ABN Amro: ‘Voor vleessector blijft eerste helft van het jaar uitdagend’

Menkveld.Nadia-Hannie-Verhoeven-Fotograaf-15

De coronacrisis heeft grote gevolgen voor de foodsector, zo blijkt uit de Sectorprognoses Food 2021/2022 van ABN Amro. Voor de vleessector blijft de eerste helft van dit jaar uitdagend. De gemiste afzet naar het horecakanaal wordt niet goedgemaakt door de stijging van de vleesverkopen via de supermarkten.

ABN Amro ziet een tweedeling in de foodsector tussen ondernemers die profiteren van de maatschappelijke veranderingen als gevolg van de coronapandemie en de bedrijven die eronder lijden. Leveranciers in foodretail bevinden zich in een comfortabele positie en zien de afzet met name via het supermarktkanaal toenemen. Daarentegen zal de eerste helft van dit jaar voor horecaleveranciers nog weinig perspectief bieden nu de horeca grotendeels gesloten is en evenementen niet kunnen plaatsvinden. Het maandelijkse omzetverlies in de foodbranche is in de huidige lockdown wel minder groot dan tijdens de eerste lockdown, omdat bedrijven beter zijn ingericht op de anderhalve metersamenleving.

De daling van de afzet is dan ook minder diep, maar duurt wel langer. De sluiting van de horeca heeft ook sterk dalende drankomzetten tot gevolg, maar er was desondanks een lichtpuntje. Hoewel de bieromzet in 2020 met 14 procent daalde ten opzichte van het jaar ervoor, stegen de volumes van alcoholvrij bier sterk (+8,5 procent) volgens cijfers van Nederlandse Brouwers. Herstel van de foodsector zal pas in de tweede helft van 2021 plaatsvinden, waardoor onder meer de drankensector (+2 procent) dit jaar nog licht opkrabbelt. ABN Amro verwacht in 2022 een hogere groei van 6 procent voor deze subsector.

Verkoop vleesvervangers stijgt met 20 procent

Voor de vleessector blijft de eerste helft van dit jaar uitdagend. De gemiste afzet naar het horecakanaal wordt niet goedgemaakt door de stijging van de vleesverkopen via de supermarkten. De verkoop van vleesvervangers nam in 2020 flink toe met circa 20 procent.

Ook in de zuivel winnen alternatieven van gangbare producten als melk, yoghurt, room en desserts verder terrein. Zo is de supermarktverkoop van alternatieve zuivel - met als hoofdingrediënt bijvoorbeeld haver of soja - met een derde gestegen. Het vooruitzicht voor de groente- en fruitsector is positief, mede door een groot aanpassingsvermogen aan de vraag van consumenten. Zo is sprake van een groeiende vraag naar verspakketten (+30 procent), ten koste van kant-en-klaar producten. Vanwege de belangrijke rol van export binnen deze sector kan de brexit voor exporteurs van voedsel de komende maanden een grote impact hebben. Nu het Verenigd Koninkrijk gefaseerd de controlemaatregelen in gaat voeren, kan dit voor vertraging aan de grens en hogere administratieve lasten zorgen.

Betere vooruitzichten tweede helft van het jaar

Hoewel de vooruitzichten voor de foodsector op korte termijn nog niet hoopvol zijn, biedt de tweede helft van dit jaar betere vooruitzichten. ‘Het venijn zit vooral in de duur van de lockdown. Nu de pandemie voortduurt, wordt de tweedeling tussen bedrijven die hiervan profiteren of eronder lijden, nog duidelijker zichtbaar’, vertelt Nadia Menkveld, Sector Econoom Food van ABN Amro. ‘Gelukkig biedt de tweede helft van dit jaar uitzicht op verbetering. Zodra de horeca en evenementensector weer opengaan, zal de afzet naar deze kanalen weer toenemen. We zagen dat de omzet in de zomer van 2020 snel weer opveerde, dat biedt hoop voor dit jaar.’

Klik hier voor het hele rapport.

 
Lees ook
Versoepeling coronamaatregelen – horeca blijft gesloten

Versoepeling coronamaatregelen – horeca blijft gesloten

Afgelopen vrijdag 14 januari vond er weer een persconferentie plaats over de stand van zaken rondom het coronavirus. Het kabinet versoepelde een aantal coronamaatregelen. Onder andere het onderwijs en de niet-essentiële winkels mogen weer open. De horeca en de culturele sector blijven voorlopig gesloten.

Wat verscheen er de afgelopen week in de media over de vleesbranche?

Wat verscheen er de afgelopen week in de media over de vleesbranche?

In de media verschijnen regelmatig berichten die interessant zijn voor de slagersbranche. Wat kwam er afgelopen week allemaal voorbij?

Nationale Week Zonder Vlees voegt in 2022 ‘& Zuivel’ toe

Nationale Week Zonder Vlees voegt in 2022 ‘& Zuivel’ toe

De duurzaamheidscampagne Nationale Week Zonder Vlees voegt vanaf dit jaar ‘& Zuivel’ toe. De campagne daagt deelnemers uit om een week geen vlees te eten en zo bewust te worden van de impact die het eten van vlees heeft op het klimaat. Dit jaar wil de campagne ook stilstaan bij de impact van zuivel.