Actief verengingsleven is uitgangspunt van Vereniging van Keurslagers

Jubileum Keurslagers openingsfoto

De Vereniging van Keurslagers bestaat 15 juli 2021 precies 75 jaar. Hoewel het slagersvak door de jaren heen drastisch is veranderd, is de basis van de Keurslagers nagenoeg hetzelfde gebleven, aldus directeur Joep Klaver en voorzitter Roelof Mulder. Gezamenlijk optrekken richting consument binnen een actief verenigingsleven is nog steeds het uitgangspunt. Leden inspireren elkaar en hebben daarbij een belangrijke missie: klanten binden en inspireren om naar de winkel te komen.

Jubileum-Keurslagers-oude-fotos-2-300x216 De Vereniging van Keurslagers is op 15 juli 1946 opgericht door de heer Westerhof. Een vijftiental slager sloeg destijds de handen ineen om op het gebied van reclame samen te werken en hun kennis te delen. ‘Dat was destijds het uitgangspunt van de vereniging en dat is het nu nog steeds’, vertelt Joep Klaver. ‘De kern van onze vereniging is om gezamenlijk op te trekken richting consument en kennis en ervaring te delen om de verkoop te bevorderen. Alleen de naam is veranderd. De verenigde slagers noemden zich aanvankelijk Vereniging voor Slagerijreclame. In 1956 werd de naam Keurslager geïntroduceerd en ontstond de Vereniging van Keurslagers. Puur vanuit de behoefte om onder één naam als slagers meer herkenbaar naar buiten te komen.’

'De kern van onze vereniging is om gezamenlijk op te trekken richting consument en kennis en ervaring te delen om de verkoop te bevorderen'

Joep Klaver

In de loop der jaren is de winkelformule steeds verder ontwikkeld. ‘Er staat een complete winkelformule die zelfstandige slagers versterkt met het A-merk Keurslager, ondersteuning op het gebied van marketing, vakmanschap en ondernemerschap. Zodat iedere slager lokaal zijn eigen marktpositie kan ontwikkelen.’

De herkenbaarheid van de Keurslager wordt gegarandeerd door de huisstijl en het kenmerkende Keurslager logo. ‘Ons logo is in 75 jaar vrijwel onveranderd gebleven. De opvallende K met het kroontje is nog steeds direct herkenbaar. Wel is de pay-off in de loop der jaren iets aangepast. In 1969 was dit ‘Keurslager ‘n goeie slager’ en inmiddels is het natuurlijk al jaren: ‘Verstand van lekker vlees’’

Hoogtepunten

Joep-kLaver-Jubileum-Keurslagers--1-300x200 Joep Klaver

In 75 jaar heeft de vereniging vele hoogtepunten gekend. ‘Het voornaamste is dat de consument ook na al die jaren het vertrouwen geeft aan het vakmanschap, de persoonlijke aandacht en het onderscheidende assortiment van de Keurslager. Verder zijn er vele, mooie succesvolle producten ontwikkeld. Iedereen kent de slavink. Deze werd in 1952 bedacht door een Keurslager. We zetten ons actief in om nieuwe, onderscheidende producten te presenteren met een uniek verhaal.’ Ook zijn er hele succesvolle reclame-uitingen geweest. ‘Het ‘Keurslager huppeltje’ uit de jaren tachtig is tot de dag van vandaag nog steeds bij veel mensen bekend’, aldus Klaver. Ook het consumentenmagazine Proef vindt hij een hoogtepunt. ‘Dit is een visitekaartje waar we erg trots op zijn.’

Bovendien gaan klanten al 75 jaar bewust naar de Keurslager vanwege de beste kwaliteit, vult Mulder aan. ‘Dat is heel belangrijk. We staan nog steeds aan de top. En we zijn zelfs in de Dikke Van Dale opgenomen als vereniging van kwaliteitsslagers.’

Dieptepunten

De veranderende omstandigheden waren soms lastig, vertelt Klaver over de historie. ‘Soms moesten er hervormingen plaatsvinden om de club sterk te houden. Zo is de Handels BV voor gezamenlijke inkoop in de jaren tachtig gestaakt. Twee jaar geleden hebben we als bestuur ook de activiteiten van het Versplatform moeten stopzetten.’

Ook vindt hij het jammer en een zorg dat het aantal slagerijen in Nederland de afgelopen tien jaar is gedaald. ‘Een van de oorzaken is te weinig aanwas van goede bedrijfsopvolgers. Dit geldt branche breed, gaat ten koste van de continuïteit van mooie bedrijven en heeft ook effect op het aantal Keurslagers. Momenteel hebben wij zo’n vierhonderd leden. Er is volop ruimte voor jong talent. Als branche moeten we het talent de ruimte geven om zich te ontwikkelen en in te stromen. Binnen onze vereniging willen we hier nog actiever op inzetten.’

Actief verenigingsleven

Voor een actief verenigingsleven wordt tegen de maatschappelijke ontwikkeling in anno 2021 nog steeds bewust gekozen. ‘De maatschappij wordt steeds individualistischer, terwijl onze leden juist kiezen voor een actieve samenwerking, het delen van successen en kennis via groepen en elkaar sterker willen maken. Onze leden voelen zich hier comfortabel bij.’

De onderlinge samenwerking is heel prettig, vindt Mulder, die zelf eigenaar is van Keurslager Bergerslag in Staphorst. ‘Door elkaar te helpen voorkomen we dat het wiel telkens opnieuw uitgevonden moet worden. Het succes van de één wordt doorvertaald naar een ander. Dat is het succes van onze club. En dit is ook heel belangrijk richting de toekomst.’

Ondersteuning

De vereniging probeert haar leden zoveel mogelijk te ondersteunen. ‘De invoering van HACCP was een grote omslag voor de slagers’, herinnert Mulder zich. ‘Het begon met het bijhouden van de herkomst van het rundvlees en het eindigde met alles borgen. Wij hebben dit onderwerp als eerste en enige opgepakt en een compleet plan van aanpak gemaakt. Later is het beheer van de hygiënecode vervolg gegeven door de KNS. Datzelfde was het geval toen de allergenen in kaart gebracht moesten worden. Ook toen hebben we basisplan samengesteld met een complete softwaremodule erbij, zodat slagers dit gemakkelijk konden oppakken.’

Ook op andere gebieden krijgen de aangesloten slagers volop hulp. ‘Maaltijden zijn bijvoorbeeld steeds belangrijker geworden’, vertelt Mulder. ‘Vanuit de vereniging wordt veel advies gegeven over hoe je zelf lekkere maaltijden kunt maken, hoe je je ermee kunt onderscheiden, waar je op moet letten bij het terugkoelen en welke THT je de maaltijden kunt meegeven. Mocht iemand van de NVWA langskomen, dan kunnen we onze slagers precies laten zien hoe ze alles aanpakken. Het verhaal is compleet.’

Jubileumactiviteiten

Voor dit jubileumjaar zijn diverse activiteiten ontwikkeld. ‘We hebben een aantal leuke activiteiten bedacht voor op de winkelvloer in combinatie met een media-imagocampagne op de radio en via onlinekanalen’, licht Klaver toe. ‘We gaan drie verschillende consumentenacties houden met nieuwe producten, zoals een jubileumburger, en een spaaractie waarbij klanten voor een Keurslager-mes kunnen sparen. Op die manier willen we de consumenten bedanken voor al het vertrouwen.’

Datzelfde geldt voor de barbecue. ‘Barbecueën is de afgelopen jaren enorm populair geworden en er komt steeds nieuwe apparatuur op de markt. Je kunt niet van een slager verwachten dat hij daar alles over weet. Gelukkig zitten er specialisten in Leusden die op alle vragen een antwoord kunnen geven. Bovendien worden speciaal voor de leden heerlijke specials ontwikkeld. Als een kruidenleverancier een nieuw hamburgerrecept heeft ontwikkeld, dan kom je dat in allerlei slagerijen tegen, maar de Keurslager-specials zijn uitsluitend bij de aangesloten slagers te vinden.’

Ambacht

De afgelopen jaren stond het slagersvak voor grote veranderingen, weet Mulder. ‘Een oud-Keurslager omschreef dit onlangs heel mooi: ‘Vroeger was je slager en nu is slager-zijn maar één van de vele facetten.’ En zo is het helemaal. Maar één ding is onveranderd gebleven. Dat is het ambacht.’

‘Vroeger was je slager en nu is slager-zijn maar één van de vele facetten'

Roelof Mulder

Ook het afgelopen coronajaar werd duidelijk hoe belangrijk het ambacht is. ‘Veel slagers zagen hun klantenstroom stijgen. Consumenten hechten steeds meer waarde aan kwaliteit en zoeken vertrouwen. En dat vindt men bij de Keurslager. Klanten weten dat ze bij ons vriendelijk worden geholpen, dat ze hier terecht kunnen voor kwaliteitsproducten en een goed advies krijgen. Ze kunnen met een kookboek de winkel binnenlopen en de slager zal hen het juiste stuk vlees meegeven. Die persoonlijke aandacht kan de supermarkt niet bieden. Daar liggen de grootste kansen!’

Klaver besluit: ‘De komende jaren zetten we ons verder in op gezamenlijke marketing en communicatie en geven we Keurslagers handvatten om te optimaliseren in de breedte van hun bedrijf. Keurslagers versterken elkaar en geven gestalte aan eigen ondernemerschap. Dat is de toegevoegde waarde van onze samenwerking. Met onze collectieve kracht blijven we waarde toevoegen aan het merk Keurslager. Dat is al 75 jaar onze basis.’

 
Lees ook
Belastingdienst helpt ondernemers bij administratie

Belastingdienst helpt ondernemers bij administratie

Ondernemers kunnen hun belastingszaken op drie manieren regelen. Via administratiesoftware, via een fiscaal dienstverlener of via de website van de Belastingdienst. Maar welke manier past bij welke ondernemer? De Belastingdienst geeft advies.

De deur niet uit? Doe online inspiratie op!

De deur niet uit? Doe online inspiratie op!

Er is veel veranderd de afgelopen anderhalf jaar. Een van de grootste veranderingen in het dagelijks leven was toch wel dat alles ineens online moest gebeuren. En ook al kan er nu langzaamaan weer meer, de wereld is nog niet de oude. Waar Vleesmagazine je normaal graag tips voor activiteiten had gegeven, hebben we nu deze Online Inspiratiegids, vol...

Hoe zorg je ervoor dat nieuwe klanten ook ná corona blijven terugkomen?

Hoe zorg je ervoor dat nieuwe klanten ook ná corona blijven terugkomen?

Veel slagers doen goede zaken tijdens de coronacrisis, dankzij de komst van nieuwe klanten. Hoe zorg je ervoor dat die klanten ook na corona terugkomen? Ga met hen in gesprek, zegt Jessica Hoevenaars van Slagerij Dennis van de Ven in Schijndel. Hoevenaars weet waar ze over praat: vorig jaar werd zij benoemd tot branche erkende meesterverkoper.