Automatisering als ruggengraat van het bedrijf

Wat voor bedrijf je ook runt, zonder digitale hard- en software red je het (bijna) niet meer. Misschien helpt een beetje omdenken: niet automatiseren omdat het moet, maar omdat het je een scala aan (nieuwe) mogelijkheden kan opleveren. Enkele voorbeelden.

1. Hillegonda van den Berg - Van den Berg Vleesexperts
‘Bij ons geen eenheidsworst’

Van den Berg Vleesexperts

Tot twee jaar geleden heette Van den Berg Vleesexperts nog Vleeshandel P. van den Berg. Maar Vleesexperts vertelt precies wat Van den Berg wil, kan en doet. Patrick en Hillegonda van den Berg runnen het bedrijf samen met een enthousiast team vleesexperts. Hillegonda: “We lijken met zestig medewerkers die 24/6 werken en met eigen transport misschien groot, maar we zijn ingericht op het produceren van maatwerk zodat we elke slager kunnen bedienen. Dus leveren we veel verschillende snitten en soorten. Bij ons geen eenheidsworst. We denken mee, adviseren slagers, buigen ons over de herkomst van het vlees, overleggen met boeren. Iedereen zit hier aan tafel.”

Een ander aspect van dit maatwerk zie je terug in de automatisering. Patrick en Hillegonda kozen voor U-byte uit Vlaardingen. Hillegonda: “U-byte is gespecialiseerd in automatisering voor slachterijen en de vleesverwerkende industrie. Wij slachten niet, maar we werken wel met veel dezelfde systemen. We hebben in U-byte een hele goede partner gevonden. Inmiddels zijn we helemaal overgestapt en sinds een jaar draait ook de webwinkel. De slager kan wanneer hij wil in de bestelmodule z’n bestelverleden zien en tot in details bestellingen doorgeven. Het liefst hebben we natuurlijk gewoon persoonlijk contact maar daarnaast willen we onze klanten op deze manier optimaal ondersteunen.”

René Wouters, mede-eigenaar van U-byte, is ook tevreden met de samenwerking. “Ik ben opgegroeid in deze sector. Al jaren verzorgen we logistieke automatiseringsoplossingen. We ontwikkelen de producten zelf in nauwe afstemming met onze klanten. Zo’n vier jaar geleden ontwikkelden we software voor bedrijven als Van den Berg. Patrick en Hillegonda hadden een pakket aan wensen en behoeften en ook daaraan hebben we kunnen voldoen.” Dat beaamt Hillegonda. “René houdt van no-nonsense werken en is bovendien letterlijk dag en nacht bereikbaar.” René: “Zo werken we gewoon graag. We hebben kleine en grote klanten. Het is een synergie; deels met standaard SaaS (Software as a Service) oplossingen, deels met klantspecifieke oplossingen. Tezamen vormt dat een degelijke basis waarop elke onderneming in de vleesbranche kan bouwen.”

2. Paul te Velthuis - Bizerba
‘Je klanten willen goede informatie’

Bizerba_rondvraag VLE 4-2021

“Je kassa is geld waard”, zegt Paul te Velthuis stellig. Hij is sales manager retail solutions bij Bizerba. Met dit zinnetje van vijf woorden vat hij samen waar het feitelijk om draait. Als je alle informatie in je bedrijf goed hebt ingevoerd, en als je die informatie met de juiste hard- en software op elkaar hebt afgestemd, dan heb je optimaal inzicht in je bedrijfsvoering. Te Velthuis: “Het Duitse Bizerba biedt al weegoplossingen sinds 1866 en de slagersbranche is van oudsher onze belangrijkste sector. Natuurlijk doen wij er alles aan om slagers nu en in de toekomst te ondersteunen. Daarvoor is ons CWS-softwarepakket met de module Vleesmanagement bedoeld. De moderne etiketteertechnologie zorgt – naast correcte informatie – voor een mooie presentatie. Met die informatie van je onderneming in het programma heb je een allergenen- en ingrediënten-database op je eigen winkelserver. Het is een degelijk, beproefd systeem. Je kunt er uiterst efficiënt mee werken. Veel mensen kennen ons CWS-pakket voor artikelenbeheer. Dat hebben we feitelijk uitgebreid en kan ook gekoppeld worden aan je webshops en andere online omgevingen. En het is natuurlijk gekoppeld aan onze mooie, zeer hygiënische toonbankweegschalen. Snel wegen, uitprijzen en afhandelen is dan de ‘gewoonste zaak van de wereld’.

“Het is de afgelopen jaren, en zeker de laatste tijd, steeds belangrijker geworden om je klanten goed te informeren. In de winkel, maar ook als je producten of maaltijden levert aan zorginstellingen en groothandels of als je catering of maaltijdservices verzorgt. Mensen lezen het etiket. Je krijgt als slager steeds meer samengestelde artikelen. Zonder goed systeem is dat eigenlijk niet meer te behappen. Op onze website staat een korte film waarin slager Funs Rutten uitlegt hoe hij Bizerba gebruikt. Zoals Rutten kennen we meer klanten. Onze apparatuur gaat erg lang mee, onderdelen zijn altijd verkrijgbaar, we hebben gegarandeerd back-up vanuit het moederbedrijf in Duitsland. We zijn er lokaal, maar Bizerba is wereldwijd eveneens een grote speler. Alles is in een hand; we kunnen snij-, weeg- en kassa-oplossingen aanbieden inclusief de software. Een investering die zich terugverdient in geld en gemak.”

3. August de Jong - Vlees van Wolvega
‘Wij willen steeds duurzamer werken’

Het Noord-Hollandse bedrijf Tegra Systems is specialist op het gebied van industriële weeg- en etiketteerapparatuur en bestaat zo’n twintig jaar. “We zijn leverancier, importeur en producent van zowel de hardware als de software”, zegt salesmedewerker André van Teeffelen. “Wij leveren standaard- en maatwerkoplossingen voor industriële toepassingen. Zo hebben we software ontwikkeld die specifiek geschikt is voor food; voor de vlees-, vis- en kaasindustrie. Het gaat inmiddels om veel meer dan wegen. Alle informatie moet aan elkaar worden gekoppeld, op de etiketten geprint, in de boekhouding verwerkt en alles wat ertussen zit.” Zo kwam SBS tot stand, Small Business Software Food, om orders te verwerken, compleet met informatie over herkomst en prijsafspraken. SBS levert van picklijsten op de werkvloer tot pakbonnen. In de vleesbranche komt Tegra Systems bij bedrijven die veel verschillende soorten producten produceren, waaronder vleeswaarproducenten en vleesverwerkingsbedrijven.

Een daarvan is Vlees van Wolvega. Dit bedrijf is vleesgrossier, zegt August de Jong, die verantwoordelijk is voor de verkoop. “We bevoorraden de kleine en ambachtelijke industrie en het MKB. We leveren kip, lam, kalf, rund en varken. Slachten doen we extern. Maar wel leveren we van boer tot bord. We hebben bijvoorbeeld een eigen merk duurzaam gefokte varkens: Gaasterlanders, met 1 ster Beter Leven-keurmerk. De karkassen versnijden wij op maat voor de ambachtelijke slagers en de industrie. Onze streekeigen producten zijn zeer gewild.” Vlees van Wolvega produceert al jaren zo duurzaam mogelijk met bijvoorbeeld energiezuinige koelingen en warmteterugwinning. Ook het eigen transport wordt zo duurzaam mogelijk georganiseerd, waarbij het bedrijf de ontwikkelingen op de voet volgt. De Jong: “We willen het energieverbruik blijven verminderen. Maar ook hebben we optimale werkomstandigheden qua werksfeer, machines en gereedschappen. We werken dan ook alleen met duurzaam verantwoorde partners.”

En daar komt Tegra Systems weer om de hoek kijken, met onder meer de SBS-software. De Jong: “Het is compleet en eenvoudig te bedienen via een rvs-touchscreen-pc. Iedereen kan het.” Van Teeffelen vult aan: “We kunnen het bovendien tegen een concurrerende prijs aanbieden, omdat we bij de ontwikkeling ook de meest recente ontwikkelplatformen van Microsoft benutten.”

4. Roy Meenderink Delaware
‘De digitale innovatie gaat hard’

Delaware_Roy_VLE 4-2021

Delaware International bestaat sinds 1981, Delaware Nederland sinds 2013. In de tussenliggende jaren en in de jaren daarna heeft het bedrijf zich alleen maar doorontwikkeld, vertelt Roy Meenderink. Dat geldt ook voor hemzelf. Van de 35 jaar dat hij actief is in de food, werkt hij er twintig in de ICT. Sinds januari is hij bij Delaware verantwoordelijk voor de business development food. “Ik vind de ontwikkelingen waardevol. In Nederland zijn we vooral actief voor de MB, de Midsize Bedrijven. Onze kracht is dat we werken met onze ‘FAST-Solution for food’, gebaseerd op standaard ERP-oplossing van SAP S/4Hana. SAP is een van ’s werelds toonaangevende producenten van software om bedrijfsprocessen mee te managen. Ga maar na, ruim 230 miljoen cloudgebruikers en meer dan honderd oplossingen voor alle zakelijke functies. Ik ken geen bedrijf dat meer investeert aan innovatie van programma’s. SAP creëerde de standaard voor ERP-software, de Enterprice Resource Planning; zaken als Industry 4.0 staan allang in de cloud. Zeker in de food wil je snel kunnen schakelen met foodspecifieke oplossingen. Voor ons betekent die ‘SAP-standaard’ dat we kunnen investeren om de klant meerwaarde te bieden. Zo werken bij Delaware alleen al ruim honderd gespecialiseerde SAP-consultants. Dat klinkt massaal, maar juist daardoor kunnen we heel snel schakelen en processen bij een klant helpen verbeteren. De innovatie gaat hard en je moet bedrijven kunnen begeleiden bij hun zakelijke en digitale transformaties. Dat doen we graag. Een voorbeeld daarvan is Nutri-Score. Over enige tijd is dit het enige erkende voedselkeuzelogo dat Nederlandse voedselproducten mogen gebruiken op Nederlandse verpakkingen. Het logo geeft in de kleuren van verkeerslichten en de letters A tot E een oordeel over de voedingswaarde van een product. Daarbij gaat het om de ingrediënten suiker, zout, vet, eiwitten, vezels, fruit, groente en noten en peulvruchten. Binnen onze FAST-Solution for food wordt alles voor je berekend en komt het juiste label op het juiste product. Automatisch. Je loopt vooruit op de feiten en bent volledig ontzorgd.”

Lees ook
‘De evolutie van weegschalen is al lang aan de gang’

‘De evolutie van weegschalen is al lang aan de gang’

Hoe beter je je apparatuur inzet, hoe meer het oplevert. Dat geldt voor snelheid, precisie, hygiëne en al die andere zaken rond vleesverwerking. Het is een kwestie van communicatie tussen de verschillende technische onderdelen en vooral een kwestie van openstaan voor wensen, kansen en (nieuwe) mogelijkheden. Vandaag het derde deel van deze rondvraag...

Onderzoek naar effecten verplichte herkomstaanduiding vleesproducten

Onderzoek naar effecten verplichte herkomstaanduiding vleesproducten

Sinds 1 april 2015 is het verplicht om het land van herkomst op het etiket van een vleesproduct te vermelden. Uit onderzoek blijkt dat deze verplichte aanduiding zinvol is voor consumenten en geen grote impact heeft op de vleesketen.

‘De digitale innovatie gaat hard’

‘De digitale innovatie gaat hard’

Wat voor bedrijf je ook runt, zonder digitale hard- en software red je het (bijna) niet meer. Misschien helpt een beetje omdenken: niet automatiseren omdat het moet, maar omdat het je een scala aan (nieuwe) mogelijkheden kan opleveren. Vandaag het laatste deel met Roy Meenderink van Delaware.