Bedrijven storten zich op duurzaam vlees
PREMIUM
De Van Loon Group nam afstand van de plantaardige markt en koos ervoor om in te zetten op duurzamer vlees en hybride producten.
DUURZAAMHEID | De markt voor duurzame dierlijke proteïne zoals biologisch vlees of grasgevoerd rundvlees maakt aanzienlijke groei door. Volgens marktduiders gaat die groei ten koste van plantaardige alternatieven. Verschillende grote mondiale spelers zijn al in deze markt gestapt, maar inmiddels loopt Nederland voorop in deze ontwikkeling.
De markt voor duurzame dierlijke producten groeit aanzienlijk, zo blijkt uit data van onderzoeksbureau Brightfield Social Listing. Daarbij springt een markt erbovenuit. De verkoop van vis met een duurzaamheidskeurmerk nam in mei 2024 met 9,9 procent toe ten opzichte van mei 2023. Toch groeien ook de vleesmarkten aanzienlijk. Duurzame kipconcepten zagen een wereldwijde groei van 1,7 procent. De markt voor duurzaam rood vlees (rundvlees en varkensvlees) groeide in 2024 met 1,7 procent. Ondertussen nam het marktaandeel van plantaardige alternatieven met slechts 0,03 procent toe.