielp met de kleurstellingen. Ze heeft al onze ideeën gecombineerd tot de perfecte winkel voor ons. Haar 3D-tekening was onder meer een grote steun bij de keuze voor de tegels.”

Meer licht en ruimte

Emondt_slagerij Gelderblom_2

Jeroen van Voornveld van slagerij Gelderblom in Ermelo.

Van Voornveld wilde een ruime, open winkel met veel licht. “Dat is goed voor klanten én medewerkers. We zitten nu op een hoek met grote raampartijen, al het personeel werkt volledig in het zicht van de klant. Bij binnenkomst kun je in één oogopslag twee derde van de winkel overzien. Iedereen heeft bovendien meer loopruimte terwijl de nieuwe winkel feitelijk vrijwel even groot is als de vorige. Dat kun je dus met een andere winkelinrichting bereiken, ongelofelijk.”

Nieuw is ook het twee meter brede vleeswarenmeubel. “Dat vond ik echt een hiaat in de oude winkel. Daar moesten vleeswaren in de koeltoonbank en konden we maar een deel van het assortiment kwijt. Nu zien klanten ons gehele vleeswarenaanbod en dat vind ik een vereiste. De vormgeving is strak en past uitstekend bij onze winkel.”

Zelfbediening

Vanuit Gelderblom kreeg Van Voornveld het advies om een zelfbedieningsmeubel te plaatsen. “Mijn vrouw Annegré en ik besloten dit advies op te volgen, maar we wilden wel dat je er overheen kunt kijken. Emondt-KMI heeft gezorgd voor een sfeervol meubel met een mooie aankleding. Hij staat op een prominente plek in de winkel en dankzij een raster aan de onderkant springt hij gelijk in het oog. Zo’n meubel brengt echt iets teweeg; het zorgt voor veel bijverkoop.” Van Voorn koos voor een nieuwe, strakke toonbank in een L-vorm met rechtopstaand glas en zónder steunen. Daardoor hebben klanten mooi zicht op alle producten. Lightboxx heeft voor speciale slagerijverlichting gezorgd waardoor de producten nog mooier worden uitgelicht. Peter Pels kwam met het idee om in de toonbank een uitsparing voor een werktafel te maken. Super, vindt Van Voorn: “Het is altijd lastig om op zo’n plek de toonbankproducten aan te vullen. Nu staat er altijd iemand van ons in de hoek iets te produceren. Dat biedt meer beleving - klanten maken graag even een praatje of kijken nieuwsgierig wat we doen.”

Routing

Emondt_slagerij Gelderblom_3

Een 3D-impressie liet vooraf precies zien hoe de winkel eruit zou komen te zien.

Met vrijwel hetzelfde aantal vierkante meters kan de slager meer uitstallen. Immers, vleeswaren en zelfbediening zijn elders in de winkel. “In de oude slagerij verkochten we voornamelijk de basic slagersproducten, maar nu kunnen we ons ook onderscheiden met bijzondere producten. Daarmee voldoen we aan een behoefte.” En de routing? “We hebben een aparte in- en uitgang met twee verschillende deuren. De entree met bloembakken oogt uitnodigend. Kom je bij de toonbank, dan zie je gelijk de verse maaltijden liggen. “Daarna lopen klanten door via de salades naar de grillproducten. Daarachter staat ons vleeswarenmeubel. Als mensen vleeswaren bestellen, nemen ze vaak iets extra’s uit de toonbank mee. Daarna kom je bij het verse vlees en bij mijn werkplek. Terwijl ik vlees snijd heb ik overzicht en andersom zien klanten al bij binnenkomst de slager aan het werk.”

Sinds de opening is de omzet flink gestegen en heeft Van Voorn bijna 20 procent meer klanten mogen verwelkomen. Met deze moderne winkel met volop mogelijkheden kan de slager jarenlang vooruit en kunnen de klanten kiezen uit mooie vleesproducten en een uitgebreid kant-en-klaar-assortiment.

2. Gerald Huft Slagerij Gerald Huft
‘Het mooiste is dat hier een echte huiskamersfeer heerst’

Uw Slager Gerald Huft_Uw slager

“Interieur begint aan de buitenkant”, zegt Albert-Peter Veldkamp, directeur van Uw Slager. “Je moet zien en voelen dat je hier moet zijn voor lekkere producten. Consumenten moeten binnenkomen in een ambiance waarin ze zich thuis voelen én waarin ze zich goed kunnen oriënteren op het assortiment dat de slager aanbiedt. Eén van onze kernwaarden is ‘modern ambacht en traditie’. De look en sfeer moeten daaraan appelleren. Daarnaast is het slim om moderne technieken te integreren. Dat gaat van HACCP tot afrekentechnieken en handling. Hoe je dat doet, heeft te maken met je meters zelfbediening, de verhouding zelfbediening – bediening en of je de werkplaats zichtbaar houdt voor de klant. Een ander aspect is de inrichting, inclusief een goede routing. Je kunt daarbij slim rekening houden met loyaliteitssystemen – waarbij je ook klantgegevens ophaalt. Voor een groeiend aantal slagers betekent modern ambacht ook dat ze hun complete assortiment en mogelijkheden digitaal communiceren. Een webshop en social media bieden goede platforms. Het kan een unique selling point zijn, zeker als de winkel onvoldoende ruimte biedt om te laten zien wat je nog meer kan. Denk aan lekkere hapjes, barbecues en feesten.”

Dit alles is overwegend geredeneerd vanuit de consument. Het geheel moet wel passen bij de slager. Voorwaarde nummer 1 is dat die zich thuis voelt, zegt Veldkamp. “De één is fanatiek worstmaker, de ander gaat ver in vleessoorten en -beleg en weer een ander is sterk in gemaksproducten en maaltijden. Alles begint bij de ondernemer, z’n visie en analyse, gecombineerd met kansen in de markt. Op basis daarvan kiest hij z’n assortiment en uiteindelijk de inrichting van z’n bedrijf.”

Door deze uniciteit van elke slager te benadrukken heeft Uw Slager veel diversiteit in haar ledenbestand. Neem Gerald Huft uit Olderberkoop. Hij heeft een wat luxere winkel met een vrij donkere, industriële uitstraling met beton-look en een vloer met hout-look. De winkel is 6 bij 20 meter, met daarachter de werkplaats. Die is helemaal open. Huft: “Ik houd van transparantie. Hier zien klanten de worsten drogen, de koe hangen, ze kunnen het hele werkproces volgen. Daarnaast heb ik een vrij grote toonbank vol producten. Je kunt alles in een oogopslag overzien. Alles is bij ons gebaseerd op vlees. Op een lekker wijntje na heb ik maar weinig randartikelen en geen maaltijden. Maar het mooiste is dat hier een echte huiskamersfeer heerst!” Eén bijproduct heeft Hulst altijd op voorraad en dat is service. “Het kost niks, je hebt het altijd bij je. Mensen waarderen dat enorm. Als ik ‘nee’ moet verkopen bedenk ik altijd een oplossing om ‘ja’ tegen te zeggen. En dat weet men tot in de wijde omtrek.”

3. Vleeschhouwerij Cees van den Berg
‘Het lijkt hier soms net een klein theater’

Vleeschhouwerij Cees van den Berg

Heel anders oogt de Uw Slager Vleeschhouwerij van Cees van den Berg in Zetten. Piepklein. “Wij noemen het een werkplaats met een meubel erin. Deze winkel lijkt op hoe het vroeger was, maar ook zoals moderne restaurants het doen. De klant bestelt, en wij maken het. Zichtbare beleving maar zelfs met je ogen dicht voelt het fijn. In deze ‘huiskamer’ zijn geen tegels, alleen stucwerk en houten balken. Wel conform de HACCP-normering natuurlijk. Die zichtbaarheid schept vertrouwen - dit is écht. Er hangen een koe en wat varkens, we draaien worst waar je bij staat, we maken kippen schoon. Het lijkt soms net een klein theater, want winkel en werkplaats zijn samen maar 63m2. Doordat alles open is lijkt het groter. De winkel zelf is 5 bij 3 meter, de toonbank 2,5 meter, vrijwel niks dus. Zo’n toonbank is feitelijk te klein maar dat is de charme ervan: hij ligt bomvol met waar we op dat moment het meeste van hebben. Hij ziet er telkens anders uit.”

Zonder dat het de bedoeling was groeit van den Berg maar door. Zijn klanten komen overal vandaan. Buiten hangt een hele grote markies waaronder mensen kunnen wachten. “Daar begint de beleving dus al.”
Vroeger had Van den Berg een grote zaak in Tiel. In 2002 en 2003 won hij daarmee de prijs voor beste slagerij. Niets was hem te gek, maar uiteindelijk wilde hij terug naar de basis en wat kleins. “Alleen nog doen wat ik leuk vind. De grootste kracht is nee zeggen. Ik lever geen maaltijden, catering of bestellingen, dat is onze bedrijfskeuze. Onze kernwaarde is beleving, persoonlijk en uniek. We zijn altijd bezig in de werkplaats, ook als er niemand in de winkel staat. Komt er iemand, dan helpen we direct. En dat is fijn. ‘Fijn’ betekent voor mij vertrouwd, genegen, intens, liefdevol. Zo wil ik slager zijn, samen met het hele team. Want dit bedrijf is in mijn ogen van ons allemaal. We doen alles samen. En daar houd ik van.”

Altijd op de hoogte blijven?